Gå til innhold

Pottetrening? Når startet du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia :)

trenger litt tips for bleieslutt/pottetrening om noen med erfaring vil dele :) Når passet det for deg/dere å starte? Tok det lang tid? Sommeren er her og det må utnyttes ;)

Fortsetter under...

Skrevet

Begge våre har sluttet sommeren før de fylte 3 år... Det startet i grunn med at det var fryktelig gøy å "vanne busken" i hagen, og deretter gikk det relativt fort å gå over fra bleie til truse... Ute på plena i bare trusa er i grunn en veldig fin treningsarena :) Det hjelper å ha noen kule truser og gi masse skryt når h*n tisser på do :) Det viktigste er i grunn at de får lov til å prøve å gå uten bleie, og at dere passer på å ikke bli sinte/oppgitt hvis det skjer et uhell :) Det har i allefall funket gull for oss :D Lykke til!

Skrevet

Like etter han kunne sitte, 7-8 måneder eller rundt der. Ble fort pottevant og var bleiefri da han fylte 2.

Skrevet

Tips er å bruke potte, ikke sette de rett på do (som jeg hadde tenkt til selv på sånn "barnesete")

Hun fikk nemlig skrekken da for det ble litt skummelt.

Lag et klistermerkeskjema så det er synlig hvor flink h*n er og la h*n få sette klistermerket på selv.

Finn passende belønning. Gjerne en liten ting når h*n klarer 5 ganger og en større når den klarer 10 ganger til f.eks.

Belønningen må jo være noe de har lyst på, men trenger ikke være dyrt. Ha bilde av det på skjemaet så de kan glede seg å få motivasjon til å klare det.

Og det som hjalp oss, kjøp potteboka. Du får den til gutter og jenter, bare søk på nett. Den er kjempefin og hjelper veldig så de skjønner hvorfor de må tisse der og viser at nå er det på tide å slutte med bleier.

Prøv å ha truse på innafor bleien, da merker de når den blir våt og ubehagelig, bleiene nå til dags er jo så gode at det gjør liksom ikke noe å tisse i de. Men med truse blir de mer bevisst.

Ha masse tålmodighet for det tar som regel laang tid. Er veldig forskjell når de er klare for det. Vi begynte å øve på 2 år og 8mnd. Da våknet hun med tørre bleier og begynte å bli klar over når hun måtte på do. Da er de store nok. Håpet er å være bleiefri før 3 år.

Lykke til, det er en omstendelig prosess. Noen tar det lett og andre gidder ikke/bruker laang tid. Gjør det morsomt og ikke mas.

Skrevet

Jenta mi beg rett på do, veldig stas med truser, gikk kjempe lett, 2 år og 4 mnd:) gutten slutta selv nå, 2 uker før sin 3 års dag:) kun dag med en gang, når bleien va tørr på mirgen, fjernet jeg den på natten også. Supert nå på vår/sommer, noen varn trenger lengre tid å er eldre, noen er klar for det mye tidligere. Du ser selv ditt barn an:)

Skrevet

Eldste var tørr ved fire mnd. (ec-baby)

Yngste var tørr sånn ca rundt 8mnd, men slutta å si i fra da han var rundt året. Nå er han snart tre, og viser veeeldig liten interesse, desverre.

Han sier i fra når han skal tisse sånn av og til, men stort sett ikke. Ser ikke den motivasjonen hos han som trengs.

Hadde det vært en litt varmere sommer, hadde vi nok bare latt han gå i truser og se hva som skjedde, men er iikke interessert i å ydmyke han med masse våte klær heller.

Får se om vi investerer i noen tøybleietruser utover høsten.

Jeg hr isllefsll trua på å innføre potte/do/truse når de har motivasjonen på topp.

Klistremerkeskjems fungerer forøvrig veldig dårlig her. Hva får de klistremerke for feks, for å tisse på do, eller for å prøve? Da risikerer du at det å prøveen ikke få til er nederlag, eller at de prøver heeeeele tiden bare for å få klistremerke... Spørs litt på konkurranseevne/instinkt hos det barnet det gjelder...

Annonse

Skrevet

Med første mann tenkte jeg ikke på å introdusere han for potten før han var to år, da syns han det var skummelt og vi måtte jobbe lenge med han før han ble komfortabel med den.

Med nummer to så viste vi henne den og lot henne sitte på den fra hun kunne sitte/gå. Selv om det ikke kom noe så satt hun på "do" på den, når jeg satt på storedo. Hun har ikke vært redd i det hele, men har heller ikke sluttet med bleie noe tidligere enn broren gjorde..

å introdusere barna for potten tidlig, tror jeg er veldig lurt uansett! =)

Skrevet

Vi startet me potte trening rundt 1 år, satt han på potta, han fikk en bok og kunne sitte en stund, andre ganger noen sekund. Satt morgen, før soving på dag og på kveld. Me bok og lese stund. Etterhvert som han ble større fikk han" belønning" å vaske hender/ leke i vasken. Både tiss og bæsj kom så å si etter en stund, sikkert tilfeldig. Når han nærmet seg 2 kom d som oftest noe hver gang, sitt til d kommer, har noen dyr, bøker og en pinne man setter ringer oppåhverandre til å drøye tiden,satt i ca. 10 min og trivdes godt me denne rutinen! Da han ble 2 år og 2 mnd. Tok jeg av bleien, det skjedde uhell i noen dager, ingen oppmerksomhet irundt dette, men tok på ny truse og uten bleie annet vis han skulle sove, 4 dager etterpå sa han ifra når han skulle på do. Bruker kun do nå. Så å si ingen uhell etter dette! Nå er han helt bleiefri hele dagen, tørr på natten. 2 år og 4 mnd gammel. Ingen uhell på snart 1 mnd! Og klistremerker fikk han i starten. Men Nå er belønningen å skylle ned, vaske hennene og mye ros og kos;) er kjempe stolt og kry av gutten min:) lykke til til dere. :)

Skrevet

Hei, poden var 3,5 da vi sluttet ned nattbleie, viktig at han tisser før han skal sove og så vekker vi ham i 22-23 tiden når vi selv legger oss og får ham til å tisse 1 gang til.

Han har gått uten bleie på dagtid siden han var 3 år, og sagt i fra når han ville bæsje, da har han fått bleie, fordi han har hatt hard avføring og har måttet krabbe på alle 4 for å få den ut. Nå rett før han fylte 4 år har vi sluttet med bleie ved avføring, og setter ham på dosete for barn og belønnet med sjokolade i begynnelsen. Nå er ikke det nødvendig lenger, han er svært stolt når han har fått det til.

Kommer til å begynne tidligere med lillebror!

Skrevet

Mange gode tips dere, tusen takk :) :) veldig koselig å lese veien dere har gått for å få bleiefrie barn, og pottetrening en hverdag :) Enig med å starte tidlig for introduksjon av potta, slik at de skjønner den delen, så er det "bare" bleieslutt igjen ettersom de vokser :) Supre metoder her som jeg skal huske godt når jeg er ferdig ruget ;)

Skrevet (endret)

Man merker litt på ungen når den er klar til å slutte.

Noen kommer og sier i fra når de har tisset i bleien. Noen ser du det på at de tisser og da kan du selv sette ord på det som skjer for barnet.

Jeg prøvde med min sønn da han var 2,5 år, men han var ikke klar selv. Men i en alder av litt over tre gikk han selv på do uten at jeg sa noe. Han hadde da "up and go" som han dro ned selv. Etter det var det ikke mer bleie og sendte med 4-5 skift i barnehagen hver dag. Han hadde et uhell om dagen i en uke , så gikk det supert etter det. Lykke til :)

Endret av vierto
Skrevet

Nå har jeg ikke kommet så langt som til belieslutt enda, men vi begynte å introdusere potte da dattera mi var 1 år. Har man tid og mulighet til det, synes jeg det er lurt å prøve litt ganske tidlig for at barnet skal få et naturlig forhold til potta. Hører om mange som ikke introduserer potte før 2-3års alder og at mange blir litt skremt av det. Men det er jo stor forskjell på barn :) I starten så kom både tiss og bæsj på potta, og vi som foreldre ble utrolig krye! :) Utrolig hvor gøy det kan være med tiss og bæsj altså :P Men da hun fikk dagmamma sa jeg at det ikke var så om å gjøre for henne å alltid sette dattera mi på potta, så det sklei litt ut og hun slutta å gjøre noe på potta. Men nå har jeg hatt henne hjemme i 2 uker, og hun synes det er gøy å gå på potta, og i går kom det endelig litt bæsj igjen :). Hun er nå 17mnd, og jeg regner ikke med å slutte med bleier før til neste sommer, men jeg synes det er deilig å slippe en å annen bæsjebleie da:) Hun har også begynt å gi beskjed om at hun må bæsje nå, men hun sier det ofte etter hun har "starta" :P

Skrevet

Merker jeg har gjort det veldig annerledes enn mange her. Jeg bare tok av bleia en dag. Uhell etter uhell etter uhell den første uka, men plutselig var det stopp. Da var hun akkurat fylt to år og tørr. Grunnen til at hun sluttet med bleie, var at hun ikke ville ha den på. Hun ville ha truse, som storesøster.

Storesøster gjorde jeg det likt med, men hun var fylt tre. Hun var tørr etter to dager.

De har forresten begynt rett på do, ikke potte.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...