Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #1 Skrevet 21. juli 2012 Jeg lager det meste fra bunn allerede, men er noen ting igjen som jeg ikke har funnet en erstatning for enda: Bernaise (om det skrives sånn) Brentange kylling saus Kremet Kylling saus med charlottenløk og basillikum Og noen poser med gryteretter (som sikkert snart er gått ut på dato, mere sånn som er kjekt å ha ) De andre sausene vill jeg gjerne ha noe som likner i smak, noen med gode oppskrifter, event andre gode sauser dere kan anbefalle =)
Gjest Mentha Skrevet 21. juli 2012 #2 Skrevet 21. juli 2012 Google bernaise og les litt, det er som en hollandaise med.. hm, er det estragon som er i? Litt avansert å lage første gangen har jeg hørt, men så går det seg til, som med alt annet Jeg har ikke prøvd meg på det enda, men det er vel på tide snart Det er jo så godt! I kremete sauser kan du bruke fløtesaus som utgangspunkt, og så tilsetter du krydder som f.eks står på posen at er i. Blandingsforhold kan du smake deg til. Gryteretter er generelt veldig mye bedre å lage selv synes jeg. Her kan du også lese bakpå hvilke krydder som er brukt, og så kan du eksperimentere på egenhånd. Bruk maizena som jevning hvis du synes det blir for tynt. Utgangspunktet kan være f.eks å steke kjøttdeig, ha over diverse krydder og så vann eller buljong med jevning i, så det får koke inn og bli litt tykt. Ville absolutt googlet alle sausene du har nevnt her, for det er sikkert noen som har enten prøvd det du prøver nå eller laget en tilsvarende saus på frihånd før
bobbelfru Skrevet 21. juli 2012 #3 Skrevet 21. juli 2012 Jeg lager også det meste av maten vår selv, men sauser gidder jeg ikke og lage så sant det ikke er søndag eller andre spesielle dager!
Gjest Mentha Skrevet 21. juli 2012 #4 Skrevet 21. juli 2012 Bernaise: http://www.klikk.no/mat/spise/article433525.ece Et eksempel på bretagnesaus: http://mariann08matbloggen.blogspot.no/2012/02/nyyydelig-saus-til-feks-kylling.html
røderoser Skrevet 21. juli 2012 #5 Skrevet 21. juli 2012 Jeg lager ofte sauser fra kraften av det jeg har laget. Krydrer godt, og etter det er ferdig stekt/kokt så bruker jeg kraften av det som ligger igjen til basen. Så tilsetter jeg litt vann/melk/fløte og litt mel for tykkelsen(blander ut melet i litt vann/fløte/melk). Så koker jeg det opp til tykkelsen jeg vil ha det, sper evt med vann/fløte. Litt salt og pepper til slutt. Noen ganger surrer jeg litt løk, eller paprika, hvitløk og har dette oppi også, blir som regel en suksess Har prøvd meg fram flere ganger med mye forskjelligt, og noen ganger har det blitt pose ettersom sausen har blitt mislykket
Mami_ Skrevet 21. juli 2012 #6 Skrevet 21. juli 2012 Jeg synes toro bernaise og peppersaus blir bedre enn dem man lager selv, så her sverger jeg til posesaus. Ellers vil jeg bare tipse deg om en god kyllingsaus/kyllingryte som jeg elsker! Vet ikke om den ligner på noen av de posene til toro, men god er den hvertfall. Du kan lage den som saus, eller ha i kylling og grønnsaker til slutt sånn at det blir en gryte 1/2 løk 2 fedd hvitløk 2 ss red curry paste (her kan du variere etter hvor sterk du liker maten, hvis du bare bruker 2 ss er den så mild at barna spiser det) 1 boks kokosmelk 2 ss soyasaus evt oyster-sauce Stek løk og hvitløk blankt i litt olje. Tilsett curry-pasten og la det surre videre i et minutt. Tilsett kokosmelk, soyasaus og østers-saus og kok det opp til det får passelig tykk konsistens. Dette er en deilig asia-inspirert saus
bobbelfru Skrevet 21. juli 2012 #7 Skrevet 21. juli 2012 Jeg synes toro bernaise og peppersaus blir bedre enn dem man lager selv, så her sverger jeg til posesaus. Ellers vil jeg bare tipse deg om en god kyllingsaus/kyllingryte som jeg elsker! Vet ikke om den ligner på noen av de posene til toro, men god er den hvertfall. Du kan lage den som saus, eller ha i kylling og grønnsaker til slutt sånn at det blir en gryte 1/2 løk 2 fedd hvitløk 2 ss red curry paste (her kan du variere etter hvor sterk du liker maten, hvis du bare bruker 2 ss er den så mild at barna spiser det) 1 boks kokosmelk 2 ss soyasaus evt oyster-sauce Stek løk og hvitløk blankt i litt olje. Tilsett curry-pasten og la det surre videre i et minutt. Tilsett kokosmelk, soyasaus og østers-saus og kok det opp til det får passelig tykk konsistens. Dette er en deilig asia-inspirert saus Den sausen der skal jeg prøve, Jeg liker sausene fra Toro, Har prøvd en paprika saus som er helt ferdig den var god. Husker ikke hvilken produsent. Men prøvde bernaise fra Jacobs utvalgte og fysj fysj. lager ikke bernaise fra bunnen. Jeg lager kun saus fra bunnen når jeg får gjester, eller lager stek.
cheni Skrevet 21. juli 2012 #8 Skrevet 21. juli 2012 Kremfløte og Maggi suppebuljong er en klar favorittsaust her. Koker ut stekepanna med fløte til den tykner, varierer med sopp, løk, paprika, grønsaker. Alt etter hva jeg har tilgjengelig eller skal lage.
Magia Skrevet 21. juli 2012 #9 Skrevet 21. juli 2012 Jeg skulle ha bretagne her om dagen, men fant ut at jeg var tom. Endte opp med å lage en improvisert saus som ligna ganske mye faktisk Jeg fresa hakka hvitløk, selleri og chalottløk (skrives det sånn?) i en stor klatt med smør, hadde så i en halv terning med hønsebuljong og litt vann, pluss ca et halvt beger med creme fraiche. Kokte forsiktig opp og krydra godt med masse paprika, litt chiliflakes og pepper. Den ble ganske god
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå