*Ninnin* Skrevet 21. juli 2012 #1 Skrevet 21. juli 2012 Hei! Forslag på ja og nei mat når det kommer til sv.diabetes? Merker kosten blir så ensformig. og bommer fortsatt litt på maten ser jeg på målingene.
M1975 Skrevet 22. juli 2012 #2 Skrevet 22. juli 2012 Hei, jeg er ikke noen ekspert altså ( hatt sv.diabetes i kun 2 uker), men jeg spiser sånn ekstra grovt brød som jeg kjøper på Rimi eller spar ( ingers rug, ingers lavkarbo, polarbrød ekstrem), med kjøttpålegg, hvitost, rekesalat, kyllingsalat ( velg den med minst sukker i, du må lese på pakken), eller økologisk peanøttsmør ( uten sukker eller druesukker). Og så spiser jeg skyryoghurt, siden den også er uten sukker. ellers går det mye i vannmelon, og bringebær/blåbær når jeg skal kose meg. Du kan også piske krem til og ha i natreen søtstoff, så blir det mer dessertaktig. til middag blir det fisk/ kjøtt og salat til. Det blir altså ikke snop, boller, kaker, chips, lyst brød, iskrem etc. Ganske magert, så jeg merker at vekten går nedover, så jeg må høre med legen om dette er ok, eller om jeg må øke på med noen typer matvarer. Litt uvant dette,men begynner å bli en vane... Lykke til!!
*Ninnin* Skrevet 22. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2012 Takk for svar;) har ikke hatt det lengre enn ei uke jeg, så er ikke lett. Vanskeligste er nok porsjoner, er jo gravid sulten, så har ikke mage mål he he. Noen ganger er blodsukkeret ok mens andre ganger høyt og jeg forstår ikke hvorfor. Men lærer nok, derfor er det fint med litt tips om konkrete matvarer:)
M1975 Skrevet 22. juli 2012 #4 Skrevet 22. juli 2012 Takk for svar;) har ikke hatt det lengre enn ei uke jeg, så er ikke lett. Vanskeligste er nok porsjoner, er jo gravid sulten, så har ikke mage mål he he. Noen ganger er blodsukkeret ok mens andre ganger høyt og jeg forstår ikke hvorfor. Men lærer nok, derfor er det fint med litt tips om konkrete matvarer:) hei igjen, det er hvis du spiser for store posisjoner at blodsukkeret går opp... Det er hvertfall min erfaring. Fyll på med litt vannmelon, og cashewnøtter feks, innimellom, så slipper du at blodsukkeret faller, for deretter å fyke i været når du gafler innpå en stor middag pga. Ulvehunger;) strevsomme greier dette, men vi får holde ut, og glede oss til godsaker når fødselen er overstått:) da blir det sjokoladekake på meg:)
Mammatil2+lillespire<3 Skrevet 22. juli 2012 #5 Skrevet 22. juli 2012 store porsjoner gir ikke høyt blodsukker.. er HVA du spiser som gir høyt blodsukker.. som f.es.. potet, ris pasta... sauser... i potet, ris og pasta er det karbohydrater, karbohydrater er sukker.. så trenger ikke stå sukker på varedeklarasjonen.. men.. har du ikke vært på kurs? da jeg var gravid og fikk svangerskaps dia, var jeg hos ei som lærte meg med målinger, insulin sprøyter, og kosthold. hvis du savner dette, snakk med legen din, så ordner han sikkert slik at du kommer en tur til kostholds veiledning.. husker jeg spsite potetgull, og ikke skjønte hvorfor jeg fikk så høyt blodsukker... var jo ikke sukker i det.... joda.. karbohydrater!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå