Gå til innhold

Påvist GBS :( nokon som veit noko om GBS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Urinprøve tirsdag viste utslag på Nitritt. I dag ringte legen og sa at eg har påvist gruppe B- streptokokker. Fått penicillin i dag, og ått vite at eg skal ha kur under fødsel også. Har lese ein link fr¨helsedirektoratet. Men er det nokon med erfaringar? Hadde sete stor pris på litt innføring og informasjon. Blei trist og engsteleg av dette. Fælt når ein les ord som morbiditet , alvorlig sykdom osv osv :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GBS var vel grunnen til at vannet mitt gikk i uke 32 med første mann. Det er mange som har GBS uten å vite det. Noen barn blir smittet under fødselen og noen få av desse blir syke.

Du får jo behandling nå, og skal ha antibiotika under fødselen slik jeg fikk. Så du skal ikke være så bekymret. De kommer også mest sannsynlig til å ta bakterieprøver fra alle hull og åpninger hos babyen når den er født for å utelukke at han har det, det gjorde de med min. Så du er i gode hender. Verre for dem som har det, ikke vet det, og smitter babyen som da kan bli syk. Noen svært få veldig syke..

I Norge er det ikke obligatorisk å ta denne prøven, men i enkelte land er det det..

Skrevet

Jeg fikk påvist gbs ved en tilfeldighet i mitt første svangerskap, var vel rundt 32 uker eller noe. Fikk også en antibiotikakur da, + at jeg fikk det intravenøst under fødsel. Jeg ble også veldig bekymra og leste masse på nettet om det. Virker som det blir gitt veldig lite informasjon rundt dette i Norge, og jeg synes jo at det er dumt at det ikke er obligatorisk å teste for det når det er så enkelt.

I mitt tilfelle merket jeg ingenting, alt gikk fint og babyen var frisk :) men jeg HATER nåler, så det verste med hele greia var at jeg måtte ha veneflon under fødsel..

Nå som de vet at du har det er det nok ingen fare, da er de jo obs på det! Bare husk å si fra når du kommer inn på sykehuset. De skal vite om det, men hos meg glemte de det.. Nå er jeg forresten gravid med nummer tre, og testet meg i både dette svangerskapet og med nummer to. Ingen gbs påvist! Så aner ikke hvorfor jeg hadde det første gangen..

Lykke til :)

Skrevet

Hei! Tusen takk begge to :)

Torill: skal ein le eller grina? her avløyser den eine bekymringa den andre :)

Og ang. testing, eg ringte Haukeland no. spurte om eg kunne få ein sjekk om ei veke, då både legen, gynekologen og viakrlegen er på ferie. Det kunne eg ikkje. Spurte om eg skulle koma inn med ein gong fødselen var i gong, slika t eg fekk påbegynt antibiotika- slik helsedirektoratet skriv, men det skulle eg ikkje. Kun aktiv fødsel. Spurte og om dei kunne testa babyen etterpå fødsel- men det kunne dei heller ikkje, kun sjekka symptomer. Så litt lei i dag. No sofa og krimbok, medan blenda maskina går :) Eg skal vera så lukkeleg når dette svangerskapet er over!!!!!!!!!

Skrevet

Det er mye bekymringer i et svangerskap :(

Min fødsel startet med vannavgang, riene startet etter ca 30 minutter. Dro inn på føden fordi vannet hadde gått, men da gikk det så fort fremover så ble ikke sendt hjem igjen. Antibiotikaen ble ikke satt før jeg var kanskje 7 cm eller noe, og det var kun fordi jeg sa jeg skulle ha det. De hadde helt glemt det. Og det var aldri snakk om noen testing av babyen i ettertid.

Virker som det er generelt lite de gjør rundt gbs i Norge.. Da jeg spurte jordmor i mitt andre svangerskap visste hun ikke noe om det, så hun måtte sjekke på nettet.. hehe, veldig betryggende!

Men uansett, prøv å ikke bekymre deg. Nå er det oppdaget, og da får du iallfall behandling :) og grunnen til at de bryr seg så lite om gbs er vel kanskje fordi det sjelden skjer noe negativt i forbindelse med det? ikke vet jeg...

Skrevet

Det er jo mulig de var litt ekstra obs på min baby og testen han siden han var prematur. Lungene hans er jo ikke så modne som hos fullbårne.

Jeg tror at mye av grunnen til at det ikke er obligatorisk testing er økonomi. Det koster masse penger å teste alle gravide. Så skal alle som får det påvist ha antibiotika som vil koste masse penger. I tillegg vil en da kanskje føre til resistent GBS bakterie, noe som igjen kan føre til at de ikke klarer redde alle de barna som blir syke av en slik GBS infeksjon, som de nå gir antibiotika til og som blir friske.

Vet en at en har en GBS infeksjon, så er det bare å si at en ønsker antibioitka under fødselen for sikkerhets skuld. Og ved minste forkjølelse/sykdomstegn hos barnet etter fødselen, så få barnet sjekket. =)

Skrevet

Tusen takk for gode ord Wildberry! Huff, har også inntrykk av at Haukeland er meir regide enn andre. Eg kan jo ta med babyen på privat klinikk og få han testa etter fødsel. Trur det e rvel investert- så slepp eg å gå å vokta han for sjukdom heile tida. ( altså det gjer ein vel uansett, men på ein anna måte) klem!

Skrevet

Hei!

I hvilken uke er du i?

Hos meg ble det påvist i uke 35, legen min ga meg penicillin og undersøkte for meg hvilken prosedyre de ville følge ved fødsel. Han tok seg godt av meg da han visste hvor nervøs jeg var etter 2 MA. Svarene han fikk var ikke tilfredsstillende. De skulle gi medisin intravenøst under fødsel (burde gies i 6 timer) dersom de fikk tid... Han ringte flere leger og flere sykehus for å sjekke mest mulig. (ære være han!!) Han syntes det var for dårlige svar, og ulike..Han sa: Som far til to døtre selv, ville jeg aldri ha godtatt de svarene jeg fikk, eller følt meg trygg, så

han ga meg en kraftkur som jeg skulle ta selv opp mot termin, i tilfelle de ikke rakk noe under fødsel.(og dersom det var ny oppblomstring imellom den første kuren og til fødsel.) Det gjorde de heller ikke. Fødselen fra første rie hjemme, til barnet var ute tok 4 timer. Heldigvis var lillebror frisk og rask, men man kan ikke hjelpe å tenke "hva om"...

Lykke til:-)

Skrevet

Eg er i veke 35 +4 i følge kk termin, den rette terminen er nok 34+6 ( eg tok eggl test og hadde ultralyd i veke 4, 5, 7, 8 , 9 og 11, hehe. og alle støtta terminen 28/29. Eggl. natt til 29. Eg har forhandla meg fram til 23, pga redd for overtid. Babyen hadde vokst slik at i veke 15 tilsvara han veke 16... Så ein privat lege og sjukehuset blei då enige om 23.

flott lege du har!!! Eg skal forsøka meg på det samme, men spørs kor heldig eg blir med det. Gynekologen min er litt streng. Eg ser av ein gamal tråd her frå januar at eg faktisk var litt opptatt av GBS i januar, då nokon advara mot det. hugser no at eg spurte gyn om å få bli testa, men ho sa nei. Eg har vor ehos ho etterpå fordi eg var redd for tidlig vannavgang (utflod) kynnere, og veldig vondt i blæra. ho fann ikkje sopp og ingen feil ift blæra (ultralyd) kanksej ho då burde tenkt på gbs???

Nokon som veit kvifor ein får gbs?

Eg bør vel i grunn kutta all sukker eg no pga ubalanse som følge av penicillin?

Takk for svar!

Skrevet (endret)

Hei!

Ganske utrolig hvor forskjellig GBS blir tatt på alvor!

Jeg er nå 4 gangs fødende og mine 3 tidligere barn har hatt infeksjon etter fødsel, etter 3 barnet ble GBS påvist. En slik urinprøve ble også sendt inn til dyrkning 1 uke før fødsel uten oppblomstring.

Gjennom hele dette svangerskapet har jeg tatt sekretprøve fra sjede og urinprøve til dyrkning hver mnd hos fastlege. Jeg begynner nå på mandag med antibiotika i 7 dager (for å holde bakterien nede) før jeg blir lagt inn for å bli satt igang fødsel 9 dager før termin. Dette er også for at fødslene mine plutserlig kan gå fort, å at de skal ha tid til å gi intravenøs behandling under fødsel.

Kan skrive under på at det ikke er noe artig med at 2 av babyene har ligget 1 uke på kuvøseavdeling med veneflon (baby) og dårlige ammevilkår.

Syns det er rart at flere av dere ikke blir tatt mer på alvor når dere har det på vist. Er selvfølgelig ikke sikkert babyene får noe, men .....

Føler meg godt ivaretatt av leger og jordmor, å de har trygget fødselsopplevelsen vår. Har forresten ikke hatt noe oppblomstring dette svangerskapet, men er jo bærer av denne bakterien. På meg virker det som det kan blomstre opp i forbindelse med fødsel.

Stå på, krev mer!

Endret av riho1
Skrevet
Hei! Ganske utrolig hvor forskjellig GBS blir tatt på alvor! Jeg er nå 4 gangs fødende og mine 3 tidligere barn har hatt infeksjon etter fødsel, etter 3 barnet ble GBS påvist. En slik urinprøve ble også sendt inn til dyrkning 1 uke før fødsel uten oppblomstring. Gjennom hele dette svangerskapet har jeg tatt sekretprøve fra sjede og urinprøve til dyrkning hver mnd hos fastlege. Jeg begynner nå på mandag med antibiotika i 7 dager (for å holde bakterien nede) før jeg blir lagt inn for å bli satt igang fødsel 9 dager før termin. Dette er også for at fødslene mine plutserlig kan gå fort, å at de skal ha tid til å gi intravenøs behandling under fødsel. Kan skrive under på at det ikke er noe artig med at 2 av babyene har ligget 1 uke på kuvøseavdeling med veneflon (baby) og dårlige ammevilkår. Syns det er rart at flere av dere ikke blir tatt mer på alvor når dere har det på vist. Er selvfølgelig ikke sikkert babyene får noe, men ..... Føler meg godt ivaretatt av leger og jordmor, å de har trygget fødselsopplevelsen vår. Har forresten ikke hatt noe oppblomstring dette svangerskapet, men er jo bærer av denne bakterien. På meg virker det som det kan blomstre opp i forbindelse med fødsel. Stå på, krev mer!

Det er slike ulike handlemåter rundt omkring i helsenorge som gjør at en faktisk ikke stoler på det de sier.

Jeg leser meg alltid opp og forbereder meg, og dobbeltsjekker alt som blir sagt og anbefalt, da jeg vet de sier så mye ulikt.

Det at jeg selv er sykepleier og jobber i helsevesenet har ikke gjort meg noe mer betrygget, heller motsatt. Så det er bare å stå på å kreve.

Jeg tror det ligger mye økonomispørsmål bak dette, i tillegg til de nok er redd for å lage resistent baktereie, slik at de ikke klarer å behandle de barna som blir syke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...