*Lissi* Skrevet 21. juli 2012 #1 Del Skrevet 21. juli 2012 Her er det full rulle! Vesla er høyt og lavt, og har forandret seg masse de siste ukene! Er flink til å spise, og drikker av vanlig kopp. Skal klare absolutt alt selv. Den minste ting, som feks. tømme melk i koppen, skal hun gjøre selv. Har begynt å kle seg selv også, noe som kan være en tålmodighetsprøve for mor Trapper går hun selv, og det er ikke snakk om å snu seg og gå baklengs. Er veldig uberegnelig, plutselig stikker hun av. Skal begynne i bhg. i august, og tror hun trenger å få litt "motstand" av andre barn. Nå er hun blitt skikkelig stygg med søsteren på 3 år, og hun tar nesten aldri igjen med henne. Sover hele natten heldigvis, og det har hun gjort lenge. Hvordan går det med deres barn på samme alder? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956101-hvordan-er-deres-sm%C3%A5-p%C3%A5-19-mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
El1 Skrevet 21. juli 2012 #2 Del Skrevet 21. juli 2012 Ja, her sittes det ikke mye i ro. Heldigvis går han i barnehage og får ut litt energi der. Han synger eller prater hele tiden. Klatrer på alt, opp på spisebordet osv. Er rampete og holder stort sett til ved fryseren hvor han maser om is og blir kjempe sint når han ikke får. Vi er mye ute og han synes det er gøy å leke med spade og spann. Han liker dyr, båter og mennesker (er veldig uredd!). Han har vært matlei ei stund nå, men elsker fiskepinner. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956101-hvordan-er-deres-sm%C3%A5-p%C3%A5-19-mnd/#findComment-144405554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ønsker nr 2 *venter nr 2* Skrevet 21. juli 2012 #3 Del Skrevet 21. juli 2012 Full rulle her også....HELE dagen, HVER dag Det er kommet en del trass her, og siden språket ennå ikke er helt på plass, tror jeg det er mye frustrasjon over å ikke bli forstått. Så det prøver jeg veldig på, å forstå henne, og snakke med henne. Når jeg spør om ting, ser jeg at hun forstår det meste, men klarer bare ikke å uttrykke seg godt nok. Har også begynt å ville kle på seg, men heldigvis bare hatt og sko foreløpig....hehehehe Det er for tiden umulig å gå noen steder med henne, hun går aldri dit vi skal, og skal heller gjøre alt annet. Men kan fremdeles avledes relativt lett. Går og løper, er litt forsiktig av seg, så tør ikke gå ned trapper selv, men går gjerne opp. Elsker sang og musikk og for tiden er det aller mest stas å leke med dukken sin OG danse Hun er så vannvittig søt når synger og danser sånn helt uten blygsel. Går i bhg, men ikke fulltid. Trives godt der. Sover nettene gjennom, og en dupp på dagen. Vært heldig med soving her i huset. Spiser det meste av mat, men har den siste tiden begynt å bli kresen. Drikker av vanlig kopp, men søler fremdeles en del. Har sånn tutekopp som vi bruker fremdeles også. Ikke veldig interessert i å bruke gaffel eller skje, men kan hvis hun vil. Favorittmaten er Biola og havregryn (da spiser hun selv) eller pasta og kylling. Er av en eller annen grunn blitt redd for fluer, humler og edderkopper.....såvidt jeg vet har det ikke vært noen opplevelser av negativ art. Syns det er mindre baby og mye mer menneske å se på i utseende og væremåte. EEEEEELSKER katter Nyter denne tiden og syns det er mer og mer morsomt. Men tidvis også noe hektisk og slitsomt da det virkelig ikke er ro i kroppen på ungen bortsett fra ved soving :P Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956101-hvordan-er-deres-sm%C3%A5-p%C3%A5-19-mnd/#findComment-144405565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
littlefairy Skrevet 23. juli 2012 #4 Del Skrevet 23. juli 2012 Tihi... Morsomt å lese om andres små Her er det også full fart fra morgen til kveld, syns denne tida er utrolig morsom og spennende med alt som skjer!! Han sover godt om natta, og en lang dupp på dagen. Spiser selv med skje og litt med gaffel. Drikker selv av vanlig glass. Er en matglad gutt og spiser alt han får servert av middagsmat. Brød er det litt værre med da det er pålegget som gjelder og hvertfall ikke skorper!!! (HVa kommer dette av!!!!? ) Så her byttes ofte ett brødmåltid ut med f.eks melk og havregryn. Utforsker absolutt alt og kommer seg greit opp/ned trapper på alle fire. Har såvidt begynt å løpe og snubler masse... Elsker knapper og duppedingser man kan trykke på. Mens hans store interesse her i livet er biler, traktorer/gravmaskiner og lastebiler! Hyler i sinne hvis han ikke får lov å klatre inn i, sitte på, eller tilogmed prøve å kjøre alt av maskiner og biler han ser!! (haha utrolig utfordrende hvis vi er noe sted, uansett hvor og når) Og blir like sint hver gang for at jeg setter han i bilstolen og ikke foran rattet.... (mye latter av dette her, men ikke moro på en stresset dag....hehe ) Er ellers en utrolig kosete, forsiktig, sta og sjenert, flink gutt med masse humor og glimt i øyet Nyter det til det fulle, men er noen trøtte foreldre når kvelden kommer.... Han starter i barnehage i august, og jeg gleder meg til det, han har godt av å få bryne seg litt med andre barn og jeg tror han vil stortrives Han har vært hos dagmamma det siste halvåret. Så nå er det bare å nyte siste ferieuke før jobb/barnehage/hverdagen tar oss igjen. Fortsatt god sommer til dere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956101-hvordan-er-deres-sm%C3%A5-p%C3%A5-19-mnd/#findComment-144409105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junifrue Skrevet 27. juli 2012 #5 Del Skrevet 27. juli 2012 Jenta mi er litt over 18 mnd. Hun er en ekstremt blid og glad unge, hvertfall tror alle det;) Hun kan virkelig trasse, være grinete og klengete hjemme, men så snart vi er sammen med andre skrur hun på sjarmen så alle tror hun er drømmeungen;) Etter hun lærte seg å gå er det å sitte i vogn pyton, hun kan til nøds sitte i handlevogna (oppi selve vogna) på handletur, men vi helst løpe rundt og utforske. Hun sier hei og hadet og vinker til alle hun møter, spesielt dem som ikke tar initiativ til kontakt. Noe av det beste hun vet er kokt gulrot, druer og jordbær. Har alltid dette i middagen i tilfelle hun skulle finne ut at hun ikke liker middagen. Hun er nemlig veldig kresen og småspist, er veldig kresen på hva hun liker og hva hun vil smake på. Blir hun tilbudt noe vil hun hvertfall ikke smake, men kan finne på å ha lyst på om vi spiser noe nytt. Hun spiser som oftest selv, både med skje og gaffel, og drikker av vanlig plastglass. Skal trykke på alt som går an å trykkes på: fjernkontroller, mobiler, dvd-spiller osv osv... Elsker "Nino" si(kaninkoseklut), varierer litt mellom tre favorittkosebamser, men Nino må alltid være med i senga. Er veldig glad i bøker, kommer ofte med "boka" og skal opp på fanget for å lese. Hun vet hvilken bok som er hvilken og henter den vi spør etter. Hun har alltid hatt et godt sovehjerte, sov døgnet rundt de første månedene, sov plutselig hele natten uten å måtte bevisst avvennes med nattmåltider, og sover fortsatt godt hele natten(som regel). Kan ligge og kose seg leeeenge i senga både før hun sovner og etter hun våkner uten å gi lyd fra seg at hun er våken annet enn at hun prater og synger for seg selv. Hun har alltid elsket å turne rundt i sofaen, og nå når hun har lært å komme seg opp selv er dette virkelig blitt favorittaktiviteten. En kan ikke snu seg rundt 2 ganger før hun er på vei opp trappa, ikke nytter det å lukke døra til gangen heller, for den klarer hun å åpne. Hun er en liten pappajente, har alltid lignet veldig på han og siden jeg begynte å jobbe er hun plitt skikkelig pappadalt. Litt sårt for en mamma som var vant til å være nr. 1, men regner med at dette kommer seg når hun begynner i barnehagen(på tirsdag!!). Elsker virkelig å være mamma og selv om jeg nøt babytiden syns jeg det er kjempespennende å se henne utvikle seg til en lite menneske med egne holdninger og mieninger:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956101-hvordan-er-deres-sm%C3%A5-p%C3%A5-19-mnd/#findComment-144419531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 27. juli 2012 #6 Del Skrevet 27. juli 2012 Gutten min er litt over 18 mnd. Vi har endel bekymringer mtp det grovmotoriske, som dere kanskje ser av en annen tråd her inne... Han går ikke ennå, og er nok veldig langt unna å gjøre det, dessverre. Veldig slitsomt med et barn på 18 mnd som ikke går. Særlig når han er over 14kg, jeg kan love dere at jeg har blitt sterk i ryggen av all den bæringen! Ellers sover han godt om natta (endelig!! vi har slitt endel...), og har en lang dupp på ca to timer om dagen. Han spiser selv, men det er mye gris. Har ikke helt skjønt at det ikke er så lurt å snu skjeen med grøt opp-ned på vei til munnen, for eksempel. Så det meste spiser han med fingrene. Drikker vann av vanlig kopp, men det hender ok at han feilberegner en smule, slik at hele gutten blir klissvåt. Det har begynt å komme noen ord, men ikke så mange. Vi ser at han forstår veldig mye av det vi sier til ham. Det er full fart her i gården også, han er overalt, hele tiden, og skal være med der det skjer. Han er veldig utålmodig, og blir rasende når ting ikke blir som han hadde tenkt - enten fordi han ikke får lov, eller fordi han ikke får det til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956101-hvordan-er-deres-sm%C3%A5-p%C3%A5-19-mnd/#findComment-144419795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 27. juli 2012 #7 Del Skrevet 27. juli 2012 Han er forresten veldig matglad, og spiser omtrent alt, bortsett fra barnemat, barnegrøt og broccoli. Favoritten er fiskegrateng, guacamole og tomater, forstå det den som kan. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956101-hvordan-er-deres-sm%C3%A5-p%C3%A5-19-mnd/#findComment-144419799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 Lykke <3 Skrevet 27. juli 2012 #8 Del Skrevet 27. juli 2012 litt turbo, veldig sta og bestemt! glad! smilende! glad i kjeks og andre godsaker kosete, snakker MYE! vanskelig å skifte på (både bleier å klær) skal helst klare alt selv, synger, danser, veldig grei jente men denne perioden vi er inni nå føler jeg er Veldig krevende og far og mor er GODT sliten om kvelden, og huset ser ikke ut! får liksom aldri ryddet skikkelig Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956101-hvordan-er-deres-sm%C3%A5-p%C3%A5-19-mnd/#findComment-144419939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lissi* Skrevet 27. juli 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 27. juli 2012 Morsomt å lese om andre barn på samme alder Vesla her har begynt å snakke mye den siste tiden. Tror hun plukker opp endel fra de eldre søskenene. Hun går rundt å sier "bæbæ lille lam" konstant om dagen. Sier jeg et ord, kommer det i retur. Teller til seks (broren som har øvd med henne) Blir litt lettere når de begynner å snakke... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143956101-hvordan-er-deres-sm%C3%A5-p%C3%A5-19-mnd/#findComment-144420384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå