Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 Vi drar snart på ferie til Tyskland og jeg har lyst å besøke en konsentrasjonsleir. Vi har med tre unger og jeg vet ikke om det er passende? To av de går på skolen og har lært masse om krigen og slikt...og jeg syns det er en viktig del av historien. Min mor syns jeg er helt idiot som tar med ungene.
Gjest Antarctica Skrevet 24. juli 2012 #2 Skrevet 24. juli 2012 Vi drar snart på ferie til Tyskland og jeg har lyst å besøke en konsentrasjonsleir. Vi har med tre unger og jeg vet ikke om det er passende? To av de går på skolen og har lært masse om krigen og slikt...og jeg syns det er en viktig del av historien. Min mor syns jeg er helt idiot som tar med ungene. Jeg ville ha gått. Men så tilhører jeg da også den delen av befolkninga som faktisk forholder emg til at 2. verdenskrig HAR funnet sted ;-) Seriøst: det kan du da godt, litt avhengig av alder. MIN mor ville ha dratt dem med dit selv, hun. og min eldste er veldig interessert i alt sånt.
humlesurr Skrevet 24. juli 2012 #3 Skrevet 24. juli 2012 Helt klart! Det er kun ved å se på historien vår vi kan kuske og unngå at det skjer igjen. Tilpass det til alderen deres du, så går dette bra. Det burde være obligatorisk skoletur for alle dette. Uavhengig av kjønn, farge eller religion!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #4 Skrevet 24. juli 2012 Jeg hadde faktisk ikke gått. Jeg har hatt mareritt bare av å høre fra min stedatter om hva som ble fortalt om forholdene der og vist rundt. Så jeg hadde ikke tålt å se de med egne øyne uten å slite lenge etterpå. Kommer fra et land som var svært mye berørt av dette, og lært en god del mer på skolen om det enn det man gjør her i Norge. I tillegg til at et par gode venninner av min mormor har opplevd det på nært hold og mistet noen i en slik leir. At ungene ville dra på skoletur og se på, hadde vært helt greit, men jeg hadde ikke blitt med.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #5 Skrevet 24. juli 2012 Vi drar snart på ferie til Tyskland og jeg har lyst å besøke en konsentrasjonsleir. Vi har med tre unger og jeg vet ikke om det er passende? To av de går på skolen og har lært masse om krigen og slikt...og jeg syns det er en viktig del av historien. Min mor syns jeg er helt idiot som tar med ungene. Jeg ville ha gått. Men så tilhører jeg da også den delen av befolkninga som faktisk forholder emg til at 2. verdenskrig HAR funnet sted ;-) Seriøst: det kan du da godt, litt avhengig av alder. MIN mor ville ha dratt dem med dit selv, hun. og min eldste er veldig interessert i alt sånt. Jada, vi vet at du tilhører den delen av (den russiske nasjonalistiske) befolkningen som liker å bruke en 70 år gammel krig i propagandistisk øyemed, gjerne ute av kontekst. Dra heller til Russland og besøk en Gulagleir i Sibir. Der endte mange i min familie fra Latvia sitt liv, drept av dine landsmenn.
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 24. juli 2012 #6 Skrevet 24. juli 2012 Hei. Hvor gammel er barna? Det er ekstremt viktig at de vet å oppføre seg,altså ikke bråke,lage høye lyder,springe rundt etc.for det blir slått hardt ned på i leirene og du risikerer kjeft og utkastelse. De er veldig strenge. Når det er sagt så er jeg veldig for at de større barna skal oppleve konsentrasjonsleirene,jeg mener selv at dette er sentralt! Vi planlegger selv turer til de polske leirene men da ikke før barna er større. Mine er bare 6 og 8. Har selv vært der mange ganger som gruppeleder så jeg kjenner til reglementet de har.
Gjest Antarctica Skrevet 24. juli 2012 #7 Skrevet 24. juli 2012 (endret) Nordmenn drepte latviere i Sibir??? Jøss, den var ny. Jeg gjentar: søk hjelp. Endret 24. juli 2012 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #8 Skrevet 24. juli 2012 Vi drar snart på ferie til Tyskland og jeg har lyst å besøke en konsentrasjonsleir. Vi har med tre unger og jeg vet ikke om det er passende? To av de går på skolen og har lært masse om krigen og slikt...og jeg syns det er en viktig del av historien. Min mor syns jeg er helt idiot som tar med ungene. Jeg ville ha gått. Men så tilhører jeg da også den delen av befolkninga som faktisk forholder emg til at 2. verdenskrig HAR funnet sted ;-) Seriøst: det kan du da godt, litt avhengig av alder. MIN mor ville ha dratt dem med dit selv, hun. og min eldste er veldig interessert i alt sånt. Jada, vi vet at du tilhører den delen av (den russiske nasjonalistiske) befolkningen som liker å bruke en 70 år gammel krig i propagandistisk øyemed, gjerne ute av kontekst. Dra heller til Russland og besøk en Gulagleir i Sibir. Der endte mange i min familie fra Latvia sitt liv, drept av dine landsmenn. Haha, jeg er da også russer, men nasjonalistisk? Hvor kom det fra? Jeg lager norsk mat, feirer 17. mai, har så å si kun norske venner, synger norske sanger for barna osv osv (det er meg over som IKKE hadde gått i konsentrasjonsleir). Er DRITlei fordommer mot russere, det er bare horer, mafia og vodka man hører at Russland dreier seg om. Jeg kan da ikke svare for hva en helt annen regime som eksisterte før jeg ble født, drev med. Ingen av mine foreldre var forresten medlemmer i Det kommunistiske partiet for 40 år siden, selv om det betydde stengte veier i forhold til jobb, massiv kritikk fra naboene osv. Man personlig er ikke ansvarlig for hva en regjering gjør, så lenge man tar avstand.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #9 Skrevet 24. juli 2012 Nordmenn drepte latviere i Sibir??? Jøss, den var ny. Jeg gjentar: søk hjelp. Du er ikke nordmann. Jeg gjenkjenner russisk sjåvinisme når jeg ser det. Og alle hets- og gærninginnleggene dine viser at du er syk. Håper ikke du har barn.
Gjest Antarctica Skrevet 24. juli 2012 #10 Skrevet 24. juli 2012 Nordmenn drepte latviere i Sibir??? Jøss, den var ny. Jeg gjentar: søk hjelp. Du er ikke nordmann. Jeg gjenkjenner russisk sjåvinisme når jeg ser det. Og alle hets- og gærninginnleggene dine viser at du er syk. Håper ikke du har barn. Jo, jeg har tre, og de skal få høre MASSEVIS om 2.verdenskrig alle sammen, selv om jeg ikke kan et ord russisk! :-D :-D :-D Jeg er russisk fordi jeg mener å ha hørt om en krig du ikke gidder å telle med i norgeshistoriens viktigste hendelser? Er det bare russere som mener den har funnest sted?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #11 Skrevet 24. juli 2012 Husker da jeg var 11 år tok min mor og far meg med rundt i de ulike leirene. Noen steder var det 12 års aldersgrense, men jeg fikk lov til å komme inn. Vet ikke om det er aldersgrense lenger. Husker det gjorde sterkt inntrykk på meg og jeg gråt av og til da jeg tenkte på det, spesielt synet av alle lekene og bildene av barn.
Gjest Antarctica Skrevet 24. juli 2012 #12 Skrevet 24. juli 2012 Vi drar snart på ferie til Tyskland og jeg har lyst å besøke en konsentrasjonsleir. Vi har med tre unger og jeg vet ikke om det er passende? To av de går på skolen og har lært masse om krigen og slikt...og jeg syns det er en viktig del av historien. Min mor syns jeg er helt idiot som tar med ungene. Jeg ville ha gått. Men så tilhører jeg da også den delen av befolkninga som faktisk forholder emg til at 2. verdenskrig HAR funnet sted ;-) Seriøst: det kan du da godt, litt avhengig av alder. MIN mor ville ha dratt dem med dit selv, hun. og min eldste er veldig interessert i alt sånt. Jada, vi vet at du tilhører den delen av (den russiske nasjonalistiske) befolkningen som liker å bruke en 70 år gammel krig i propagandistisk øyemed, gjerne ute av kontekst. Dra heller til Russland og besøk en Gulagleir i Sibir. Der endte mange i min familie fra Latvia sitt liv, drept av dine landsmenn. Haha, jeg er da også russer, men nasjonalistisk? Hvor kom det fra? Jeg lager norsk mat, feirer 17. mai, har så å si kun norske venner, synger norske sanger for barna osv osv (det er meg over som IKKE hadde gått i konsentrasjonsleir). Er DRITlei fordommer mot russere, det er bare horer, mafia og vodka man hører at Russland dreier seg om. Jeg kan da ikke svare for hva en helt annen regime som eksisterte før jeg ble født, drev med. Ingen av mine foreldre var forresten medlemmer i Det kommunistiske partiet for 40 år siden, selv om det betydde stengte veier i forhold til jobb, massiv kritikk fra naboene osv. Man personlig er ikke ansvarlig for hva en regjering gjør, så lenge man tar avstand. Tror du bare har gått glipp av en replikkveksling i går, der en "anonym" deltaker prøver å motbevise at 2.verdenskrig kan ha noen betydning for norsk folkelig bevissthet i dag, siden det er så lenge siden. Alle som mener den fortsatt kan være viktig, er stalins disipler, serru.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #13 Skrevet 24. juli 2012 Nordmenn drepte latviere i Sibir??? Jøss, den var ny. Jeg gjentar: søk hjelp. Du er ikke nordmann. Jeg gjenkjenner russisk sjåvinisme når jeg ser det. Og alle hets- og gærninginnleggene dine viser at du er syk. Håper ikke du har barn. Jo, jeg har tre, og de skal få høre MASSEVIS om 2.verdenskrig alle sammen, selv om jeg ikke kan et ord russisk! :-D :-D :-D Jeg er russisk fordi jeg mener å ha hørt om en krig du ikke gidder å telle med i norgeshistoriens viktigste hendelser? Er det bare russere som mener den har funnest sted? Igjen: Søk hjelp. Har noen noen gang sagt at en krig ikke har funnet sted? Dette er noe du har funnet på og i så fall bare du som mener. Andre er derimot i stand til å diskutere ulike hendelser på en nyansert og faglig måte. Her handlet det om hva som hadde aktuell samfunnsbetydning i Norge i 2012, i nordmenns bevissthet. Da har ikke kriger som fant sted før de fleste nordmenn ble født, enten vi snakker om Napoleonskrigene eller 1. og 2. verdenskrig, lenger så stor betydning. Og at Utøya er den verste massakre/enkelthendelse på norsk jord, i hele Norgeshistorien, er bare et faktum, og bare Breiviksympatisører vil bestride det.
PintSizedDictator Skrevet 24. juli 2012 #14 Skrevet 24. juli 2012 Jeg hadde dratt, helt klart. Ser ikke hensikten med å skulle verne barna mot virkeligheten hele tiden. Men jeg ville tatt med i betraktningen hvor moden barna er for alderen etc. Men å se slike ting med egne øyne vil nok gjøre et større inntrykk enn å lese om det i tørre skolebøker.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. juli 2012 #15 Skrevet 24. juli 2012 Jeg ville nok også ha vurdert alderen til ungene før jeg hadde tatt dem med. Jeg er for å realitetsinformere ungene, men ikke bestandig. Vi valgte selv i år å la være å besøke et museum som sikkert hadde vært veldig interessant, men som vi godt synes at vi kan vente noen år med.
Major HotLips Houlihan Skrevet 24. juli 2012 #16 Skrevet 24. juli 2012 He he, ja her poppet det visst opp noen gærninger HI: jeg ville dratt med barna. Det er kjempelærerikt og en opplevelse de kommer til å huske. Selv bare det å kjenne på stemningen der vil være spesielt, innbiller jeg meg. Men det er nok lurt å være forberedt på å snakke mye om det i ettertid når spørsmålene kommer. Og finn på noe hyggelig etterpå
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #17 Skrevet 24. juli 2012 He he, ja her poppet det visst opp noen gærninger HI: Ja, Pashla er dessverre overalt. Hva som driver den mannen må man lure på.
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 24. juli 2012 #18 Skrevet 24. juli 2012 Ja det stemmer det med aldersgrense på barn i leirene,ihvertfall i polen..vet ikke helt hvordan det er i tyskland..men regner med at det er omtrent det samme.
Mrs. Bouquet Skrevet 24. juli 2012 #19 Skrevet 24. juli 2012 Nei, jeg hadde ikke gjort det. Syns rett og slett det er for grusomt. Hadde mer enn nok med å lese om det i historiebøkene på ungdomsskolen. Vi må ikke ha vært der for å lære hvor grusomt det var. Noen har sikkert utbytte av det, men for andre igjen er det nødvendig å distansere seg fra det for å fungere i sitt eget liv.
☆☆☆ Skrevet 24. juli 2012 #20 Skrevet 24. juli 2012 Spørs på barnas alder, om de er gamle nok til å reflektere over det de ser ville jeg helt klart tatt dem med. Om man ikke husker fortiden og lærer av den, vil historien gjenta seg..
magica fra tryll Skrevet 24. juli 2012 #22 Skrevet 24. juli 2012 Jeg var der med skoleklassen min i 10.klasse. Det var veldig sterkt, men også viktig tror jeg. Men jeg ville ikke tatt med yngre barn. Måtte nødvendigvis forklart endel utrolig grusomme ting, det tror jeg rett og slett ikke de trenger å forholde seg til i så ung alder på en sånn måte det bli å faktisk være der. Det er ekstremt sterke ting utstilt. Og hvis de ikke forstår, er det ingen vits synes jeg. Stedet regnes som en kirkegård, og man må forholde seg til stedet deretter..... Det er mitt syn på det.
Mø schæl! Skrevet 24. juli 2012 #23 Skrevet 24. juli 2012 Dette finnes det ikke noe fasitsvar på. Det kommer så an på barna. Selv besøkte jeg Auschwitz og Birkenau da jeg var 15 år, og som over middels historieinteressert var dette et utrolig sterkt og lærerikt besøk. Det er ikke så altfor mye jeg husker fra da jeg var 15 år, men dette sitter. Likevel, et besøk i konsentrasjonsleir synes jeg ikke er noe for små barn, rett og slett. Og med barn mener jeg da de som ennå ikke har lært om 2. verdenskig fra før, men som er såpass store at de reagerer på det de vil se i leirene (små barn vil vel igrunnen ikke vite hvor de er engang). Slike små er, etter mitt syn, ikke modne til å ta inn slike inntrykk med påfølgende forklaringer, og jeg mener også at de bør skånes mot dette fram til de er gamle nok til å takle det. Hvis du velger å ta med barna dine hovedinnlegger, så tror jeg uansett det er viktig å bruke mye tid på forhånd til å forklare hva de kan forvente å se. Husk også på at de kan bli usikre pga. reaksjonen til dere voksne. Husker selv jeg synes det var litt ekkelt å se pappaen min, han som aldri gråt eller viste følelser, bli satt såpass ut da vi besøkte leirene i Polen. Jeg sier ikke at det er noe galt i at mamma eller pappa reagerer, men det kan være greit å forberede barna på først. Håper dere får en flott tur, sånn ellers også :-)!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #24 Skrevet 24. juli 2012 Å dra barn til disse leirene er bare uhistorisk bruk av svart-hvitt-bilder, som førstelektor Baard H. Borge peker pÅ her: http://www.nordlys.n...icle3051035.ece En norsk diplomat uttaler at de bidrar til Å lÅse fast foreldede fiendebilder og Odd-Bjørn Fure kaller disse turene pedagogisk meningsløse. http://www.aftenpost...icle3613678.ece Norsk kulturrÅd har ogsÅ kritisert disse kommersielle turene for Å ha et ensidig pedagogisk opplegg og fremme et negativt og lite representantivt Tysklands-bilde. http://www.bt.no/men...ticle239680.ece Man lærer ikke det minste av Å busses rundt til diverse tidligere konsentrasjonsleire uten Å lære noe om historien og konteksten, og uten Å lære noe om at overgrep faktisk ble begÅtt mye nærmere Norge og av helt andre land. Man kan ta turen over østersjøen, hvor det er mange minnesmerker, steder og ikke minst mennesker som vet ett og annet om overgrep av denne typen etter Å ha vært invadert av Stalin i 1940 og okkupert sammenhengende til 1991 (eller 1994, avhengig av hvordan man regner det). Konsentrasjonsleire var et epidemisk fenomen pÅ store deler av 1900-tallet, og de originale konsentrajonsleirene (som var forbildet for Hitlers) ble bygget av Stalin tidligere, og fortsatte Å eksistere i mange År etter 2. verdenskrig. Russland har et gigantisk nettverk av slike konsentrasjonsleire som fÅr minimal oppmerksomhet her i landet.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #25 Skrevet 24. juli 2012 Å dra barn til disse leirene er bare uhistorisk bruk av svart-hvitt-bilder, som førstelektor Baard H. Borge peker pÅ her: http://www.nordlys.n...icle3051035.ece En norsk diplomat uttaler at de bidrar til Å lÅse fast foreldede fiendebilder og Odd-Bjørn Fure kaller disse turene pedagogisk meningsløse. http://www.aftenpost...icle3613678.ece Norsk kulturrÅd har ogsÅ kritisert disse kommersielle turene for Å ha et ensidig pedagogisk opplegg og fremme et negativt og lite representantivt Tysklands-bilde. http://www.bt.no/men...ticle239680.ece Man lærer ikke det minste av Å busses rundt til diverse tidligere konsentrasjonsleire uten Å lære noe om historien og konteksten, og uten Å lære noe om at overgrep faktisk ble begÅtt mye nærmere Norge og av helt andre land. Man kan ta turen over østersjøen, hvor det er mange minnesmerker, steder og ikke minst mennesker som vet ett og annet om overgrep av denne typen etter Å ha vært invadert av Stalin i 1940 og okkupert sammenhengende til 1991 (eller 1994, avhengig av hvordan man regner det). Konsentrasjonsleire var et epidemisk fenomen pÅ store deler av 1900-tallet, og de originale konsentrajonsleirene (som var forbildet for Hitlers) ble bygget av Stalin tidligere, og fortsatte Å eksistere i mange År etter 2. verdenskrig. Russland har et gigantisk nettverk av slike konsentrasjonsleire som fÅr minimal oppmerksomhet her i landet. NÅ er vel strengt tatt disse bevarte konsentrasjonsleirene mer et symbol pÅ de grusomhetene som har blitt begÅtt/begÅs under kriger - og av den grunn burde de være særdeles viktige Å besøke. Om det være seg jøder, russere eller andre folkeslag som satt i dem - like ille, og for meg blir disse leirene i dag som sagt et symbol pÅ den ondskap mennesket er i stand til utføre mot sine medmennesker, om det vari 1942 eller 2012.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå