Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 Vi bor i tomannsbolig, og naboen har en hund som bjeffer så ekstremt mye. På dagen når den er hjemme alene, står den låst inne på badet og bjeffer og bjeffer. Når eieren kommer hjem, settes bare hunden ut i bånd en liten time hvor den fortsatt står og bjeffer, før den tas inn igjen. Når eieren er hjemme, bjeffer den ikke når den er inne. Eieren er aldri og går tur med den. Synes så innmari synd på den. Kan jo ikke ha det bra når den holder på sånn hele tiden? I går holdt den i tillegg på å bjeffe hele kvelden og frem til kl. 00.30. Vet ikke om eieren var hjemme, men den holdt hele huset vårt våkent! Det er faktisk helt uholdbart når man skal på jobb dagen etter (ellers også egentlig). Eieren har fått beskjed flere ganger tidligere om at dette er til sjenanse for oss. Skal også sies at dette er leieboeren vår... What to do? Er dette bare noe vi må finne oss i???
Gjest Ziva Skrevet 24. juli 2012 #2 Skrevet 24. juli 2012 Nei så absolutt ikke. Skriftelig advarsel til leieboer om saken og ta kontakt med huseiernes landsforening for hvordan det bør gjøres.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 24. juli 2012 #3 Skrevet 24. juli 2012 Om eieren aldri går tur med hunden så kan du kontakte mattilsynet. En hund, liten som stor, trenger mosjon og stimuli, og det kan være mangel på dette som gjør at hunden bjeffer.
Fuglefrø Skrevet 24. juli 2012 #4 Skrevet 24. juli 2012 Nei!!! Dette skal du ikke finne deg i. Denne hunden er tydeligvis veldig stressa, siden den står og bjeffer hele tiden. Ta for deg leieboeren din og be han ta seg av hunden sin, hunder trenger mosjon og stimuli, hver dag!
Gjest Kira med en av hver Skrevet 24. juli 2012 #5 Skrevet 24. juli 2012 Det høres ut som om hunden får altfor lite stimulering, både mentalt og fysisk. I tillegg lider den kanskje av separasjonsangst, ettersom den bjeffer stort sett hele tiden når eier ikke er hjemme. Når det er sagt, så ville jeg blitt gal i hodet av å høre på det hver dag. Har selv hund, og konstant bjeffing er ikke akseptabelt. Du skriver at dette er deres leieboer. Er usikker på hvilke rettigheter man har, men dere må nok ta en skikkelig prat med personen. Det er respektløst å ikke gjøre noe med det, og ville nok sjekket opp mulighetene for oppsigelse av kontrakten hvis leieboer ikke tar deres klager på hunden seriøst.
Gulljnta Skrevet 24. juli 2012 #6 Skrevet 24. juli 2012 Som om jeg skulle skreve det selv. Vi bor også i tomannsbolig, men naboen tror hunden slutter å bjeffe kort tid etter at de er gått. Vi gav beskjed om at han bjeffet fra de gikk og til de kom tilbake, og fikk bare til svar "åja"......
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #8 Skrevet 24. juli 2012 Si opp kontrakten! Med den begrunnelse at dere skal bruke hele huset selv. Da har de ingenting de skulle sagt....
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 24. juli 2012 #9 Skrevet 24. juli 2012 Kontakt mattilsynet og si at hunden blir vanskjøttet. Blir utrolig provosert over folk som kjøper seg hunder fordi de er søte, og gir dem verken mental eller fysisk trim. Sånne burde ikke ha hatt dyr.
Gjest marie-s Skrevet 24. juli 2012 #10 Skrevet 24. juli 2012 Sørg for neste gang å ta med at man ikke får ha husdyr i kontrakten neste gang dere leier ut. Ellers så må jeg si jeg er veldig enig med nummer 2 her. Er selv medlem i huseiernes landsforening og det gir meg litt trygghet i forhold til utleie.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #12 Skrevet 24. juli 2012 Hent hagla... Ja, fordi eierne er duster skal hunden lide. Empatisk du... not! Så lenge hunden ikke har skadet, knurret mot eller bitt noen, så er det ulovlig å avlive den selv BARE fordi den bråker.
Gjest Ziva Skrevet 24. juli 2012 #13 Skrevet 24. juli 2012 Hent hagla... Må jo være for å skremme livsskiten av hundeeieren da. For der er da virkelig ikke bikkja sin feil at eieren er på minussiden når det gjelder IQ.
Fuglefrø Skrevet 24. juli 2012 #14 Skrevet 24. juli 2012 Husleieloven, § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.
Light of my life Skrevet 24. juli 2012 #15 Skrevet 24. juli 2012 Stakkars hund Jeg hadde ringt dyrebeskyttelsen og/eller mattilsynet!
Fuglefrø Skrevet 24. juli 2012 #16 Skrevet 24. juli 2012 Jeg tror helt ærlig ikke mattilsynet prioriterer å gjøre noe med en hund som tilsynelatende har det greit, men som bjeffer på dagtid. Selv om det er et tydelig tegn på stress og kjedsomhet. Hvis du er hjemme på dagtid, hva med å tilby deg å lufte hunden litt? Da kommer den seg ut, og du kan ha god samittighet for å ha gjort noe bra for en stakkars dyresjel?
Miss 84 Skrevet 24. juli 2012 #17 Skrevet 24. juli 2012 hadde kontaktet mattilsynet. I tillegg til alle begrunnelsene ovenfor, tenker jeg også at andre naboer kan bli sure på dere, som leier ut til folk som bråker. Stakkars hund! Vet de at den bjeffer når de er borte?
Lady lovely locks Skrevet 24. juli 2012 #18 Skrevet 24. juli 2012 Vi har samme problemet her. Men hunden til vår nabo står ute i hundegår hele dagen, og de er jo tross alt flinke til å gå tur me den. MEN bikja står 5 metter fra vindue til sønnen vår å bjeffer hele dagen. Er til å bli gal av, men jeg får meg ikke til å si noe. På en måte har vi vel valgt å leve med det. Hunden her har det i alle fall godt, og heldigvis har sønnen min godt sovehjerte.... :/
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. september 2015 #19 Skrevet 21. september 2015 Reklame fjernet fra tråden Sekretøsa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå