Anonym bruker Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 Hva er deres erfaringer, og hva vil dere si er best? Skal igjennom styrt syklus nå, og antar at sykehuset har valgt det for meg fordi det har best prognoser, men så leser jeg at alle vil ha naturlig syklus. Hvorfor?
*venter en liten gutt feb* Skrevet 23. juli 2012 #2 Skrevet 23. juli 2012 jeg hadde fryseforsøk i stimulert syklus med medisiner siden jeg trengte den støtten, noen andre har nok av di hormonene i kroppen.
Gjest usababy Skrevet 25. juli 2012 #3 Skrevet 25. juli 2012 Jeg skal også ha fryseforsøk i styrt syklus, for jeg har hatt for tynn slimhinne ved hvert forsøk. Nå håper de Progynova vil øke denne så sjansene blir større for å lykkes. Jeg vil tro de som har frys i naturlig syklus har de rette forholdene og derfor inne trenger ekstra hormonstøtte.?
Gjest Løvemusene Skrevet 25. juli 2012 #4 Skrevet 25. juli 2012 Hmm det syns jeg er litt rart, på alle ul jeg har vært på tidligere rundt EL, så fikk jeg alltid så mye skryt for den tykke fine slimhinnen. Makan.. regner med at legene vet hva de driver med, og at vi ikke har fått dette fordi de oprererer på samlebånd måte hehe. åssen går det med dere?? Her har el-slimet kommet for fullt Så tidlig i sykluen. Tror dette kan bli utfordrende for mannen å takle i hele 12 dager til egginnsett... hehehe
Englebarn11og12 Skrevet 25. juli 2012 #5 Skrevet 25. juli 2012 Har også fått styrt syklus selv om alt er bra med meg. Litt bedre prognose er det jeg har fått beskjed om.
Gjest Løvemusene Skrevet 26. juli 2012 #6 Skrevet 26. juli 2012 Det var godt å høre, at det er bedre prognoser!
sonja77 Skrevet 27. juli 2012 #7 Skrevet 27. juli 2012 Muligens noe lettere å bli gravid ved styrt men det er større aborttall pga man er avhengig av medisinering såpass lenge. Jeg tror for å være ærlig de bare prøver seg fram, og at det egentlig ikke er så stor forskjell. Det positive med styrt er jo at man er mer garantert innsett fordi man ik er avhengig av bestemte dager eller egen syklus, det negative er jo bivirkninger som for noen- meg inkludert- ikke er så behagelige. Jeg tok styrt sist skal prøve naturlig nå i september så er veeeeldig spent:) lykke til
Gjest Løvemusene Skrevet 27. juli 2012 #8 Skrevet 27. juli 2012 Hei og tusen takk! Så spennende at du skal inn igjen i september masse lykke til! Ja huff skjønner hva du mener med bivirkninger. Her har jeg fått helt ekstreme depresjoner, kvalme og blitt litt av sinnatag. Er stort sett snill, men plutselig kan jeg klikke i vinkel. Heldigvis har mannen forståelse for det og støtter meg hva merker du da?
Plinka Skrevet 28. juli 2012 #9 Skrevet 28. juli 2012 Hei! Jeg hadde fryseforsøk i styrt syklus i mai. Satt inn ett egg, og ble ikke gravid. Skulle ha nytt forsøk i uke 27, rett før ferien, og spurte da om å få prøve naturlig syklus for å slippe medisiner på sydentur. Fikk godkjenning på dette, med forbehold om at forsøket kunne bli avbrutt ved forsinket EL, dersom det kræsjet med helgestengt osv. Dette var også siste uka klinikken hadde åpnet før ferien. Fikk satt inn to egg torsdag, reiste på ferie på tirsdag, og testet positivt den dagen jeg reiste hjem. Perfekt rugetid Jeg tror den store fordelen med styrt syklus er at det er enklere for klinikkene å planlegge. Når man får positiv EL-test i naturlig syklus Må man komme inn 2-3 dager etter, mens i styrt syklus kan man i prinsippet vente lenge. Når alt var klart og slimhinnen tykk nok i mitt styrte forsøk, var det egentlig fullt for innsett en hel uke. De valgte likevel å sette meg opp noen dager senere, men det var mest for at jeg skulle slippe å vente så lenge, ikke fordi jeg ikke KUNNE ha ventet... Ulempen jeg følte med naturlig syklus, var at jeg ble dårligere fulgt opp. Var på UL på dag 11, og da var slimhinnen for tynn. Fikk positiv EL-test på dag 18 (noen dager senere enn forventet), og fikk satt inn på dag 20. Ingen som kontrollerte slimhinnen eller noe annet, og jeg var en stund usikker på om EL-testen hadde vært korrekt. Men det gikk jo bra da :-)
Gjest Løvemusene Skrevet 29. juli 2012 #10 Skrevet 29. juli 2012 Takk for svar Plinka! Og gratulerer så mye forresten Vi får satse på at styrt syklus gjør susen for oss, selvom det virker som de fleste klarer det i naturlig...
Plinka Skrevet 29. juli 2012 #11 Skrevet 29. juli 2012 Styrt syklus er jo mest vanlig, og veldig mange lykkes! Krysser fingrene for at det er gullegget som venter på dere i august Lykke til!
Tutla Skrevet 29. juli 2012 #13 Skrevet 29. juli 2012 Jeg har hatt mange fryseforsøk, både gjennomførte og avbrutte. De 6 første fryseforsøkene var i styrt syklus. Jeg ble veldig kvalm og kastet opp av medisinene, og når jeg da reagerte dårlig på dem (med å utvikle follikler selv om jeg gikk på høy dose) og måtte avbryte 4 av 6 forsøk på grunn av follikkelmodning og store bivirkninger fikk jeg innvilget frys i naturlig syklus. På første syklus jeg var til kontroll var alt perfekt og jeg fikk satt inn 1 egg - som nå er en flott jente på snart 5 år :-) Så skulle vi igang med nr 2. Hadde 3 egg igjen på frys og snakket med sykehuset og de var positive til at jeg skulle få prøve naturlig syklus på disse 3 eggene. Jeg måtte avbryte noen sykluser på grunn av for tynn livmorslimhinne - men jeg fikk satt inn alle 3 på ulike forsøk. På siste forsøk ble jeg gravid og har nå en gutt på 2 år. Slik legen forklarte det til meg er det lettere for sykehuset å planlegge om vi damer er i styrt syklus, da kan vi vente noen dager etter at slimhinnestørrelsen er perfekt før egget blir satt inn - fordi medisinene skal hindre eggløsning. Mens i naturlig syklus er det kroppen selv som bestemmer, innsett av egg må skje mellom 48 og 72 timer etter positiv el test - med andre ord kun en dag som kan være full klaff. Håper du blir gravid på første forsøk og slipper flere!!! Men dersom du ikke skulle få full klaff ville jeg spurt legene om hvorfor du fikk styrt syklus kontra naturlig. Lykke til!
Gjest Løvemusene Skrevet 30. juli 2012 #14 Skrevet 30. juli 2012 Tusen takk for svar! Hmm da har de nok valgt styrt syklus for å ha best kontroll selv.. så øker det sjansen litt for når jeg får egget satt inn, i og med at de har stengt nå i ferien, og EL kanskje kom før de åpnet igjen Tusen takk for det, og gratulerer med gullet i magen forresten
sonja77 Skrevet 12. august 2012 #15 Skrevet 12. august 2012 Jeg ble fryktelig kvalm av hormonene i styrt. Fikk beskjed om at d ikke var birvirkninger, men v å søke litt skjønte jeg jo at veldig mange ble kvalme av progynova. Blir litt irritert over at alt skal være så rosenrødt og greit hver gang man er hos legen, blir stressa av det. Jeg vil nå heller ha fakta presentert som de er. Bedre at de sier om hvorfor de velger det de velger så slipper vi å analysere selv... Har hatt to deilige ferie uker nå uten tankevirksomhet, men nå er jeg hjemme og har en uke ferie til og merker spenningen nærmer seg. Om en mnd er jg i gang, spent! Får håpe det klaffer snart altså- grrrr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå