Gå til innhold

Inspirert: Hvor lenge skal man egentlig pusse tennene på barna`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både hvor lenge foreldrene skal pusse for barna, og hvor lenge tennene skal pusses hver gang.

Jeg har aldri tatt tiden når vi pusser, men jeg prøver så godt jeg kan å komme over alle tennene, selv om barnet ikkea lltid er like samarbeidsvillig. Men så leser jeg om disse som vil melde barn med dårlige tenner til barnevernet, og blir selvsagt bekymret for at det kan gjelde mitt barn en dag, om jeg ikke er flink og pusser godt nok. Huff alt man skal bekymre seg for.

Og hvordan skal man styre dette når barnet skal pusse selv? Gå over etter det er ferdig pusset? En gang må vel barnet selv få ta ansvar for å ikke få hull i tennene?

Skrevet

På en av barnetannkostene som selges i butikkene, følger det med et sånt lite timeglass som viser hvor lenge man skal pusse. Tror det er ca 2 minutter.

Når det gjelder hvor lenge man som forelder skal pusse tennene for barna, så mener jeg å ha lest frem til de er rundt 6 år. Har vel med at da mister man melketennene og får litt sterkere tenner. Man bør likevel kontrollere tannpussen frem til de er mye eldre enn som så, men om det er vanlig vet jeg ikke... Finnes jo sånne røde tabletter (husker ikke navnet, men det gjør nok tannlegen;p), som man skal tygge etter tannpuss for å synliggjøre om det er plakk igjen på tennene (plakk farges rosa av tablettene, så man ser om man har pusset godt nok og dermed fått bort alt plakket).

Skrevet

2min... Sett frem sånn timer som man bruker til matlaging, den ringer når to min har gått, da blir det gøy for barna ;)

Skrevet

Tannlegen anbefaler å hjelpe med tannpussen frem til de er 10 år faktisk, det kreves faktisk veldig god motorikk for å få til alle pussebevegelsene som kreves for å pusse alle siden av tennene godt nok. Denne motorikken er ikke helt på plass før de er 8-10 år gamle, og det er ikke til å stikke under en stol at barn i denne alderen ofte er litt distrè og slurvete ;)

Jeg har gutter på 8 og 11 år, begge pusser tennene selv, men jeg pusser over etter dem et par ganger i uken, ikke hver dag lenger.

Skrevet

helsesøster sa sist vi var der at voksne BøR gå over og pusse tennene frem til barna er 12 åR(?!?!) fordi at barna selv egentlig bare pusser på toppen av jekslene og fremsiden av fortennene fordi de ikke har motorikk nok til å snu tannkosten å få pusset ordentlig på baksiden... jeg syntes det hørtes litt vel lenge ut, og at en 12 åring bør ha god nok motorikk til dette.. men det var det hun sa ivertfall..

Gjest Mentha
Skrevet

Gjelder 2-minutts regelen selv om barna er under to år? Har problemer med å få junior til å være rolig så lenge.

Skrevet

Jeg kommer til å hjelpe barna med tannpussen så lenge det er naturlig, men i hvert fall til de er 9 år. Og da mener jeg altså at de gradvis skal få pusse mer og mer selv, men at jeg går over tennene en gang til slutt. Har hørt man skal hjelpe til med tannpuss til de er 10 år.

Skrevet

Tannleger anbefaler at barna skal ha en voksen som pusser over til de blir minst 10 år, gjerne 12 år. Vår eldste blir 10 år i høst og har de siste 3-4 månedene fått pusse selv, men vi pusser fortsatt over ca en gang i uken. Han på snart 8 puser vi over på hver kveld fortsatt. Vi tar heller ikke tiden på pussingen, men en 2 minutter kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...