Gå til innhold

Finnes det noen som heter Hitler til etternavn? Eller har folk byttet seg bort fra det? Adolf er vel heller ikke et vanlig navn i Europa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på dere som snakker om Anders navnet, og breivik.

Jeg hadde byttet etternavn. Fornavnet... Anders, det synes jeg er et fint guttenavn.

Skrevet

Det finnes nok, men ang. navnet Adolf Hitler så har jo Nazistene "blitt for glad i det", og dermed fronter det på en måte videre Nazistenes tenking....

Hadde jeg hat hele ABB navnet så har jeg ikke byttet, mitt navn er mitt navn ;)

Skrevet
Det finnes nok, men ang. navnet Adolf Hitler så har jo Nazistene "blitt for glad i det", og dermed fronter det på en måte videre Nazistenes tenking.... Hadde jeg hat hele ABB navnet så har jeg ikke byttet, mitt navn er mitt navn ;)

t.o.m en som heter adolf hitler:

http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/navn/article726481.ece

Skrevet

Å bytte etternavn vil for de fleste være mindre problematisk enn Å bytte fornavn. Men man kan da ikke forvente at de som heter Breivik til etternavn skal bytte navn. Og hvorfor lage enda en trÅd om dette? Bare fordi du syns navnet Anders er fint sÅ kan folk beholde det, men etternavnet Breivik er ikke greit Å beholde?

Skrevet

I tillegg glemmer dere at Hitler EGENTLIG het Schikl-Gruber (vet ikke om det er riktig stavet). Hvor mange heter Gruber rundt omkring i Tyskland, Østerrike, Ungarn osv? Skal alle de titusenvis av mennesker som heter det skifte navnet sitt? Det samme med Lenin i Sovjetunionen, som forårsaket store Ødeleggelser og mye skade i landet - han het egentlig Uljanov, svært vanlig russisk etternavn. Har aldri hØrt om at folk som het det samme som krigsforbrytere/diktatorer og lignende måtte skifte etternavn.

Det finnes forresten flere med navnet Breivik som FØR terroristen ble kjent, gjorde sin gode innsats for Norge - sånn som håndballtreneren Marit Breivik, som hentet flere gull for det norske jentelaget. Synes ikke hun burde bytte etternavn kun fordi en gal mann har gjort noe forferdelig og tilfeldigvis deler etternavn med henne.

Skrevet

Hitler hadde noen slektninger (bror?) som het Hitler og byttet til Hütler, eller lignende. Den slektsgrena bor i usa, fremdeles under samme navn, mener jeg å ha lest. Noen andre slektninger valgte å hete noe helt annet, som ikke lignet noe på navnet hans.

Skrevet
Hitler hadde noen slektninger (bror?) som het Hitler og byttet til Hütler, eller lignende. Den slektsgrena bor i usa, fremdeles under samme navn, mener jeg å ha lest. Noen andre slektninger valgte å hete noe helt annet, som ikke lignet noe på navnet hans.

Feil. Hitler er pseudonym, hans egentlige etternavn er helt annet.

Skrevet

Vel, det var hans søster uenig i. Hun holdt faktisk på sitt etternavn til den dag hun døde. Som andre her sier om Breiviknavnet, er navnet en stor del av ens identitet, og da er det forståelig om selv slektninger av morderen vil beholde navnet. De har jo ikke gjort noe galt. Navnet gjorde han jo ikke til en morder.

Skrevet
Vel, det var hans søster uenig i. Hun holdt faktisk på sitt etternavn til den dag hun døde. Som andre her sier om Breiviknavnet, er navnet en stor del av ens identitet, og da er det forståelig om selv slektninger av morderen vil beholde navnet. De har jo ikke gjort noe galt. Navnet gjorde han jo ikke til en morder.

Så du sier at hele familien til Hitler byttet fra Shickl-Gruber sammen med ham eller? Kilde?

Skrevet

Du kan prøve å google det. Jeg får ikke til via mobilen og jeg gidder ikke forsøke å finne en pc jeg kan låne, for å lete opp en artikkel jeg har lest for kanskje to år siden. Søstra het Paula, mener jeg å huske. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...