velouria Skrevet 22. juli 2012 #1 Del Skrevet 22. juli 2012 Da er tiden snart inne, tenk at mitt barns første leveår har gått så fort! Jeg sitter her med en blanding av vemod og forventning, vemod fordi dette permisjonsåret snart er overstått, og forventning over at en ny fase snart skal starte. For å gjøre denne overgangen finest og best mulig, skriver jeg her for å spørre noen av dere om noen gode råd, tips, erfaringer? Noen konkrete spørsmål har jeg jo: - Barnet mitt sover nå to lurer (ca. 1 time morgen og ettermiddag), er det lurt å "trappe ned" til kun en (lengre) lur slik det vil bli i barnehagen? - Hvis jeg snakker om barnehagen litt hver dag, vil en 1-åring egentlig forstå hva i alle dager jeg snakker om, selv om jeg leser/viser bilder fra en bok for eksempel? - Er det reelt å tenke at det holder med en ukes innkjøring i barnehagen, eller tar det vanligvis lengre tid? Barnet mitt er et sosialt lite vesen som stortrives med andre barn/voksne og ikke er spesielt skeptisk til fremmede, tvert i mot. Men likevel...hvem vet... - Matboksene, hva sender dere med de dagene det ikke er f.eks varmmat? God, mettende, variert matboks er stikkord. - Til dere som har barn som sover ute i barnehagen, har dere en "sovevogn" stående permanent i barnehagen, eller bruker dere den også til/fra barnehagen? Har kun en vogn, blir kanskje tungvint å bruke den til "alt". Eller? - Hvor lenge er deres 1-åringer i barnehagen daglig? Hva er maksimumsgrensen? Andre ting det er lurt å huske/forberede seg på? Blir veldig glad for alle gode innspill her! Takker Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956459-nedtelling-til-barnehagestart/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira med en av hver Skrevet 22. juli 2012 #2 Del Skrevet 22. juli 2012 Husker at jeg hadde de samme følelsene første gangen, og at det var veldig rart (samtidig som det var deilig!) å skulle komme tilbake i jobb igjen. Nå har man jo litt forskjellige erfaringer, men jeg kan ihvertfall forsøke og svare på noen av spm dine: - Det er nok ikke noe behov for at du forandrer på soverutinene før barnehagestart. Den første tiden lar barnehagen stort sett barne sove slik det er vant til, og etterhvert forsøker de å få barnet inn i samme rutine som de andre barna. Så jeg hadde ikke gjort noe med det nå rett før barnehagestart, i tilfelle barnehagen foretrekker et annet tidspunkt. - Jeg er usikker på hvor mye en 1-åring forstår, men det gjør jo absolutt ingenting å snakke om barnehagen. - Vi hadde 3 dager innkjøring, og det gikk veldig fint. Men jeg var heldig, fordi jeg jobbet bare 50% de første seks mnd. Så hun fikk veldig korte dager den tiden. Tror nesten du bare må se an barnet litt etter de første dagene. - Når det kommer til mat, så har jeg lite erfaring ettersom barnehagen vår står for all maten. - Vi hadde også bare en vogn, og den stod stort sett i bhg fra mandag til fredag. Hadde ikke så stort behov for den resten av uken, så tok den med hjem i helgene. Etterhvert kjøpte vi oss en enkel trille, og da stod vognen permanent i bhg. Men kommer jo an på om du skal trille til og fra hver dag, og om barnet kun sover i vognen. - Som sagt var jeg heldig som kun jobbet i 50% stilling de første seks mnd. Men det er nå slik at mange må ha barna sine i bhg hele arbeidstiden (pluss reisevei). Så du får heller tenke at dagene ikke trenger å bli så altfor lange, fordi barna gjerne sover flere timer der hver dag. Masse lykke til! Det eneste tipset jeg kan gi deg er å ha en god og åpen dialog med personalet. Og er det noe du reagerer på eller lurer på, så spør dem med en gang i stedet for å gruble på det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956459-nedtelling-til-barnehagestart/#findComment-144408748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
velouria Skrevet 24. juli 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 24. juli 2012 Tusen takk for godt og utfyllende svar, Kira, tydelig at du har vært igjennom dette før ja Når det gjelder oppstart vil det bli (veldig) korte dager den første uken, deretter blir det gradvis opptrapping, sakte men sikkert. Er så spent på hvordan den lille vil takle det, og jeg vet allerede nå at i hvertfall JEG kommer til å slite litt, er jo vant til å være sammen døgnet rundt. Men er trygg på at det er en god barnehage, hvor de har tid til hver enkelt av de små. Takk for tipset om å ha en god dialog med personalet, det skal jeg sørge for å ha, og jeg vil nok følge nøye med skal du se Fikk plass i den bhg vi ønsket oss aller mest, så slik sett er jeg betrygget når det gjelder både personalet, uteområdet, pedagogisk opplegg osv., heldigvis! Så får man håpe forventingene innfris! Wow, finnes det barnehager som tilbyr/står for alle måltider? Det visste jeg faktisk ikke. Høres jo helt topp ut! Er det noen andre der ute som har matpakketips? Tre dager i uken må jeg lage to matpakker, sliter litt med å være kreativ, brødskiver dag ut og dag inn er verken spennende eller så sunt i lengden.. Frukt vil bli servert i bhg, forøvrig. Er en liten juiceboks ok i ny og ne? Vil ikke at barnet mitt skal drikke så mye melk. Mvh velouria Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956459-nedtelling-til-barnehagestart/#findComment-144412925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
muffin25 Skrevet 24. juli 2012 #4 Del Skrevet 24. juli 2012 Har de samme tankene.. frk begynner i barnehagen om en uke.. og gruer meg grusomt.. hun sover f.eks ikke i vogn hjemme og er meget skeptisk til andre.. så gruuuer meg det jeg skulle si var: ang matpakke.. har du googlet det? tips til matpakke? vet det fås kjøpt matbokser med flere rom osv, også sender de med f.eks, "skorpor"med smør/ost, rester av middager, grønt i biter,wraps?.. selvf brød vet det skal finnes en blogg el noe om dette temaet vi har og alle måltidene i barnehagen.. private opererer vel ofte med dette.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956459-nedtelling-til-barnehagestart/#findComment-144413234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 25. juli 2012 #5 Del Skrevet 25. juli 2012 Her begynner snuppa om en uke, og jeg gleder meg faktisk!! Er det stygt kanskje...? Hun er akkurat fylt 15 mnd, og jeg merker godt at det skal bli kjekt for henne å leke med andre barn. Hun elsker å være med fettrene sine selvom de er mye eldre, og ser laaaangt etter andre barn som leker når vi er ute. Før grudde jeg meg veldig fordi hun har vært skikkelig mammadalt, og nesten litt for innadvendt. Men de siste 3 mnd har hun forandret seg veldig, og ingenting gleder meg mer! Her er det også 3 dager med tilvenning, men hun kommer nok til å ha korte dager i begynnelsen ettersom jeg er student. Velger å ta det gradvis, også kan jeg hente henne hjem tidligere de dagene jeg er ajour med lesingen. Her må de også ha med brødmat også får de et fruktmåltid. Er ute etter tips ang mat, så vi får håpe noen svarer Bhg har heldigvis "soverom" med reisesenger siden de ikke har så mange vogner, og det passer oss helt ypperlig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956459-nedtelling-til-barnehagestart/#findComment-144414520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå