Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser at det er mange emner som dette, håper dere ikke blir lei :)

Har en liten gutt som sover svært dårlig på natten.

Han våkner mellom 04:30-05:00 hver morgen og da er han lys våken!

Han sover 45 min ca mellom 7 og 9 en gang. Og sover 1 time fra 14:00 til 15:00 ca. Han legger seg kl 19 hver kveld, og han sover da knirkefritt til kl 22:30 ca, han får 100 ml mme da, og han våkner rundt kl 01:00 og drikker 100 ml mme igjen, våkner da rundt kl 02:30-03:00, drikker da samme mengde igjen, og våkner mellom 04:30-05:00, drikker samme mengde og er lys våken. Har ikke sjans til å få han til å sove mer...

Kan sies at han spiser hver 1,5 time, og han er ekstremt sulten da.

Ammer ikke, så er mme han får fast. Kan ikke få grøt selv om det kanskje hadde mettet litt lenger..

What to do? Er alenemor, og blir helt utslitt av døgnrytmen... Bruker rundt 30 min hver gang jeg står opp om natten med han, og noen ganger en time før han sovner igjen.

Noen gode råd?

Hilsen fortvilet!

Fortsetter under...

Hvorfor kan han ikke få grøt? Han får uansett mat altfor ofte, de små blir fort vanedyr. La han også bli vant med å sovne på egen hånd, du trenger ikke være der.

Det burde holde med max to måltider per natt. Bestem deg for at han feks ikke får mat for ca 12-01 og neste ca 04. Og la han ligge i senge til tidligst 06.

På dagen ville jeg prøvd å få han til å sove litt mer, kanskje det hjelper å trille eller bære.

Han har en ganske alvorlig sykdom, og har tarmoperert flere ganger som gjør at han får mme fra apoteket da han ikke tåler kumelkprotein eller soya. Nå får han en type "astronaut kost" Neocate heter mme.

Han skriker seg rød og hes hvis ikke maten kommer når han er sulten.. Det kan være pga de 3 månedene han var innlagt på sykehuset så var han hele tiden sulten, og måtte holde igjen mat og faste i mange dager i strekk.

Dette har jo gjort at han er små desperat etter mat rett og slett. Ernæringsfysiologen mener at han "prøver å ta igjen det tapte" mht til at han er liten i vekst og vi har jobbet svært hardt for å få han opp i vekt. Han spiser ca 1100-1400 ml i døgnet.

Han sliter med å sove på egenhånd... Han har jo bodd på sykehus på intesiv, kirurgisk avdeling, isjolasjon osv.. Dette har gjort at han er litt utrygg av seg da han har opplevd mye smerte og ubehag og trenger mye nærhet og kjærlighet.

Hvordan kan jeg bestemme at han skal kun ha max 2 måltider per natt? Hvordan skal jeg da gå frem? Bysse han rundt hylgråtende i 3 timer før han får måltid, så 3 timer til midt på natta for at han skal spise sjeldnere? Kan ikke akkurat la han ligge å gråte i senga heller ;)

Hvordan få han til å ligge i sengen til tidligst kl 6? Skal jeg da vugge han i over en time når han er lys våken?

Dette gjør jo at jeg hvertfall ikke får noen søvn...

Det er ikke lett da han ikke er en "A4" baby, og han har bare bodd hjemme i få uker og bærer litt preg av en tøff start på livet...

Takker for råd :)

Kan du ikke gi han mer enn 100 ml mme hver gang da? Kanskje det holder litt lengere?

Jeg vet selv at det er vanskelig, da min gutt sjeldent vil ha mer enn rundt 100 til hvert måltid. Men tenker at hvis han skriker og er urolig har godt av å få mer til hvert måltid.

Lykke til :)

Hadde tatt kontakt med helsesøster event lege for å få hjelp hvis det ikke blir bedre :)

Annonse

Kan du ikke gi han mer enn 100 ml mme hver gang da? Kanskje det holder litt lengere? Jeg vet selv at det er vanskelig, da min gutt sjeldent vil ha mer enn rundt 100 til hvert måltid. Men tenker at hvis han skriker og er urolig har godt av å få mer til hvert måltid. Lykke til :) Hadde tatt kontakt med helsesøster event lege for å få hjelp hvis det ikke blir bedre :)

Han vil ikke ha mer, han begynner bare å leke med tuten.

Men nå var det jo søvnen jeg lurte litt på da... Maten er innviklet da vi har ernæringsfysiologer som bestemmer hva og hvor mye mat han skal ha.

Kan du ikke gi han mer enn 100 ml mme hver gang da? Kanskje det holder litt lengere? Jeg vet selv at det er vanskelig, da min gutt sjeldent vil ha mer enn rundt 100 til hvert måltid. Men tenker at hvis han skriker og er urolig har godt av å få mer til hvert måltid. Lykke til :) Hadde tatt kontakt med helsesøster event lege for å få hjelp hvis det ikke blir bedre :)
Han vil ikke ha mer, han begynner bare å leke med tuten. Men nå var det jo søvnen jeg lurte litt på da... Maten er innviklet da vi har ernæringsfysiologer som bestemmer hva og hvor mye mat han skal ha.

Sånn jeg ser det så henger søvnen sammen med matinntaket.

Jeg har en på samme alder og vi har hatt noen sånne dager med småmåltider og kom da fort inn i en litt ond sirkel hvor han var ofte sulten men ville da bare ha litt hver gang.

Jeg valgte da å ha en litt sutrete unge og gikk da rundt å engasjerte han med ting for å strekke ut tiden litt etter litt. Over tre døgn så klarte jeg å strekke da tiden mellom måltidene gradvis og han spiste etterhver mer til hver måltid og det gikk fra 1 1/2 time til da 3 timer mellom hvert måltid.

Nå har jeg i tillegg begynt med grøt på kvelden som har hjulpet på nattesøvnen her. (Han her har også vært innlagt på sykehus og er liten og hadde tyderlig behov for å ta igjen vekt).

Hei, Ser at det er mange emner som dette, håper dere ikke blir lei :) Har en liten gutt som sover svært dårlig på natten. Han våkner mellom 04:30-05:00 hver morgen og da er han lys våken! Han sover 45 min ca mellom 7 og 9 en gang. Og sover 1 time fra 14:00 til 15:00 ca. Han legger seg kl 19 hver kveld, og han sover da knirkefritt til kl 22:30 ca, han får 100 ml mme da, og han våkner rundt kl 01:00 og drikker 100 ml mme igjen, våkner da rundt kl 02:30-03:00, drikker da samme mengde igjen, og våkner mellom 04:30-05:00, drikker samme mengde og er lys våken. Har ikke sjans til å få han til å sove mer... Kan sies at han spiser hver 1,5 time, og han er ekstremt sulten da. Ammer ikke, så er mme han får fast. Kan ikke få grøt selv om det kanskje hadde mettet litt lenger.. What to do? Er alenemor, og blir helt utslitt av døgnrytmen... Bruker rundt 30 min hver gang jeg står opp om natten med han, og noen ganger en time før han sovner igjen. Noen gode råd? Hilsen fortvilet!

Hei du!

Vil bare oppfordre deg til å kjøpe boka som heter " sove uten gråt" ! der er det mange tips om hvordan du kan gjøre det for å få bedre søvn for deg å gutten din!! Vi har hatt kjempegodt nytte av den boka, etter å ha hatt de samme problemene som deg!!

Ellers må du selvsagt følge rådene fra ernæringsfysiologene, og ikke bry deg med hva andre mener om den saken!

I Boka er det også tips om hvordan du får små barn til å spise mindre på natta, slik at de lærer å sove lengre perioder om gangen..

Når det er sagt er han jo bare 4 mnd... og ting går seg kanskje til etterhvert!! Men det er tungt mens det står på.... Lykke til!! :)

Hei, Ser at det er mange emner som dette, håper dere ikke blir lei :) Har en liten gutt som sover svært dårlig på natten. Han våkner mellom 04:30-05:00 hver morgen og da er han lys våken! Han sover 45 min ca mellom 7 og 9 en gang. Og sover 1 time fra 14:00 til 15:00 ca. Han legger seg kl 19 hver kveld, og han sover da knirkefritt til kl 22:30 ca, han får 100 ml mme da, og han våkner rundt kl 01:00 og drikker 100 ml mme igjen, våkner da rundt kl 02:30-03:00, drikker da samme mengde igjen, og våkner mellom 04:30-05:00, drikker samme mengde og er lys våken. Har ikke sjans til å få han til å sove mer... Kan sies at han spiser hver 1,5 time, og han er ekstremt sulten da. Ammer ikke, så er mme han får fast. Kan ikke få grøt selv om det kanskje hadde mettet litt lenger.. What to do? Er alenemor, og blir helt utslitt av døgnrytmen... Bruker rundt 30 min hver gang jeg står opp om natten med han, og noen ganger en time før han sovner igjen. Noen gode råd? Hilsen fortvilet!
Hei du! Vil bare oppfordre deg til å kjøpe boka som heter " sove uten gråt" ! der er det mange tips om hvordan du kan gjøre det for å få bedre søvn for deg å gutten din!! Vi har hatt kjempegodt nytte av den boka, etter å ha hatt de samme problemene som deg!! Ellers må du selvsagt følge rådene fra ernæringsfysiologene, og ikke bry deg med hva andre mener om den saken! I Boka er det også tips om hvordan du får små barn til å spise mindre på natta, slik at de lærer å sove lengre perioder om gangen.. Når det er sagt er han jo bare 4 mnd... og ting går seg kanskje til etterhvert!! Men det er tungt mens det står på.... Lykke til!! :)

Takk for råd! Kjøpt boka og begynner å lese i kveld. Godt å høre at du har hatt nytte av den :)

Dette forumet her er jamment fint å ha!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...