Lillan C Skrevet 22. juli 2012 #1 Del Skrevet 22. juli 2012 Hei. Er det noen av dere som hadde planlagt KS på Ahus som vill fortelle litt om det? Hva skjedde, før, under og etter? Hyggelig personal? smertelindringen? Etc Etc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956291-planlagt-ks-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krisa71 Skrevet 22. juli 2012 #2 Del Skrevet 22. juli 2012 Hei. Jeg har ikke fått barn på Ahus, men hadde planlagt KS på Drammen i fjor, prosedyren er jo den samme så derfor svarer jeg... Vi kom inn på morgenen, hadde med mann og to tenåringer, snakket med jordmor og fikk et rom, så var det bare å vente. Pga akutte situasjoner så ble mitt KS ikke startet før kl 14. Først kom jordmor og satte kateter på meg på rommet, så kom gynekologen som skulle foreta snittet og pratet litt om hvordan det skulle foregå osv. Så ble jeg trillet til operasjonssalen, mannen måtte vente med å komme inn til alt var gjort klart med meg på salen. Jeg var veldig nervøs for spinalbedøvelsen og sa fra om dette til anestesilegen, han beroliget meg og sa at jeg ikke ville kjenne noe annet enn et lite stikk da han skulle sette bedøvelsen først. Likevel pustet jeg voldsomt fort og var redd, jordmoren jeg hadde var en enorm støtte for meg i det øyeblikket, hun snakket med meg og fikk meg til å fokusere på barnet. Jeg kjente et lite stikk da han satte bedøvelsen og satt bare og ventet på at spinalen skulle settes da han plutselig sa han var ferdig. Anestesilegen sa det var logisk at en spinalbedøvelse ikke kunne gjøre vondt for det var viktig at pasienten satt helt stille, så de skrekkhistoriene man hører om det er nettopp bare skrekkhistorier. Så tok han en kald klut som han strøk her og der på overkroppen min for å finne ut av hvor langt opp jeg var bedøvet, og da han var sikker på at jeg var bedøvet ga han klarsignal til legene om at de kunne begynne. De passer godt på deg, en anestesilege overvåker blodtrykket ditt og at spinalen virker, den andre anestesilegen sitter parat til å gi deg narkose fort dersom det oppstår situasjoner hvor spinalen svikter, men det skjer utrolig sjelden, likevel er det godt å vite at de er der. Det var en utrolig surrealistisk situasjon å ligge der våken mens man visste at man ble skåret i. Jeg kjente ikke annet enn at de tok på meg men ikke hva de gjorde eller noe vondt. Da barnet kom ble han holdt opp til meg noen sekunder før de tok han til side for sjekk, barn som blir født ved KS kan ha behov for litt pustehjelp siden de ikka har blitt presset ut fødselskanalen og satt i gang de naturlige prosessene på barnet. Mitt barn måtte taes ut av salen og få litt hjelp av barnelege, men det hele var udramtisk og gikk helt fint. Så fikk far og de andre barna våre være sammen med barnet til jeg kom på post op. Lå der noen timer før jeg ble trillet ned på barsel, med hele familien på slep. Ble proppet full av smertestillende så hadde lite vondt. Ble litt plaget av luftsmerter i dagene etterpå, men bruk av minifom og mange småturer i gangene så hjalp det på. Ble sydd med tråd som blir borte av seg selv, fikk bandasje som ikke skulle byttes og som man kan dusje med. Hjemreise etter 4 dager, formen var fin, litt småsliten men det er jo helt naturlig tross alt :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956291-planlagt-ks-erfaringer/#findComment-144407100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillan C Skrevet 22. juli 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 22. juli 2012 Tusen takk for svar:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956291-planlagt-ks-erfaringer/#findComment-144408017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå