Gå til innhold

Dusje sykt barn? Dilemma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det egentlig? Myte eller sannhet at man ikke bør dusje et influensasykt barn de første sykedagene? Det er nemlig en nødvendighet her snart. Klutvask strekker bare ikke til når hele gutten er skitten og har mat i håret. Det blir en hurtig dusj, i varmt rom, og fort på med varmt tøy igjen. Risikerer jeg likevel at han blir sykere? Da har jeg nemlig ikke noe valg og får bare la han gå skitten en dag til, siden å komme seg til lege er litt vel vanskelig akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt at man ikke kan dusje barn som har influensa.

Her hadde jeg dusjet, er jo godt og lindrene om man feks har feber.

Skrevet

Hadde bare dusjet.

Og den syke føler seg jo også som regel litt kvikkere etterpå, for det er ekkelt og vondt og ligge med en svett feberkropp. Godt å få "vasket av" seg litt!

God bedring til den syke :-)!

Skrevet

Ingen andre som har hørt noe slikt nei? Jeg klarer ikke å google meg frem til noe om det heller, så da antar jeg det bare er enda en ting i en lang rekke av merkelig feilinformasjon jeg har vokst opp med. Vi får sjanse på en hurtig dusj da og håpe på det beste. :)

Skrevet

Fy faen!! Hiv han på hue og ræva ut av huset!!

Skrevet

Og takk for ønske om god bedring. Pappaen er allerede innlagt med lungekollaps, og jeg har ikke bil, så jeg håper virkelig den lille ikke blir så syk at vi må til legen. Klarer om vi må, så klart, men er ekstra forsiktig nå. Heldigvis er jeg frisk da. :D

Skrevet

Hører stadig på jobb også fra eldre kollegaer (sykepleier) at man ikke skal dusje noen som er syk, men ingen jeg har spurt har hostet opp en begrunnelse. Så sant man orker en dusj skader det ikke...

Skrevet

Tror dette er en gammel myte akkurat som mange tror at frisk luft er farlig når man har feber?

Jeg hadde uten betenkeligheter gitt ungen en rask dusj.

Skrevet

Da avskriver jeg dette som myte og lar det stå til. :)

Skrevet

Jeg har heller aldri hørt om dette. Jeg føler meg mye friskere etter en dusj når jeg er syk. Det varme vannet frisker litt opp, og ofte føler jeg at jeg får skyldt bort litt sykdom i samme slengen. ;) Hadde gitt ham en rask dusj og pakket ham godt inn etterpå. God bedring! :)

Skrevet

Takk. :D

Skrevet

vår har hatt feber og fikk beskjed om et lunket bad eller legge kalde kluter på han, så bad er nok bra

Skrevet

Dusjer bestandig barna hver morgen når de er syk for å få bort svette og uggenhet. De kvikner bestandig til, har heller aldri blitt mer syk av en dusj som vi har erfart. Funker iallefall bra når de er tett i nese og hals, får løsnet godt opp :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Antar at det må være noe som henger igjen fra den tiden man hadde dusj i kjelleren og håret frøs til is på vei opp trappa etterpå, eller noe sånn.

Nei, jeg har heller aldri hørt at man ikke skal dusje -snarere tvert i mot: Både en dusj og et bad kan føles godt og sikkert gjøre godt også - så sant man ikke må opp den der kalde kjellertrappa etterpå...

Skrevet

Det var i alle fall godt for noe. Den lille nesa er ikke like tett mer. :D

Skrevet (endret)
Fy faen!! Hiv han på hue og ræva ut av huset!!

Virkelig??? :P

Endret av Musemorbr /
Skrevet

Man skal ikke dusje om man har feber har jeg hørt ( og opplevd). Det føles meget ubehagelig og man får skjelvinger som gjør vondt i hele kroppen.

Men er sikkert forskjell på hvordan man opplever feber også da. Jeg er aldri så syk som når jeg har feber =p

Skrevet

Det virket som han var fornøyd der og da, og han har ikke vist endring i allmenntilstand, eller fått økt feber etter dusjen. Satser på at det gikk greit. :)

Skrevet

Det er jo bare fordi husene var kaldere før og det å bade var en kraftanstrengelse. Da badet man enten i elva eller bar bøtter med vann inn i stampen i kjelleren e.l. I tillegg måtte man koke vann og bære det også. Etterpå hadde man ikke mulighet til å bli tørr fort, men måtte gjerne gå med vått hår i timesvis i et kaldt hus.

Når det var slik så:

1. Man kunne risikere å fryse mer enn det som er bra når en er syk

2. Det var ikke noe en skulle bruke energi på når man var svak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...