Gå til innhold

Er dette en smålig gave til bryllup?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes forbruket ifbm bryllup tar helt av.. Tenker du på at man må ha kjole, det er som regel rådyre utdrikkingslag i forkant +++

Skjønner ikke folk at ikke alle har like mye penger som en selv?

Forrige bryllup jeg var i kostet meg nærmere 10.000 kroner (!) (DYRT utdrikkingslag + bryllup i utlandet)

Kanskje er ikke 300 kroner noen stor gave, men hvorfor bryr du deg om det? Ble dagen din noe dårligere av den grunn?

Og når man leser overskriften til innlegget ditt kommer det jo tydelig frem at du synes det er en stusselig gave så hvorfor forsøke å ro deg vekk med at du bare er irritert på at de ikke kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det var flott av dem å gi gave når de ikke kunne komme alikevel jeg. Kjempefint gjort faktisk:) Har du tenkt på at de kanskje hadde personlige årsaker til å ikke komme som de ikke ville dele med DEG og dermed bare kom med det du anser som en bullshitgrunn? Er glad vi ikke er del av en gjeng som gifter seg i hytt og gevær om det er slik at man blir målt etter størrelsen på gaven man gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo helt greit å irritere seg over at de avbestilte i siste liten, det er jo veldig forståelig at dere synes det er ergerlig. Men å sammenligne kuvertprisen med gaven dere fikk blir helt feil. Gaven bør dere være glad for uansett. Tror nok ikke vedkommende tenkte over kostnadene ved en så sen tilbakemelding, men klart det er surt for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var du dårlig til å ro deg unna, HI. Først så spør du om de er smålige og om dere burde være fornøyd. Så er de fleste uenig med deg og du prøver å snu det til at det egentlig handler om at de sa i fra forseint. Vel, du lurer ikke meg i hvertfall. Litt trist er det jo at noen som kjenner deg og var i bryllupet har lest innleggene her og skal vise de til andre gjester, for du har virkelig bæsja på leggen. At noen melder avbud vil alltid forekomme, seint eller ikke. Også sammenligne gaven de ga med kuvertprisen er helt feil, spesielt når de ikke deltok en gang. Du er smålig og burde være glad for oppmerksomheten de gav, uansett pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var du dårlig til å ro deg unna, HI. Først så spør du om de er smålige og om dere burde være fornøyd. Så er de fleste uenig med deg og du prøver å snu det til at det egentlig handler om at de sa i fra forseint. Vel, du lurer ikke meg i hvertfall. Litt trist er det jo at noen som kjenner deg og var i bryllupet har lest innleggene her og skal vise de til andre gjester, for du har virkelig bæsja på leggen. At noen melder avbud vil alltid forekomme, seint eller ikke. Også sammenligne gaven de ga med kuvertprisen er helt feil, spesielt når de ikke deltok en gang. Du er smålig og burde være glad for oppmerksomheten de gav, uansett pris.
å toppen av kransekaka er å lage ny tråd, der hun er inspirert av seg selv....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å irritere seg over avbud så sent, men jeg synes det er en skikkelig uting å forvente gaver i en bestemt prisklasse, uansett hva som er "vanlig i gjengen"!

Folk må få lov til å gi det de selv ønsker og har råd til, både av gaver og pengesum.

Vi skal gifte oss straks, vi har noen vennepar som ikke akkurat bader i penger. Av dem forventer jeg absolutt ingen dyr gave, og jeg har ikke tenkt å regne på hvor mye de kjøper for. Jeg har også kun nevnt rimeligere ting når det gjelder ting vi ønsker oss til dem, og jeg har sagt at de ikke må blakke seg på noen gave til oss.

Jeg ønsker bare at de kommer og deler dagen med oss, det er gave nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det koster dere ikke noe mer om de kommer eller ei....dere trodde jo helt frem til nå at de kom så dette er penger dere måtte ut med uansett om de faktisk var der eller ikke.

Det kan virke som summen med gaver inn skal være lik utgifter dere har. Det er ikke slik det virker og jeg er jammen glad jeg ikke skal i bryllup til deg.

Syns du virker smålig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har rett til å være skuffet. Det var en kjip gave, pleier å gi 700-800 kr i gave til vennen, om vi kommer i bryllupet eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg mamma?

Når dere sier at pris på bryllupsgaven bør stå i stil med kuvertprisen, så lurer jeg på om dere forteller hva kuvertprisen er på? Ikke vært i et eneste bryllup jeg som jeg vet hva kuvertprisen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra gammelt av er vel skikken at man skal kjøpe gave som tilsvarer kuvertpris ca. Er jo ikke så vanskelig å finne ut av det. Venninna mi hadde bryllup på en herregård, de har hjemmeside, der alle menyene ligger ute. Da er det ikke så vanskelig å få et ca prisoverslag på hva en tre-retters meny ligger på. Tror noen gjør seg litt dummere enn de er;)

Men såklart, om man leier et samfunnshus og serverer koldtbord, er nok ikke kuvertprisen særlig høy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfuggel i vinterland

Jeg syns dere skyter litt fra hofta her folkens..

Når dere skriver "det blir ikke dyrere for dere om de kommer eller ikke", klarer dere ikke å skjønne hva hi prøver å forklare? Hadde de gitt beskjed i god tid så kunne de avbestilt deres kuverter, nå måtte de ut med 2400 kr mer enn de hadde trengt fordi det var for sent å avbestille.

Ang gaven så syns jeg ikke det er smålig. Eller, det kommer litt an på hvor nære dere er. Jeg var forlover i et bryllup forrige helg og ga 1000kr. Mer hadde jeg ikke råd til å gi. Hadde jeg ikke vært forlover eller at bruden ikke hadde vært blant mine nærmeste venninner så hadde jeg gitt 4-500 kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje ikke så opptatt av selve gaven, men å avlyse kun dager før et bryllup gjør man ikke. Da skal man ha temmelig god grunn, noe jeg forstod det som at de ikke hadde egentlig?

Man vet når man avlyser rett før et bryllup at dette er en betydelig ulempe for de som gifter seg, og at både mat og drikke og andre ting allerede er bestilt og planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest meg mamma?
Fra gammelt av er vel skikken at man skal kjøpe gave som tilsvarer kuvertpris ca. Er jo ikke så vanskelig å finne ut av det. Venninna mi hadde bryllup på en herregård, de har hjemmeside, der alle menyene ligger ute. Da er det ikke så vanskelig å få et ca prisoverslag på hva en tre-retters meny ligger på. Tror noen gjør seg litt dummere enn de er;) Men såklart, om man leier et samfunnshus og serverer koldtbord, er nok ikke kuvertprisen særlig høy..

ikke alle har bryllup på herregård med ferdig meny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men mitt det virker som mange har det, når det er en herregård eller alla det pleier prisen å ligge på 1000-1200 per kuver sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt bryllup kostet det 40000 for maten, vi var 23 stk. Skulle jeg da forvente at hvert par skulle gi en gave på 3600 kr? Eller familien på 4 skulle gi gaver for 7200 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, de er ikkje mykje greie her inne. Angriper HI. Ho spurte- de kan svara- men kan jo gjera det utan å skriva så masse stygt. ikkje bry deg HI. Dette med bryllaupsgaver er for dei fleste noko som inngår under" skikk og bruk". Eg har alltid fått fortalt av mine foreldre at bryllaup er høgtid og stas, då skal ein gjera stas på brudeparet både emd atferd, humør, klær og gave. Trur det er 15 år sidan eg fekk beskjed heimefrå at eg skulle tenka 500 om eg kom aleine som middagsgjest, 1000 om me var to. Men det verste her er jo at dei melde avbud så seint. PEngane er ein ting, men det skaper mykje styr og stress på slutten. Eg trur det er vanleg å ha kuverpris i bakhovudet. Eg har vore i mange bryllaup, og det pleier å vera ein viss str på gavene. Ikkje bry deg om dette! Det handler ikkje om økonomi, de thandler vel meir om ein følelse av at folk ikkje bryr seg særleg, viss dei gjer veldig små gåver. Me fekk flotte gåver då me gifta oss, også frå dei som ikkje kom. Eine paret som ikkje kom gav faktisk 1000 kr. Då blei me litt overvelda, sidan dei ikkje "fekk noko" igjen for det. Men me blei veldig glade, følte dei gjorde stas på bryllaupet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Folk som gir små gaver bryr seg ikke? Kanskje, men har det slått deg at de kanskje ikke har råd til mer?

Jeg har forresten ALDRI, bortsett fra her inne, hørt at gaven skal dekke kuvertprisen. Skal jeg betale for maten min, vil jeg bestille den selv - for å sette det på spissen.

Og ja, jeg har lest Skikk og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

dere bridezillaer som mener at gaven skal tilsvare kuvertpris og være på over 1000 kroner, vil dere da heller at de som ikke har råd til det, ikke kommer fordi de ikke kan gi riktig gave, enn å gi mindre sum? Bryllup ER dyrt, og det er ikke meningen at gaver skal dekke mat slik at dere går i null!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra gammelt av er vel skikken at man skal kjøpe gave som tilsvarer kuvertpris ca. Er jo ikke så vanskelig å finne ut av det. Venninna mi hadde bryllup på en herregård, de har hjemmeside, der alle menyene ligger ute. Da er det ikke så vanskelig å få et ca prisoverslag på hva en tre-retters meny ligger på. Tror noen gjør seg litt dummere enn de er;) Men såklart, om man leier et samfunnshus og serverer koldtbord, er nok ikke kuvertprisen særlig høy..

Den der skikken har jeg kun hørt om her på DiB (og jeg er 40 år og har vært i mange brylluper, inkludert mitt eget med nesten 100 gjester). Det er da vel ingen som aner hva kuvertprisen i bryllupet man skal i er? Og, dersom man skal regne kuvertpris, så må jo gjestene få regne med flybilletter, hotellovernatting, barnevaktbetaling osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva det er HI har skrevet her som er så ille. Skjønner godt at du er irritert over at de avlyste så sent. Hadde de sagt fra før hadde regninga for bryllupet blitt tilsvarende mindre, enkelt og greit.

Syns imidlertid 300 er en helt ok gave for noen som ikke kunne komme i bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gave til et vennepar for 300 kr når en er invitert er kanskje litt under gjennomsnittet men jeg hadde ikke reagert, kan være dårlig økonomi etc. Å avlyse så nært opp til bryllupet er skikkelig frekt så lenge det ikke det skyldes egen sykdom el dødsfall i nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...