Gå til innhold

Trodde jeg skjønte dette med uker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt til jeg begynte å sjekke hva som regnes som prematur fødsel. Det står at det er fødsel før fullgåtte uke 37, og fullgått uke 37 refereres til som uke 37+6 dager.

Men da forstår jeg ikke ukeutregningen her, for her er vi jo i uke 37 fra 36+0, man sier 36 + 0 er fullgått uke 36 osv?

Hvis man tenker at svangerskapet begynner på dag 0 i den første uka, er jo fullgått første uke fra fullført 6 dagen, så begynner man på uke 2 som er fra dag 7+0. Dvs at tilsvarende skulle fullgått uke 37 være lik 36+6 dager - jeg skjønner ikke annet enn at 37+6 er det samme som fullgått uke 38....? Er da svangerskap ikke 40 uker (+3 da eller hva de mener), men fullgått 41?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er 40 uker ( eller 40+2 da) så er du 40 fullgåtte, men du er inne i din 41. Uke.

Skrevet

Ja, det skjønner jeg - men da stemmer jo ikke ukene her inne. For her står det at man er i uke 36 når man eks. er 35 + 4 dager. Dvs. at man er fullgåtte 35 uker pluss noen dager. Mht definisjonen av prematur, mener man før fullgåtte 37 som 37 + 6, det ville da stått uke 38 her inne - og man ville dagen etter vært i uke 39...

Skrevet

Tro meg, du er ikke den første som ikke skjønner dette. Hvis det er litt trøst i det, så er du hvertfall den andre, da jeg for noen uker siden begynte å tenke på akkurat det samme...Ga etter en liten stund bare opp!:P

Men dersom jeg skulle lagd min egen teori, så vil jeg tro at i det man hopper over i uke 37 (som i dagen etter 36+6) regnes ikke barnet som prematurt lenger...

Skrevet

Men skal si meg enig med forvirrelsen over ukesutregningen på profilene våre...!!!!

Skrevet

Dette er den eneste plassen som opererer med denne utregningen.

Alle jordmødre, leger og andre spesialister regner vanlig. Altså uke 37 + 0 til og med 37+6 er uke 37. Her inne sier de 38, sikkert fordi de fleste her inne liker følelsen av å ha kommet lengre enn de er. :)

Altså etter 36+6 er ikke barnet prematurt lengre.

Det som irriterer meg mest med denne utregningen her inne er at de også gir feil info per uke siden de regner en uke fremfor andre, for ukesinfoen stemmer ikke ift vanlig regning. Altså de mener at du går ut i permisjon i uke 36 og det gjør du jo ikke, det gjør du ikke før tre uker før termin og det er uke 37...

Men men, de sverger til å telle slik mest sannsynlig for å holde på gjengen som så gjerne vil være lengre på vei enn de er. :P

Skrevet

Jeg er helt enig i at det beste var om man brukte samme utregningsmetode, samme for meg hvilken egentlig, bare de var enige.

Leser at det regnes som prematurt om barnet fødes før "utgangen av uke 37", og mødre som har fått barn som regnes som premature når de er født 37+4 dager - Dvs at man jo egentlig regner uke 40 som 40 uker + 6 dager (det blir jo strengt tatt 41) som fullgått svangerskap.

Skulle man bruke dette om eksempelvis avstandsberegning, er den første milen man har kjørt fra 0-9 km ikke å regne med, den er mil nummer 0, for mil nummer en begynner ved 10 km. For hvis den første uken ikke begynner før den 7-ende dagen, er jo dagene fra 0-6 uke 0 - og følgelig er et svangerskap egentlig 41 uker (det de beregner er vel 40 uker + 3 dager - ergo skulle fødsel før uke 37 + 3 være prematurt, mens ikke 37 + 4.

Leste akkurat om en mor som fødte i uke 37 + 4, ungen var 54 cm lang og veide 4955 g og ble regnet som prematur. Det er jo selvsagt bare tull spør du meg. Jeg har også to terminer, en fra Riksen og en fra DøST, det skiller tre dager på disse to terminene (begge beregnet fra siste mens første dag) - så jeg kan risikere å føde et barn som er prematurt om det er født etter DøSTs utregning, men på termin iflg Riksens utregning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...