Gjest Antarctica Skrevet 21. juli 2012 #1 Skrevet 21. juli 2012 (endret) For oss har naboenes kattehold vært en pest og en plage i flere år. Jeg kan ikke lufte når det er varmt eller jeg trenger frisk luft, de kommer inn både via verandaen og via bakdøra. Jeg kan ikke lagre sykler og sommerdekk utenfor huset, de markerer på det. I går var det et mareritt: tenk å komme hjem etter 7 dagers ferie og finne at en katt har klart å bli innesperret i huset, sannsynligvis rett før vi dro - og låste av alle dører og vinduer. Kattehår, kattelort, urin og oppkast i sengene. Eieren selv er dratt til Spania! Og før dere begynner med å kalle meg dyrehater osv: selv har jeg villahøns, og ville aldri ha funnet på å ikke sjekke at alle er inne for natta før jeg stenger døra. Endret 21. juli 2012 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #2 Skrevet 21. juli 2012 For oss har naboenes kattehold vært en pest og en plage i flere år. Jeg kan ikke lufte når det er varmt eller jeg trenger frisk luft, de kommer inn både via verandaen og via bakdøra. Jeg kan ikke lagre sykler og sommerdekk utenfor huset, de markerer på det. I går var det et mareritt: tenk å komme hjem etter 7 dagers ferie og finne at en katt har klart å bli innesperret i huset, sannsynligvis rett før vi dro - og låste av alle dører og vinduer. Kattehår, kattelort, urin og oppkast i sengene. Eieren selv er dratt til Spania! Og før dere begynner med å kalle meg dyrehater osv: selv har jeg villahøns, og ville aldri ha funnet på å ikke sjekke at alle er inne for natta før jeg stenger døra. Du sjekker nøye at hønsene dine er inne før natta før du stenger døra, men å sjekke at ikke noen av kattene har kommet seg inn (du påpeker jo tydelig i dette innlegget at du vet de kommer inn så snart dere har en dør åpen) før du låser og lukker hele huset hermetisk før du reiser bort i 7 dager, DET gjør du ikke?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #3 Skrevet 21. juli 2012 Forstår ikke at det er noe verre at katter markerer litt rundt omkring enn at hundeeiere lar sine hunder, som de går tur med og dermed har kontroll på, tisse og bæsje på andres ting og eiendom. Her hvor jeg bor er alle blomsterpottene våre, som står utenfor inngangen vår, nedtisset av hundetiss. Og eierne, som står rett ved siden av og holder i båndet, lar det bare skje. Og inngangspartiet foran gården vår, fortauene og gatene i området vårt er fullt av hundebæsj som eierne ikke gidder å plukke opp. Ser ikke helt den store forskjellen må jeg si...
Himmel og hav Skrevet 21. juli 2012 #4 Skrevet 21. juli 2012 For oss har naboenes kattehold vært en pest og en plage i flere år. Jeg kan ikke lufte når det er varmt eller jeg trenger frisk luft, de kommer inn både via verandaen og via bakdøra. Jeg kan ikke lagre sykler og sommerdekk utenfor huset, de markerer på det. I går var det et mareritt: tenk å komme hjem etter 7 dagers ferie og finne at en katt har klart å bli innesperret i huset, sannsynligvis rett før vi dro - og låste av alle dører og vinduer. Kattehår, kattelort, urin og oppkast i sengene. Eieren selv er dratt til Spania! Og før dere begynner med å kalle meg dyrehater osv: selv har jeg villahøns, og ville aldri ha funnet på å ikke sjekke at alle er inne for natta før jeg stenger døra. Du sjekker nøye at hønsene dine er inne før natta før du stenger døra, men å sjekke at ikke noen av kattene har kommet seg inn (du påpeker jo tydelig i dette innlegget at du vet de kommer inn så snart dere har en dør åpen) før du låser og lukker hele huset hermetisk før du reiser bort i 7 dager, DET gjør du ikke? Hvorfor skal det være noens ansvar å passe på at ANDRES dyr ikke har sneket seg inn i ens eget hus når en drar på ferie? Hvis dyreeiere hadde styr på dyr sine, så hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt. Jeg passer på mine dyr, og regner med at andre passer på sine.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #5 Skrevet 21. juli 2012 For oss har naboenes kattehold vært en pest og en plage i flere år. Jeg kan ikke lufte når det er varmt eller jeg trenger frisk luft, de kommer inn både via verandaen og via bakdøra. Jeg kan ikke lagre sykler og sommerdekk utenfor huset, de markerer på det. I går var det et mareritt: tenk å komme hjem etter 7 dagers ferie og finne at en katt har klart å bli innesperret i huset, sannsynligvis rett før vi dro - og låste av alle dører og vinduer. Kattehår, kattelort, urin og oppkast i sengene. Eieren selv er dratt til Spania! Og før dere begynner med å kalle meg dyrehater osv: selv har jeg villahøns, og ville aldri ha funnet på å ikke sjekke at alle er inne for natta før jeg stenger døra. Du sjekker nøye at hønsene dine er inne før natta før du stenger døra, men å sjekke at ikke noen av kattene har kommet seg inn (du påpeker jo tydelig i dette innlegget at du vet de kommer inn så snart dere har en dør åpen) før du låser og lukker hele huset hermetisk før du reiser bort i 7 dager, DET gjør du ikke? Hvorfor skal det være noens ansvar å passe på at ANDRES dyr ikke har sneket seg inn i ens eget hus når en drar på ferie? Hvis dyreeiere hadde styr på dyr sine, så hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt. Jeg passer på mine dyr, og regner med at andre passer på sine. Det er vel strengt tatt ikke DET hun sier... Slik jeg leser det svaret, så mener vedkommede at det er ens eget ansvar å sørge for at det ikke er "uønskede gjester" i huset ens før en drar på ferie. Dette er vel spesielt lurt hvis en vet helt sikkert at det finnes katter i boligområdet som har en tendens til å komme inn på besøk. Det sier seg vel selv... Hadde jeg bodd med slike katter i nærområdet mitt, som har en tendens til å komme på besøk, så hadde jeg definitivt sjekket nøye før jeg dro på ferie. Det ser jeg som en selvfølge. Spesielt fordi man kan ende opp med slike problemer som hun beskriver her. For øvrig må jeg si at det er rimelig spesielle katter dette, som kommer på besøk til fremmede så ofte som hun gir inntrykk av. Jeg har selv bodd i boligområder hvor det har vært mange katter, og ingen av de har kommet inn til oss noen gang. Men det er klart, mulig vi bare har vært heldige. Og du vet selv at man ikke "holder styr på" utekatter på den måten du etterlyser.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #6 Skrevet 21. juli 2012 Min mamma har en katt som er veldig glad i naboens garasjeloft, så fort den ser muligheten stikker den opp der, selv om den har opplevd å bli innesperret mange ganger... De har løst problemet med at mamma har fått en ekstranøkkel til garasjen i tilfelle katten har sneket seg inn før eierne har reist vekk en helg e.l. og som takk for velvilligheten sørger mamma for "katt-vekk" i naboens blomsterbed så katten ikke tisser der pluss at hun stadig stikker til dem en blomst eller lignende i tillegg. Naboene liker heldigvis katten, ellers kunne jo ikke mamma hatt den. Katter i tettbebygde strøk kan være et stort problem, for katter følger sine egne regler og bryr seg ikke om menneskers eiendomsgrenser. Jeg elsker katter selv, men mannen min er allergisk, noe vi godt merker når f.eks en nabokatt har sovet sofaputene under vår overbygde veranda. Selv om jeg selv er glad i katter skjønner jeg godt HI sin frustrasjon, men om du har slike katter i nabolaget må du jo sjekke huset ditt for ubudne gjester før du reiser på ferie.
mamma`n te Skrevet 21. juli 2012 #7 Skrevet 21. juli 2012 Katter er en pest og en plage!!!! De skulle stått i bånd som hundene!! Ja noen av dem er søte, men når dem legger igjen avføring under verandaen og på plenen vår, mjauer utenfor soveromsvinduet hele natten, osv osv... så er dem en pest og en plage!!!
