Gå til innhold

Kjære katteeiere som ikke "forstår" hva som er så problematisk med å slippe kjæledyr ut uten tilsyn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen som reagerer på at eier drar til Spania uten å ta ansvar for katten sin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mø Schæl!: Du hadde et fornuflig innlegg, men jeg må bare få spørre; hvilke forhåndsregler er det du mener man skal ta når man er naboer til katter?

Tjoho! Tok litt tid å svare, middag her :-)!

Jeg tenkte egentlig ikke bare på "kattenaboer", men også katteeiere, selvsagt. For katteeiere mener jeg, som jeg skrev i forrige innlegg, at kastrering/sterilisering og merking av katten er obligatorisk, samt at man følger med dyret så godt det lar seg gjøre. I tillegg mener jeg også at det bør være katteeierenes ansvar å sørge for tilstrekkelig tildekking av feks. sandkasser, slik at katteavføringsproblematikken blir så liten som mulig.

Når det gjelder kattenaboer, så tenker jeg at forholdsreglene bør være at man lar ting man er redd for ikke ligge på verandaen, feks (vi hadde en nabo i nabolaget vårt som var møkkasint på en katt som pisset på klær, sko osv. som hun hadde liggende på verandaen). Hvis det finnes katter i nabolaget, så må man rett og slett holde ting man er redd for innendørs. Blir selvsagt vanskelig hvis det dreier seg om store ting, som møbler osv, men barnevogner o.l. bør man sikre dersom man er redd for at katter markerer på dem.

Videre tenker jeg også at man bør passe på hva man setter på verandaen. Det er feks lett å plassere en pose søppel som man skal gå ut med morgenen etter, dette tiltrekker jo katter som fluepapir, dessverre...

Hovedsaklig slike "hverdagsting" jeg tenkte på :-)!

Skrevet
Jeg slipper katten min ut uten tilsyn (han er kastrert, 8-år gammel og SVÆRT hjemmekjÆr ;) ), men jeg sjekker alltid at han er inne for natta og selvsagt at han er inne når vi reiser bort. Jeg kan dessverre ikke fotfølge ham når han er ute og bånd er uaktuelt, men han går aldri så langt og holder seg i nÆrheten. Er han til plage for andre så må jeg beklage det og da håper jeg at de som plages av katten min sier fra til meg.
Jeg tror du er naboen min, ut ifra ett bilde du en gang la ut av nabolaget her (han som lå og sov i bilen sin, hehe..), og jeg tviler på at han er til plage for noen:) han har kommet på besøk noen ganger, men når jeg har prøvd å prate til ham har han takket for seg og dratt igjen:p Nydelig katt, forresten:)

Hehe, han er ikke så glad i folk ;) Nysgjerrig, men ikke for nÆrme. Katter er snåle dyr.... :)

Men bare si fra om han er til plage. Og vi sees kanskje rundt da? I regnet ;)

Hehe ja, han har flere ganger stått i gangen her og studert meg noe skeptisk, men nærmer jeg meg eller prøvd å snakke til ham er han rask med å evakuere..:) Litt synd da, vil gjerne ha han på besøk, jeg :P

Joda, skal si ifra, men det blir vel neppe aktuelt..:)

Ja, uff, det har vært en fæl sommer.. Må kle på dattra mi votter når hun er ute :o

Vi sees kanskje:)

Gjest Heartbroken
Skrevet
Mø Schæl!: Du hadde et fornuflig innlegg, men jeg må bare få spørre; hvilke forhåndsregler er det du mener man skal ta når man er naboer til katter?
Tjoho! Tok litt tid å svare, middag her :-)! Jeg tenkte egentlig ikke bare på "kattenaboer", men også katteeiere, selvsagt. For katteeiere mener jeg, som jeg skrev i forrige innlegg, at kastrering/sterilisering og merking av katten er obligatorisk, samt at man følger med dyret så godt det lar seg gjøre. I tillegg mener jeg også at det bør være katteeierenes ansvar å sørge for tilstrekkelig tildekking av feks. sandkasser, slik at katteavføringsproblematikken blir så liten som mulig. Når det gjelder kattenaboer, så tenker jeg at forholdsreglene bør være at man lar ting man er redd for ikke ligge på verandaen, feks (vi hadde en nabo i nabolaget vårt som var møkkasint på en katt som pisset på klær, sko osv. som hun hadde liggende på verandaen). Hvis det finnes katter i nabolaget, så må man rett og slett holde ting man er redd for innendørs. Blir selvsagt vanskelig hvis det dreier seg om store ting, som møbler osv, men barnevogner o.l. bør man sikre dersom man er redd for at katter markerer på dem. Videre tenker jeg også at man bør passe på hva man setter på verandaen. Det er feks lett å plassere en pose søppel som man skal gå ut med morgenen etter, dette tiltrekker jo katter som fluepapir, dessverre... Hovedsaklig slike "hverdagsting" jeg tenkte på :-)!

Syns du helt oppriktig at det er feil av henne å bli irritert over at andres katter pisser på ting hun har liggende på SIN veranda???

Mannen min løper mye, og han setter da sine (kjempedyre) joggesko til tørk ute på trappa når han er ferdig. De lukter sikkert kjempegodt for en katt (er en god grunn til at de ikke får tørke inne, for å si det sånt), og det har skjedd mer enn en gang at nabolagets katter syns de er passende å skvette litt på. Må si at jeg (vi) blir kraftig irritert og enda mindre begeistret for kattene når slikt skjer!

Jeg syns ærlig talt ikke man skal godta at andres dyr ødelegger vår eiendom jeg.....

Skrevet
Tjoho! Tok litt tid å svare, middag her :-)! Jeg tenkte egentlig ikke bare på "kattenaboer", men også katteeiere, selvsagt. For katteeiere mener jeg, som jeg skrev i forrige innlegg, at kastrering/sterilisering og merking av katten er obligatorisk, samt at man følger med dyret så godt det lar seg gjøre. I tillegg mener jeg også at det bør være katteeierenes ansvar å sørge for tilstrekkelig tildekking av feks. sandkasser, slik at katteavføringsproblematikken blir så liten som mulig. Når det gjelder kattenaboer, så tenker jeg at forholdsreglene bør være at man lar ting man er redd for ikke ligge på verandaen, feks (vi hadde en nabo i nabolaget vårt som var møkkasint på en katt som pisset på klær, sko osv. som hun hadde liggende på verandaen). Hvis det finnes katter i nabolaget, så må man rett og slett holde ting man er redd for innendørs. Blir selvsagt vanskelig hvis det dreier seg om store ting, som møbler osv, men barnevogner o.l. bør man sikre dersom man er redd for at katter markerer på dem. Videre tenker jeg også at man bør passe på hva man setter på verandaen. Det er feks lett å plassere en pose søppel som man skal gå ut med morgenen etter, dette tiltrekker jo katter som fluepapir, dessverre... Hovedsaklig slike "hverdagsting" jeg tenkte på :-)!
Syns du helt oppriktig at det er feil av henne å bli irritert over at andres katter pisser på ting hun har liggende på SIN veranda??? Mannen min løper mye, og han setter da sine (kjempedyre) joggesko til tørk ute på trappa når han er ferdig. De lukter sikkert kjempegodt for en katt (er en god grunn til at de ikke får tørke inne, for å si det sånt), og det har skjedd mer enn en gang at nabolagets katter syns de er passende å skvette litt på. Må si at jeg (vi) blir kraftig irritert og enda mindre begeistret for kattene når slikt skjer! Jeg syns ærlig talt ikke man skal godta at andres dyr ødelegger vår eiendom jeg.....

Nei, jeg synes ikke det er rart at naboen vår ble irritert, men det jeg ikke skrev i forrige innlegg var at hun krevde katten avlivet. Jeg skrev dette eksemplet mer for å illustrere at man kan irritere seg så mye man vil, også dere over skvetting på dyre sko, men det hjelper likevel så lite så lenge det faktisk ER katter i nabolaget deres.

Hva ønsker du at eierne til katten skal gjøre? Og hva med å sette skoene i såpass høyde at katten ikke klarer å skvette på dem? Jeg tenker at man må tenke litt strategisk når det er katter i nabolaget, for det er (dessverre, enig med deg der!) en naturlov at katter markerer. Eierne bør selvfølgelig sørge for at katten er kastrert, det ville jeg kunne kreve at naboene mine.

At dyr ødelegger deres eiendom er selvsagt ikke ok, og hvis det er såpass ille at EIENDOM blir ødelagt, må dere selvsagt ta kontakt med katteeierne å prøve å finne en løsning. Men ting som står ute på veranda, er det jo ganske enkelt for dere også å fjerne slik at det ikke blir irritasjon over at kattene markerer der.

Skrevet

Sukk! Får ikke til å sitere fra telefonen :/

Jeg er enig med deg; her settes skoa oppå avisboksen på veggen.. Vi plages ikke veldig med at de markerer her hos oss, men du søte tid jeg er lei av at de bruker lekeplassen som toalett.. :/

Gjest Antarctica
Skrevet
For oss har naboenes kattehold vært en pest og en plage i flere år. Jeg kan ikke lufte når det er varmt eller jeg trenger frisk luft, de kommer inn både via verandaen og via bakdøra. Jeg kan ikke lagre sykler og sommerdekk utenfor huset, de markerer på det. I går var det et mareritt: tenk å komme hjem etter 7 dagers ferie og finne at en katt har klart å bli innesperret i huset, sannsynligvis rett før vi dro - og låste av alle dører og vinduer. Kattehår, kattelort, urin og oppkast i sengene. Eieren selv er dratt til Spania! Og før dere begynner med å kalle meg dyrehater osv: selv har jeg villahøns, og ville aldri ha funnet på å ikke sjekke at alle er inne for natta før jeg stenger døra.
Du sjekker nøye at hønsene dine er inne før natta før du stenger døra, men å sjekke at ikke noen av kattene har kommet seg inn (du påpeker jo tydelig i dette innlegget at du vet de kommer inn så snart dere har en dør åpen) før du låser og lukker hele huset hermetisk før du reiser bort i 7 dager, DET gjør du ikke?

Nei, jeg går ikke gjennom 3 etasjer, fire soverom, to stuer, kjøkken, to bad, et gjestetoalett, tre boder og en garderobe som det siste jeg gjør før jeg drar. Kjenner ingen andre som gjør det heller.

Jeg sjekker ikke under 10-15 tunge møbler som reoler, senger, skap og sofaer heller.

Derimot bærer jeg kofferter ut i bilen, ser til at høveddør og bakdør er låst, og de 2 vinduene vi pleier å lufte gjennom.

Klokka var ellers halv fire om morgenen da vi dro, og vi regner derfor med at de som har dyr, har tatt dem inn for natten.

Gjest Antarctica
Skrevet
Vi har heldigvis ikke det problemet her, men i og med at du visste at kattene har for vane å smette inn hos dere når der har åpne dører og vinduer, burde du tatt en runde rundt i huset før dere lukket og dro. Se på typiske gjemmesteder for katter, under eller oppå ting. Synes faktisk dette er ditt problem, siden du visste at det er et tilbakevendende problem. Katter er katter og de kan man ikke styre og oppdra som en hund. Noen elsker katter, andre hater de, noen vil ha hund, andre vil ha fugler eller katter. Så lenge dyrene er lovlige og det ikke er forbud mot de i et evt borettslag, er det lite du kan gjøre med det. Legg kattenett over lekekassen, sett tingene deres inn i garasjen og se under bilen før du lukker den, så ingen katter blir sperret inne. Gjør det du kan for å forhindre katt i hus.

Jeg visste ikke at det er et tilbakevendende problem, ettersom jeg ellers hiver stein etter alle nabokatter bare de er i hagen. Men jeg er ikke medusa med 100 øyne,og jeg er ikke i stand til å gjette hva som er i kjelleren mens jeg er ute i bilen med kofferten.

Jeg reagerer også på alle som sier at JEG skal forhindre kattene i å plage meg. JEG skal dekke sandkassa, gulrotbedet, blomsterbedet, potetlandet og sykler/barnevogner? JEG skal bruke penger på "katt-deg-vekk"-remedier? JEG skal løpe rundt i huset med blodhund bare jeg skal på hytta og har tenkt å låse av i noen dager? Hvor er vi kommet hen når de som ikke vil ha/ikke tåler dyr må iverksette en hel masse tiltak for å slippe å "ha" dyr?

Dette blir for øvrig en forsikringssak, madrassen i ei seng er ødelagt, og alle dynene er utpissa. De må på vaskeri siden min vaskemaskin ikke er stor nok til å få dem inn. Det kommer til å koste noe å vaske den etasjen katta var i ellers også, den tissa på gulvet her og der i tillegg, og flerra ned gardinene.

Og til alle de bekymrede, ja kreket lever. Hun i Spania som eier den gråt og bar seg og sa hvor bekymra hun hadde vært, men det endrer jo ikke på at hun reiste avgårde (to dager før meg!) uten å vite hvor den var.

Gjest meg mamma?
Skrevet
Vi har heldigvis ikke det problemet her, men i og med at du visste at kattene har for vane å smette inn hos dere når der har åpne dører og vinduer, burde du tatt en runde rundt i huset før dere lukket og dro. Se på typiske gjemmesteder for katter, under eller oppå ting. Synes faktisk dette er ditt problem, siden du visste at det er et tilbakevendende problem. Katter er katter og de kan man ikke styre og oppdra som en hund. Noen elsker katter, andre hater de, noen vil ha hund, andre vil ha fugler eller katter. Så lenge dyrene er lovlige og det ikke er forbud mot de i et evt borettslag, er det lite du kan gjøre med det. Legg kattenett over lekekassen, sett tingene deres inn i garasjen og se under bilen før du lukker den, så ingen katter blir sperret inne. Gjør det du kan for å forhindre katt i hus.
Jeg visste ikke at det er et tilbakevendende problem, ettersom jeg ellers hiver stein etter alle nabokatter bare de er i hagen. Men jeg er ikke medusa med 100 øyne,og jeg er ikke i stand til å gjette hva som er i kjelleren mens jeg er ute i bilen med kofferten. Jeg reagerer også på alle som sier at JEG skal forhindre kattene i å plage meg. JEG skal dekke sandkassa, gulrotbedet, blomsterbedet, potetlandet og sykler/barnevogner? JEG skal bruke penger på "katt-deg-vekk"-remedier? JEG skal løpe rundt i huset med blodhund bare jeg skal på hytta og har tenkt å låse av i noen dager? Hvor er vi kommet hen når de som ikke vil ha/ikke tåler dyr må iverksette en hel masse tiltak for å slippe å "ha" dyr? Dette blir for øvrig en forsikringssak, madrassen i ei seng er ødelagt, og alle dynene er utpissa. De må på vaskeri siden min vaskemaskin ikke er stor nok til å få dem inn. Det kommer til å koste noe å vaske den etasjen katta var i ellers også, den tissa på gulvet her og der i tillegg, og flerra ned gardinene. Og til alle de bekymrede, ja kreket lever. Hun i Spania som eier den gråt og bar seg og sa hvor bekymra hun hadde vært, men det endrer jo ikke på at hun reiste avgårde (to dager før meg!) uten å vite hvor den var.

Hiver stein etter kattene....sjarmerende....:(

Men synes ikke naboen dine burde ha katt heller siden hun reiser fra den uten å vite hvor den er, eller få noen til å leite etter den for henne.

Gjest uni kum
Skrevet
For oss har naboenes kattehold vært en pest og en plage i flere år. Jeg kan ikke lufte når det er varmt eller jeg trenger frisk luft, de kommer inn både via verandaen og via bakdøra. Jeg kan ikke lagre sykler og sommerdekk utenfor huset, de markerer på det. I går var det et mareritt: tenk å komme hjem etter 7 dagers ferie og finne at en katt har klart å bli innesperret i huset, sannsynligvis rett før vi dro - og låste av alle dører og vinduer. Kattehår, kattelort, urin og oppkast i sengene. Eieren selv er dratt til Spania! Og før dere begynner med å kalle meg dyrehater osv: selv har jeg villahøns, og ville aldri ha funnet på å ikke sjekke at alle er inne for natta før jeg stenger døra.
Du sjekker nøye at hønsene dine er inne før natta før du stenger døra, men å sjekke at ikke noen av kattene har kommet seg inn (du påpeker jo tydelig i dette innlegget at du vet de kommer inn så snart dere har en dør åpen) før du låser og lukker hele huset hermetisk før du reiser bort i 7 dager, DET gjør du ikke?
Nei, jeg går ikke gjennom 3 etasjer, fire soverom, to stuer, kjøkken, to bad, et gjestetoalett, tre boder og en garderobe som det siste jeg gjør før jeg drar. Kjenner ingen andre som gjør det heller. Jeg sjekker ikke under 10-15 tunge møbler som reoler, senger, skap og sofaer heller. Derimot bærer jeg kofferter ut i bilen, ser til at høveddør og bakdør er låst, og de 2 vinduene vi pleier å lufte gjennom. Klokka var ellers halv fire om morgenen da vi dro, og vi regner derfor med at de som har dyr, har tatt dem inn for natten.

Når du vet dører går mye opp og igjen, er det vel fort gjort å lukke noen soveromsdører og andre dører som ikke må stå åpne? Eller bære alt ut i gangen og ta det derifra, med lukket gangdør.

Ikke gjør det vanskeligere enn det er, for jeg skjønner dette er et problem. Som sagt er jeg glad for at vi ikke har hverken katt selv eller innpåslitne katter i nabolaget...

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei. Klokka halv fire om morgenen gjør jeg ikke alle tenkelige ting for å unngå at noe slipper inn hos meg. Jeg påregner at naboene er såpass oppegående at de vet hvor dyra deres er på den tida av døgnet.

Gjest uni kum
Skrevet
Nei. Klokka halv fire om morgenen gjør jeg ikke alle tenkelige ting for å unngå at noe slipper inn hos meg. Jeg påregner at naboene er såpass oppegående at de vet hvor dyra deres er på den tida av døgnet.

Urealistisk.

Gjest Antarctica
Skrevet

Men ikke urimelig.

Igjen, det er ikke JEG som har dyr, det er noen andre. De får ta jobben det er.

Skrevet

hjelpes for et sært og vanskelig menneske du er

Gjest uni kum
Skrevet

Da må du heller gå inn for et forslag om det kun er lov med innekatter i ditt nabolag, velforening, borettslag, what ever. Katter har det best når de får gå fritt i naturen, og det gjør de til alle døgnets tider.

Gjest Antarctica
Skrevet

Derfor er det vel bare de færreste som bør ha katt - nemlig de menneskene som bor i områder der det er fritt leide og natur rundt dem. De som bor i småbyer, storbyer og tettbygd strøk, bør kun ha dyr som trives inne.

Gjest uni kum
Skrevet

Til dels enig, synes ikke katter har noe å gjøre i byer.

Skrevet

Jeg har 2 katter som går ute og jeg kan skjønne at noe av det kattene gjør kan være irriterende. Her mener jeg at eier må ta litt ansvar men også de som ikke har katter må ta litt ansvar. Når man har en sandkasse for barn i hagen må man sørge for å ha noe å dekke ned til med når man ikke bruker den. Det er en katteeiers ansvar å kastrere hannkatter så de ikke går å spruter/markerer over alt . Denne lukten kan bli ganske intens. Om man sliter med at katter markerer rundt husveggen er det ting man kan gjøre selv for å få det bort. Det er bare å søke om det på nett. Der står det masse tips på hva man kan legge ut for at katten skal holde seg unna.

Skrevet

Jeg er møkk lei kattediskusjonene her inne, har katter selv men heldigvis et så godt forhold til naboene at vi er istand til å snakke med hverandre enten det er katter til sjenanse, løse hunder som driter overalt, støyende unger eller hva det enn måtte være.

Men det er en ting jeg lurer på i denne historien - hvordan stod det tiø med den stakkars katten etter å ha vært innesperre hos dere i en uke? Har den hatt tilgang på vann?

Skrevet
Jeg har 2 katter som går ute og jeg kan skjønne at noe av det kattene gjør kan være irriterende. Her mener jeg at eier må ta litt ansvar men også de som ikke har katter må ta litt ansvar. Når man har en sandkasse for barn i hagen må man sørge for å ha noe å dekke ned til med når man ikke bruker den. Det er en katteeiers ansvar å kastrere hannkatter så de ikke går å spruter/markerer over alt . Denne lukten kan bli ganske intens. Om man sliter med at katter markerer rundt husveggen er det ting man kan gjøre selv for å få det bort. Det er bare å søke om det på nett. Der står det masse tips på hva man kan legge ut for at katten skal holde seg unna.

Men HVORFOR skal dette være de som velger å ikke ha katt sitt ansvar?

Hvorfor syns katteeiere at det er helt ok at andre mennesker får bry og ulempe med å ha dyr de ikke har noe ønske om å ha rundt seg?

Hvorfor denne trangen til å skaffe seg husdyr som ikke lar seg dressere og temme som f.eks hunder?

Jeg fatter det bare ikke!

Gjest Antarctica
Skrevet
Jeg er møkk lei kattediskusjonene her inne, har katter selv men heldigvis et så godt forhold til naboene at vi er istand til å snakke med hverandre enten det er katter til sjenanse, løse hunder som driter overalt, støyende unger eller hva det enn måtte være. Men det er en ting jeg lurer på i denne historien - hvordan stod det tiø med den stakkars katten etter å ha vært innesperre hos dere i en uke? Har den hatt tilgang på vann?

Alt for godt, etter mitt syn. Veterinæren kom og henta den, hun syns den så pigg ut, og skulle bare tilby den vann.

Skrevet

Er veldig glad i katter, og hadde katt hele barndommen. Da jeg bodde hjemme opplevde jeg kun et fåtall ganger å få fremmede katter på besøk - sikkert fordi vi hadde katt selv. Nå, derimot, bor vi i rekkehus i byen, og her tar naboens (ikke kun én nabo det er snakk om) sine katter seg til rette på en måte jeg aldri har opplevd før: de hopper inn åpne vinduer og legger seg i senga, de markerer i blomsterbed og vandrer inn åpne dører som om de selv var eiere. Så vi lukker dører og lufter med vinduene såvidt på gløtt. Det går helt fint :) Eneste jeg savner er å ha vogn stående ute, samt å kunne dyrke urter i bedet (frister ikke veldig med urter dynket i katteurin, nei).

Skjønner frustrasjonen, tror jeg hadde begynt å gråte hadde jeg kommet hjem til et rasert hus..

Skrevet (endret)
Men HVORFOR skal dette være de som velger å ikke ha katt sitt ansvar? Hvorfor syns katteeiere at det er helt ok at andre mennesker får bry og ulempe med å ha dyr de ikke har noe ønske om å ha rundt seg? Hvorfor denne trangen til å skaffe seg husdyr som ikke lar seg dressere og temme som f.eks hunder? Jeg fatter det bare ikke!
Vet du? Sånn er nå bare verden en gang. De som ikke eier katt eller andre dyr (deriblant jeg selv) må gjøre små tiltak for å slippe ting som plager dem (som feks det å få kattepiss i sandkassa om man har en). Det er ikke snakk om at det er de som ikke har katt sitt _ansvar_, det er snakk om at man tar de nødvendige forholdsreglene for å ta vare på sine egne ting, på samme måte som at man låser sykkelen sin fast når man forlater den eller tar inn utemøbel-putene sine når man legger seg for kvelden. Det er altså så enkelt som det. Mulig du, og tydeligvis andre her, synes det er urettferdig, men av og til er livet urettferdig. Jeg ser altså ikke helt det store problemet, det må jeg si.

Det jeg derimot skjønner, er frustrasjonen over å komme hjem til et kaos ala det Pashla illustrerer. Hatet mot alle katter, kan jeg likevel ikke forstå.

Endret av Soon to be mum
Gjest Antarctica
Skrevet

La meg si det slik at min sympati for katter generelt er ikke blitt større etter dette. Aversjonen derimot!

Skrevet
Derfor er det vel bare de færreste som bør ha katt - nemlig de menneskene som bor i områder der det er fritt leide og natur rundt dem. De som bor i småbyer, storbyer og tettbygd strøk, bør kun ha dyr som trives inne.

Katter kan fint trives inne. Den ene katten min vil ikke ut, selv om hun i utgangspunktet startet livet som utekatt. Har flere venner som har katter oppvokst i hus og leiligheter, og disse trives og vil heller ikke ut.

Alle katter er ikke like :)

Vi har et problem med en katt som stadig vil inn i garasjen, dette etter at vi dro på ferie med den låst inne. Aner ikke hvorfor den er slik, men vi gjør ikke noe annet med det enn å sjekke før vi lukker døren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...