Gå til innhold

6 mnds babyer - hva og hvor ofte spiser de?

Anbefalte innlegg

Her får lillemor pupp til frokost, pupp til lunch, pupp til middag, som mellommåltider og som nattmat ;) Om kvelden har jeg nå begynt med grøtporsjoner og litt frukt. Koker noen ganger fruktmos til henne. Feks eple, pære og nektarin kokes og moses med stavmikser, eller sviskemos, banan eller vannmelon i fruktnett :) Hun spiser nesten en hel porsjon nå, så lurer på om vi skal begynne med neste måltid snart.

Fortsetter under...

Gjest Kira med en av hver

Min er snart 6 mnd, og er dessverre mye mer glad i mat enn melk. Så han spiser grøt til frokost (vil ikke ha melk da, så sluttet å tilby det før grøten). Melk til formiddagsmat pluss litt frukt, dvs most banan, pære eller lignende. Melk til middag. En halv avokado og en halv banan most sammen til kveldsmat. I tillegg melk rett før han legger seg, og en gang pr natt.

Han spiser da en full porsjon både morgen og kveld, i tillegg til litt frukt og brødbiter (bittesmå). Og det vi klarer å få i han av melk!

Her får lillegutt pupp til alle måltider bortsett fra en halv porsjon grøt til kvelds før enda litt mer pupp:) får også litt most banan med sviskemos til grøtmåltidet. Prøvde også med litt pære i fruktnett idag. Lurer også veldig på når nye måltider skal introduseres.. Tenkte snart gi litt grøt til frokost og etterhvert blir det vel middagsmat, men tar litt og litt:) har ikke hatt behov for å gi så mye annet enn pupp frem til nå da det har holdt, men når han nå er 6 mnd så trenger han sikkert andre ting enn bare melk også? Synes det er litt vanskelig å vite jeg siden det er første barnet:) men hn vokser og er en stor og fornøyd gutt:)

her er det ca sånn:

08-09.00 melk

11-12.00 Grøt eller most avocado med banan eller blandet begge deler

14.-15.00 Melk

kanskje en flaske melk til litt senere

Men som regel Grøt med grønnsaker kl 18-19.00 eller most potet med gulerot med melk..

Så sover han mellom 19-20.00

Våkner for en liten flaske rundt 03.00 og noen ganger for vann

5 mnd her, men i samme fase, så svarer allikevel.

Her ble det nødvendig med mat da han begynte å sove dårlig på natten og var ikke fornøyd med bare pupp (ble liksom aldri mett). Har nå raskt gått opp til to måltider (ila ca to uker). Han får grønnsaksmos (gulrot, søtpotet, potet, blomkål er forsøkt så langt) midt på dagen og grøt til kvelds. Han hiver innpå nesten en full grøtposjon da. Så lenge han nå virker fornøyd vil jeg vente med å øke til han tydelig viser han vil ha mer, eller vi bikker 6 mnd. Regner med vi da skal introdusere litt kjøtt i maten også da. Lager forøvrig middagene selv. Synes glassene smaker papp ;-)

Annonse

Har ei lita frøken på 5mnd. Hun får følgende måltider:

ca kl 07: MME

ca kl 11: Grøt og MME

ca kl 14: MME

ca kl 15-16: Grønnsakmos + MME/ prøver å gi vann men foreløpig ingen suksess:(

ca kl 17 MME

ca kl 19 MME

+ 1 - 2 ganger MME i løpet av natta.

Vurderer å starte med et grøtmåltid til nå til kvelds. Hun får smaksprøver på div frukt og får gnage på brødskorper i tillegg. Ikke noe gla i vann enda. Elsker is:)

Jenta vår er 5,5 mnd nå. Her er dagen vår:

- mellom 07 og 08: pupp

- ca 11: halv porsjon grøt og sviskemos, evt most banan

- ca 14: pupp

- ca 16: pupp

- ca 18: hel porsjon grøt og sviskemos, pluss litt pupp før senga

- ca 22: litt pupp

- ca 03: pupp

Lurer litt på om jeg skal prøve å gi vann til måltidet rundt 22, for tviler på at hun er sulten da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...