Gå til innhold

5 dager gammel baby som ikke vil ha mat på natta

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 5 dager som er helt umulig å amme på natta. Hun sover som en stein fra ca kl. halv 1 på natta til 9- halv 10 på morgenen. Jeg har på vekkerklokke hver 3. time siden jeg fikk beskjed på sykehuset om å amme minst hver 3 time hele døgnet, men hun tar bare 2-3 sugedrag så sover hun tungt igjen. Har prøvd å gni henne på føttene og hendene, men hun blir fortsatt ikke våken.

På dagen skal hun ha pupp hele tiden, så matlyst har hun. Må ammes hver time og jeg kan sitte i minst en halvtime hver gang, om ikke lenger. Hun sovner fort da også, men jeg klarer i det minste å vekke henne såpass at hun fortsetter å suge. Noen som sliter med det samme? Hvor gamle må de være før det ikke er nødvendig med mat på natta?

Har en liten på 2 år også som spiste hver 2. time hele nettene så dette er litt uvant.

Fortsetter under...

Åh, høres ut som om du er heldig! Hvis hun spiser sÅpass pÅ dagen fÅr hun sikkert i seg nok til Å være mett pÅ natta?

Jeg hadde nytt det hvis det virker som om babyen er fornøyd og at hun selvfølgelig har riktig vektoppgang.

Ja jeg burde vel nyte det, så lenge det varer. Men tenker litt på melkeproduksjonen, er redd den avtar. Er nemlig ikke velsignet med masse melk helt fra starten av. Men som dere sier, så har jeg kanskje nok til at hun holder seg mett og god på natta? Huff, nei får ta det opp med helsesøster tror jeg :P Takk for svar :)

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Er det noen spesiell grunn til at du fikk beskjed om å amme hver 3. time?

Hva veide hun ved fødsel og ved hjemreise? (Du har neppe veid etter det?)

Har hun fått gul avføring daglig, og minst 5-6 godt våte bleier pr døgn?

Er det lenge siden melka kom?

Å sove så lenge i ett strekk er muligens litt i overkant for et barn på bare 5 dager, særlig om det var lite ved fødselen, og det kan gå ut over melkeproduksjonen. Hadde hun vært minst et par uker hadde jeg sagt "nyt det!" - nå er jeg litt mer avmålt, selv om det helt klart finnes barn som fint sover natta gjennom så tidlig.

Jeg ville iallfall ha veid igjen å fort som mulig om dette ikke var en engangsnatt. Det er viktig med tilfredsstillende vektoppgang. Jeg ville forsøkt å vekke eller legge henne til i søvne iallfall en gang i løpet av natta (minst 10 minutter) inntil du ser at hun legger fint på seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...