Gå til innhold

Desse ventelistene til høgskole... Er det vanlig at...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Listene kan endre seg mye? Bruker ventelistene å endre seg drastisk ved svarfristen, eller er det bare noe jeg innbiller meg? Ser for meg de som har takket ja på venteliste for å vente å se om de kommer inn på høyere ønske, de som takker ja bare for å takke ja, men så ombestemmer de seg, de som glemmer å svare innen fristen, de som svarer ja, men ikke møter opp..

Ligger som nr 39 på ventelista, er 76 plasser, men er så sikker på at jeg kommer inn, og lurer på om det er vanlig at ventelista går drastisk nedover ved svarfristen?

Skrevet

Nja, spørs veldig på hvor populært studiet du har søkt deg inn på er. Hvilket fag står du i venteliste på? Tror jeg ville laget meg en plan B om jeg var deg. Har hørt om folk som har kommet inn som har stått på 20-plass på venteliste, men da er det gjerne på fag som statsvitenskap, sosiologi, osv

Studier med 300 plasser..

Skrevet

Er sykepleierstudiet det er snakk om.

Skrevet

Da tror jeg du kan regne med at du ikke kommer inn egentlig..

Skrevet

Det er heller ikke sånn at om én sier fra seg plassen så åpner det seg en plass. Det er nemlig vanlig å ta inn ca 10% fler enn en egentlig har plasser til for å unngå at opptaket trekker ut.

Skrevet

Kan jeg spørre hvor dere ser hvilket nr på lista dere er? Jeg takket ja til å stå på venteliste, men ser ikke hvor langt ned/opp jeg står..

Skrevet

Tror ikke du kommer inn da, er det i Trondheim?

Skrevet

Er i Førde, i Sogn og Fjordane.

Skrevet
Tror ikke du kommer inn da, er det i Trondheim?

Trondheim har vel over 200 plasser.

Skrevet

i min klasse var det 56 når vi begynte, etter 2 mnd var det 45 igjen... så 30 datt ikke ifra ( sykepleier)

Skrevet

Jeg står som nr 34. Jeg bruker heller det neste året på å forbedre 3-4 karakterer, så slipper jeg å stå på venteliste neste år ;)

Skrevet

Vel, jeg HAR gode karakterer, har brukt 2 år på å ta helse og sosial, og helsefagarbeider som privatist, og har fått knallgode karakterer. Jeg brukte to år av livet mitt på å gå kokkeskolen, men brydde meg fint lite, og fikk 2-ere og 3-ere. Så jeg tok helsefag ens ærend for å få gode karakterer slik at jeg kom meg inn på høgskole, men eksamenskontoret gjorde en feil, og ga samordna opptak feil vitnemål. Når jeg oppdaga at dette hadde skjedd, så ringte jeg høgskolen for å forklare situasjonen, lærerene og eksamenskontoret ringte høgskolen for å forklare situasjonen, men da var dette for sent, for da var studiet fyllt opp. Det eneste høgskolen kunne gjøre, var å love meg en plass på studiet som begynner i januar, som en slags kompensasjon for det som hendte, så jeg er sikra utdanning, men håper såklart at jeg kommer inn til høsten også...

HI

Skrevet
Kan jeg spørre hvor dere ser hvilket nr på lista dere er? Jeg takket ja til å stå på venteliste, men ser ikke hvor langt ned/opp jeg står..

På samordna opptak sine sider :)

Når du har logget deg inn og har "brevet" som de har send om skoleplass, er det en tekst enda lengre opp hvor det står "sjekk status" eller noe i den duren. Da kan du følge med.

Btw jeg står på 9. plass på venteliste til sykepleien i Tromsø. Ha valgt å takke ja til en annen studieplass, men håper på at noen takker nei. Går hvertfall treigt- sto på 12. plass. Jeg velger å ha is i magen, men tror neimen ikke det er så mye håp lengre- eller at mange ikke svarer innen 26. Juli!!!

Skrevet

ah takk, jeg fant ingenting på status så må vel gjøre det på gamlemåten å ringe inn :) hehe..

Skrevet

Har du ikke fått svar på dette allerede? Du har jo laget x-antall emner om dette her inne! Det har blitt gjort feil, og de prøver å rette opp i det ved å gi deg skoleplass fra januar. Jises....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...