valkyrien Skrevet 21. juli 2012 #8 Skrevet 21. juli 2012 Skjønner godt irritasjonen jeg altså, for jeg er egentlig ikke spesielt begeistret for katter... Men her vi bor har nærmeste nabo 7 katter, og jeg har knapt sett snurten av de. Er en eneste gang i løpet av 5 år at jeg har sett den ene katten på fuglebrettet i vår hage. Og ja, de er utekatter alle sammen. Hvordan kan det ha seg at det blir sånne forskjeller, vi har ikke gjort noe for å holde de borte herfra nemlig.
blåbæret Skrevet 21. juli 2012 #9 Skrevet 21. juli 2012 Jeg har katt og følger ikke etter den. Men den er sterlisert og vant til å være inne om natten. Hvis disse kattene ikke er sterlisert/kastrert hadde jeg snakket med eieren om det. Jeg skjønner frustrasjonen din godt, kattetiss/avføring lukter ille og mest sannsynligvis er sengen deres ødelagt. Jeg hadde tilbudt meg om å erstatte sengen til naboen om det var min katt.
**lykke!!** Skrevet 21. juli 2012 #10 Skrevet 21. juli 2012 Jeg hadde blitt så forbanna jeg, hadde ringt eieren og spurt hva faen de hadde tenkt å gjøre med det.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #11 Skrevet 21. juli 2012 Jeg er katteeier, og jeg forstår veldig godt problemet ditt. Det der hadde jeg klikket av. Ingen av de kattene jeg har hatt oppgjennom årene hadde kommet på å snike seg inn i andres hus, så jeg lurer på om disse kattene kanskje ikke får nok mat av eieren. Og hvor mange katter har denne naboen? Burde ikke være lov med mer enn en katt i tettbebygd område.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #12 Skrevet 21. juli 2012 Naboen vi hadde i fjor hadde 5 katter, vi bor tett oppå hverandre men å ha dører og vinduer oppe var ikke noe problem, hente en av de snek seg inn i gangen og snuste så for de ut igjen. Så jeg blir overrasket når jeg hører at andre har så store problemer med nabokatter. Kan det være at de ikke har det godt hjemme, ikke får nok mat eller ikke kommer seg inn der som gjør at de går til naboene? Men det burde være krav om å sterilisere katter som ikke skal brukes til oppdrett. Det ville hjulpet mye på problemene. Det er fryktelig mange som ikke gjør dette, spesielt om de har hankatter og tenker at det ikke er deres problem for det er ikke de som får kattunger å hanskes med. Men sterilisering hindrer også hannkatter som går rundt å markerer og de blir roligere. Og etterhvert finnes det en del villkatter i norge som ikke blir mindre av med at man har masse usteriliserte hannkatter gående rundt.
Mø schæl! Skrevet 21. juli 2012 #13 Skrevet 21. juli 2012 Jeg kan veldig godt forstå at katter kan føles som en pest og en plage for naboer som i utgangspunktet ikke ville ha dem der. Og eksemplet som nevnes i hovedinnlegget, så er det jo lett for en katt å snike seg inn, krype under senga feks, mens man bærer ut kofferter og bagasje og dører står åpne (slik vår katt gjør), så det er jo ikke så rart at hovedinnlegger ikke nødvendigvis har merket at katten var kommet seg inn. Når det er sagt, så er diskusjonen omkring kattehold ganske intetsigende, for det er nå engang slik at katter ikke lar seg dressere på samme måte som hunder, og det sier seg selv at man ikke kan "holde styr" på katter som ferdes utendørs. At de markerer på naboens eiendeler, sniker seg inn dører som står åpne, gjør fra seg i blomsterbed og sandkasser... vel, det er dessverre slik det er med katter. Enten så må man forby kattehold i det store og det hele, eller så må man rett og slett ta sine forholdsregler når man er nabo til katter. Enkelte ting kan man likevel kreve av katteholdere synes jeg: merking, sterilisering og dekke til der man kan om natten, feks. sandkasser.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 21. juli 2012 #14 Skrevet 21. juli 2012 Jeg slipper katten min ut uten tilsyn (han er kastrert, 8-år gammel og SVÆRT hjemmekjÆr ), men jeg sjekker alltid at han er inne for natta og selvsagt at han er inne når vi reiser bort. Jeg kan dessverre ikke fotfølge ham når han er ute og bånd er uaktuelt, men han går aldri så langt og holder seg i nÆrheten. Er han til plage for andre så må jeg beklage det og da håper jeg at de som plages av katten min sier fra til meg.
Gjest Heartbroken Skrevet 21. juli 2012 #15 Skrevet 21. juli 2012 Reagerer på at eieren av dyret reiser bort uten å vite hvor katten er! Hvordan klarte den seg uten mat og drikke så lenge? Levde den når dere kom hjem? Jeg har problemer med katter i hage og garasje, men har aldri opplevd at de kommer inn og må sinat det ikke har falt meg inn å sjekke om huset er kattefritt før vi låser det av for kortere eller lengre perioder! Jeg skjønner heller ikke problemet med å ha katt i bånd, jeg da. Jeg har en venninne som har katten i langt bånd ute i Hagen pga at de bor ved en sterkt trafikkert vei, og den viser da ingen tegn til mistrivsel der den fanger mus og koser seg. Tror det er mange katteeiere som får vondt i viljen med en gang det kommer forslag til hva de kan gjøre for å skjerme naboer for katteplager.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #16 Skrevet 21. juli 2012 Har du prøvd å spyle katten med vann når den kommer? Hadde nok i tillegg tatt en ganske alvorlig prat med naboen og fått dem til å dekke skader/rengjøring. Fysj, har ikke noe imot katter, jeg, men om man skal ha de som husdyr må man ha kontroll dem. Løper de inn til naboer som ikke vil ha de der er de ikke skikket til å være ute alene. Man må da enten holde dyret inne eller kvitte seg med den. I Danmark er det lov å avlive naboens katt om den er til plage og man har advart naboen skriftlig innenfor det siste året.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #17 Skrevet 21. juli 2012 det er du som huseier som må passe på hva du låser inne før du drar på ferie. jeg har selv katter som løper ute. jeg løper ikke ute etter kattene mine for å sørge for at de ikke går i andre sitt hjem. kattene mine liker seg ikke inne. de er ute hele tiden omtrent. de liker seg i skogen og på jordet.
2 hjertegull :) Skrevet 21. juli 2012 #18 Skrevet 21. juli 2012 Mø Schæl!: Du hadde et fornuflig innlegg, men jeg må bare få spørre; hvilke forhåndsregler er det du mener man skal ta når man er naboer til katter?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #19 Skrevet 21. juli 2012 Jeg forstår at katter noen ganger kan være irriterende, men det er en delmav det man må regne med når man velger å bo tett på andre mennesker, på lik linje med grillos, bråk fra gressklippere, parkeringsproblemer, gamle damer som titter i vinduene, rot i nabohagen osv. Katter bør få bevege seg fritt. Sett eventuelt inn myggnetting foran vinduene om dere har problemer med at kattene kommer inn når dere lufter. Det løser det problemet.
Gjest uni kum Skrevet 21. juli 2012 #20 Skrevet 21. juli 2012 Vi har heldigvis ikke det problemet her, men i og med at du visste at kattene har for vane å smette inn hos dere når der har åpne dører og vinduer, burde du tatt en runde rundt i huset før dere lukket og dro. Se på typiske gjemmesteder for katter, under eller oppå ting. Synes faktisk dette er ditt problem, siden du visste at det er et tilbakevendende problem. Katter er katter og de kan man ikke styre og oppdra som en hund. Noen elsker katter, andre hater de, noen vil ha hund, andre vil ha fugler eller katter. Så lenge dyrene er lovlige og det ikke er forbud mot de i et evt borettslag, er det lite du kan gjøre med det. Legg kattenett over lekekassen, sett tingene deres inn i garasjen og se under bilen før du lukker den, så ingen katter blir sperret inne. Gjør det du kan for å forhindre katt i hus.
M.I.A Skrevet 21. juli 2012 #21 Skrevet 21. juli 2012 Jeg slipper katten min ut uten tilsyn (han er kastrert, 8-år gammel og SVÆRT hjemmekjÆr ), men jeg sjekker alltid at han er inne for natta og selvsagt at han er inne når vi reiser bort. Jeg kan dessverre ikke fotfølge ham når han er ute og bånd er uaktuelt, men han går aldri så langt og holder seg i nÆrheten. Er han til plage for andre så må jeg beklage det og da håper jeg at de som plages av katten min sier fra til meg. Jeg tror du er naboen min, ut ifra ett bilde du en gang la ut av nabolaget her (han som lå og sov i bilen sin, hehe..), og jeg tviler på at han er til plage for noen:) han har kommet på besøk noen ganger, men når jeg har prøvd å prate til ham har han takket for seg og dratt igjen:p Nydelig katt, forresten:)
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 21. juli 2012 #22 Skrevet 21. juli 2012 Jeg slipper katten min ut uten tilsyn (han er kastrert, 8-år gammel og SVÆRT hjemmekjÆr ), men jeg sjekker alltid at han er inne for natta og selvsagt at han er inne når vi reiser bort. Jeg kan dessverre ikke fotfølge ham når han er ute og bånd er uaktuelt, men han går aldri så langt og holder seg i nÆrheten. Er han til plage for andre så må jeg beklage det og da håper jeg at de som plages av katten min sier fra til meg. Jeg tror du er naboen min, ut ifra ett bilde du en gang la ut av nabolaget her (han som lå og sov i bilen sin, hehe..), og jeg tviler på at han er til plage for noen:) han har kommet på besøk noen ganger, men når jeg har prøvd å prate til ham har han takket for seg og dratt igjen:p Nydelig katt, forresten:) Hehe, han er ikke så glad i folk Nysgjerrig, men ikke for nÆrme. Katter er snåle dyr.... Men bare si fra om han er til plage. Og vi sees kanskje rundt da? I regnet
Tigerpote Skrevet 21. juli 2012 #23 Skrevet 21. juli 2012 Hvordan gikk det med katten? Har den klart å finne seg noe å spise???
Gjest marie-s Skrevet 21. juli 2012 #24 Skrevet 21. juli 2012 For oss har naboenes kattehold vært en pest og en plage i flere år. Jeg kan ikke lufte når det er varmt eller jeg trenger frisk luft, de kommer inn både via verandaen og via bakdøra. Jeg kan ikke lagre sykler og sommerdekk utenfor huset, de markerer på det. I går var det et mareritt: tenk å komme hjem etter 7 dagers ferie og finne at en katt har klart å bli innesperret i huset, sannsynligvis rett før vi dro - og låste av alle dører og vinduer. Kattehår, kattelort, urin og oppkast i sengene. Eieren selv er dratt til Spania! Og før dere begynner med å kalle meg dyrehater osv: selv har jeg villahøns, og ville aldri ha funnet på å ikke sjekke at alle er inne for natta før jeg stenger døra. Du sjekker nøye at hønsene dine er inne før natta før du stenger døra, men å sjekke at ikke noen av kattene har kommet seg inn (du påpeker jo tydelig i dette innlegget at du vet de kommer inn så snart dere har en dør åpen) før du låser og lukker hele huset hermetisk før du reiser bort i 7 dager, DET gjør du ikke? Det hadde nå ikke jeg gjort heller.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #25 Skrevet 21. juli 2012 Har du prøvd å spyle katten med vann når den kommer? Hadde nok i tillegg tatt en ganske alvorlig prat med naboen og fått dem til å dekke skader/rengjøring. Fysj, har ikke noe imot katter, jeg, men om man skal ha de som husdyr må man ha kontroll dem. Løper de inn til naboer som ikke vil ha de der er de ikke skikket til å være ute alene. Man må da enten holde dyret inne eller kvitte seg med den. I Danmark er det lov å avlive naboens katt om den er til plage og man har advart naboen skriftlig innenfor det siste året. Forresten har du rett på erstatning dersom katten ødelegger noe siden eieren ikke har hatt oppsyn med dyret sitt, jf. skadeserstatningsloven. http://www.lovdata.n...26-001.html#1-5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå