Fighter`n Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 Heisann jenter! Jeg er førstegangsfødende og har null peiling på dette her.... Er i uke 34,så ennå vel 6 uker til nedkomst Men min lille skatt ligger i seteleie.Føles som om h*n har kilt hodet sitt fast i mellom ribbebeina mine,hehehe! Når fester vanligvis hodet seg i bekkenet? Og er det ennå MASSE håp for at min snur seg? Ha en fin blåmandag
3 prinser prinsesse på vei Skrevet 23. juli 2012 #2 Skrevet 23. juli 2012 Det er jo fortsatt sjanse for at den snur seg. Men sjansen er vel mindre enn om du var flergangsfødende, da er det større plass. Folk har jo opplevd at babyen snur seg helt inntil siste liten, og faktisk ved første rie Har selv en tulle i seteleie ( uke 41+1 i dag), og har grått mine modige tårer over det. Her blir det setefødsel, og håper virkelig ho har tenkt å komme ut snart! Lykke til!
3 prinser prinsesse på vei Skrevet 23. juli 2012 #3 Skrevet 23. juli 2012 Og forresten. Forsøk å stå på alle fire med albuene ned i gulvet, gjerne vugge litt på bekkenet. Slik skal man helst stå 20 min daglig, når det er bevegelse i magen, for å hjelpe babyen å snu seg. Ellers kan det jo være verdt å forsøke akupunktur.
3 blå Skrevet 23. juli 2012 #4 Skrevet 23. juli 2012 Jeg er 33+6 og her ligger også lillegutt i seteleie. Håper han snur seg, skal på ny ul om en mnd. Dette er min tredje fødsel og jeg har født vanlig i hodeleie begge de andre gangene. Er litt bekymra for setefødsel, siden gutten er målt til å være over 4 kg ved termin.
Netti*** Skrevet 23. juli 2012 #5 Skrevet 23. juli 2012 Min gutt snudde seg først fra seteleie til hodeleie i uke 36. Men snudde seg tilbake, sittende som Buddha. Men i uke 38 snudde han seg rett vei igjen og borret seg ned i bekkenet. Så slipper setefødsel, noe de begynte å fraråde meg da han er litt stooor. Men jeg er fjerdegangs. Og hode er ikke festet ennå... Håper babyen snur seg snart :-))
Netti*** Skrevet 23. juli 2012 #7 Skrevet 23. juli 2012 Først var det over 20 %. Men på ny ul forje uke estimerte de han til 4100-4200 ved fødsel. Legen mente han kom før termin men vet ikke hva han baserte det på... Så det skal gå kjempe bra :-)
3 blå Skrevet 23. juli 2012 #8 Skrevet 23. juli 2012 Hm, så de anbefalte altså keisersnitt? Min er målt til å være ca 4,5 kg ved termin...
3 blå Skrevet 23. juli 2012 #9 Skrevet 23. juli 2012 Lillebror var 4,4 kg, og han i magen ble målt til å være minst like stor.
Netti*** Skrevet 23. juli 2012 #10 Skrevet 23. juli 2012 De på sykehuset slapp å vurdere det da han snudde seg ett par dager før ul. Men jordmor her mente at setefødsel ikke var noe problem siden jeg har født 3 før. Men hun ble litt mere bekymret etter første vektestimering som sa han var over 20 %. men slapp å ta en ordentlig gjennomgang ang. Ks eller vanlig fødsel. Jeg ville føde normalt. Men siden han var så bevegelig og hadde så god plass skulle det vurderes i uke 38. Jeg la lite i det da jeg var optimist :-)
Lillababy Skrevet 23. juli 2012 #11 Skrevet 23. juli 2012 i veke 34- 35 er det ca 15 prosent sjanse for 1. gangs fødande at den vesle snur seg. Kilde: Gro Nylander. Masse lukke til, min snudde seg i veke 32 heldigvis
Fighter`n Skrevet 24. juli 2012 Forfatter #12 Skrevet 24. juli 2012 Hmmm,da ser jeg et lys i tunnelen På tidligere UL har jeg fått beskjed om at det blir en stor baby...var allerede tjukk rundt magen i uke 26,hehhee! Jeg får stå på alle fire og vugge litt frem og tilbake da Men er det verst for meg eller babyen å bli født i sete???
Lillababy Skrevet 24. juli 2012 #13 Skrevet 24. juli 2012 Forskning seier at det e rbest for mor med sete, men best for baby med keisersnitt. Opp til 40 prosent av setefødsler ender i hastesnitt ( kjem an på sjukehuset) Hastesnitt er meir risikofylt. Då min låg i sete bestemte eg meg for å velga eit sjukehus som vill gje keisersnitt, etter å ha lese forskningsresultat om tema. Håpar han snur seg! lykke til! Det fins tråder her inne om dette tema, med linkar til forskning.
vårsol73 Skrevet 24. juli 2012 #14 Skrevet 24. juli 2012 Denne store, svært gode studien viser at det er mye verre for babyen enn for deg. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11052579 Se spesielt på denne setningen: "Of the 1042 women assigned planned vaginal birth, 591 (56.7%) delivered vaginally. Perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity was significantly lower for the planned caesarean section group than for the planned vaginal birth group" Basert på denne studien som er omfatter mange personer og er publisert i et av verdens mest anerkjente medisinske tidsskrifter, ville jeg aldri gått for setefødsel fremfor keisersnitt hvis barnet ikke snur seg. Jordmødre driver propaganda for å få til setefødsler, men forskningsresultatene er svært klare på dette området. Setefødsel er risikabelt for barnet! Sammendrag av studien: Abstract BACKGROUND: For 3-4% of pregnancies, the fetus will be in the breech presentation at term. For most of these women, the approach to delivery is controversial. We did a randomised trial to compare a policy of planned caesarean section with a policy of planned vaginal birth for selected breech-presentation pregnancies. METHODS: At 121 centres in 26 countries, 2088 women with a singleton fetus in a frank or complete breech presentation were randomly assigned planned caesarean section or planned vaginal birth. Women having a vaginal breech delivery had an experienced clinician at the birth. Mothers and infants were followed-up to 6 weeks post partum. The primary outcomes were perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity; and maternal mortality or serious maternal morbidity. Analysis was by intention to treat. FINDINGS: Data were received for 2083 women. Of the 1041 women assigned planned caesarean section, 941 (90.4%) were delivered by caesarean section. Of the 1042 women assigned planned vaginal birth, 591 (56.7%) delivered vaginally. Perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity was significantly lower for the planned caesarean section group than for the planned vaginal birth group (17 of 1039 [1.6%] vs 52 of 1039 [5.0%]; relative risk 0.33 [95% CI 0.19-0.56]; p<0.0001). There were no differences between groups in terms of maternal mortality or serious maternal morbidity (41 of 1041 [3.9%] vs 33 of 1042 [3.2%]; 1.24 [0.79-1.95]; p=0.35). INTERPRETATION: Planned caesarean section is better than planned vaginal birth for the term fetus in the breech presentation; serious maternal complications are similar between the groups.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå