Gå til innhold

Tips til hva man kan gjøre med frossen grønnsaksblanding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er kjekt med frossen grønnsaksblanding, à la blomkålblanding, amerikansk blanding osv., men synes det blir litt stusslig å bare servere dem dampet eller oppvarmet. Har noen noen gode tips til hva man kan gjøre med slike frossenblandinger, for å variere litt?

Fortsetter under...

Skrevet

Wok eller gratenger er det første jeg tenker på.

Skrevet

Jeg pleier å koke det opp med litt fløte, løk og hvitløk og ha i en form og gratinere med litt ost. Ellers har jeg det ofte i wok.

Også pleier jeg å lage pure av det også. Kok opp grønnsakene og stavmixe dem med en klatt smør og salt og pepper. Her vil jeg anbefale å skille grønnsakene hvis fargene ikke "matcher". Det ser ikke særlig appetittlig ut med grønnsakspure av gulrot, blomkål og brokkoli sammen, da det får en ekkel brunfarge. Da pleier jeg heller dele det opp til en puré med gulrot og en med blomkål og brokkoli f.eks. :)

Skrevet

Hvordan får dere til å steke/wokke slike grønnsaksblandinger? Når jeg prøver, kommer det bare masse væske ut av grønnsakene, slik at de ender med å bli "kokedvaske" uansett.

Skrevet
Hvordan får dere til å steke/wokke slike grønnsaksblandinger? Når jeg prøver, kommer det bare masse væske ut av grønnsakene, slik at de ender med å bli "kokedvaske" uansett.

Jeg pleier å legge dem i glohett vann til de er tint, og deretter la dem stå å renne godt av og deretter dampe dem litt i en tørr kaserolle før jeg har dem i wokpannen. Da er de allerede varme og "koker ikke" slik de gjør når de er frossen, også har en fått ut litt fuktighet slik at de ikke blir dvaske.

Skrevet

Jeg lager grønnsakstuing av og til, varmer dem i en tykk hvitsaus.

Annonse

Skrevet

Bruk ferske, økologiske eller organiske grønnsaker i stedet. Det tar ikke mye lengre tid, og er både bedre og sunnere. Dypfryste grønnsaksblandinger har dessverre svært lite av de sunne næringsstoffene du finner i ferske grønnsaker, og de er behandlet på måter som gjør at de stedet kan gi skadevirkninger.

Skrevet

Lager grateng med skinke fra boks, makaroni, amerikansk blanding og hvit saus med ost på toppen. Ungenes favoritt!

Skrevet
http://www.vg.no/mat...hp?artid=597835 Frosne grønnsaker er det beste deler av året, hvis man skal tro denne artikkelen. Jeg lager både gratenger, purèer, wok, div. andre panneretter, stuinger og jeg smaksetter med forskjellige krydder og f.eks sweet chili saus.

Den artikkelen der var jo helt på trynet. Det som står der, er at frosne grønnsaker er bedre enn "ferske" grønnsaker som er lenge og feil lagret, visne og råtne. Det skulle bare mangle! De er selvfølgelig ikke bedre enn ferske grønnsaker av god kvalitet. Går man på en spesialforretning med kompetent personale og ok sirkulasjon, så er faktisk ikke dette noe problem.

Artikkelen nevner dessuten ikke skadevirkninger av industrielt bearbeidete grønnsaker med ett ord.

Skrevet
http://www.vg.no/mat...hp?artid=597835 Frosne grønnsaker er det beste deler av året, hvis man skal tro denne artikkelen. Jeg lager både gratenger, purèer, wok, div. andre panneretter, stuinger og jeg smaksetter med forskjellige krydder og f.eks sweet chili saus.
Den artikkelen der var jo helt på trynet. Det som står der, er at frosne grønnsaker er bedre enn "ferske" grønnsaker som er lenge og feil lagret, visne og råtne. Det skulle bare mangle! De er selvfølgelig ikke bedre enn ferske grønnsaker av god kvalitet. Går man på en spesialforretning med kompetent personale og ok sirkulasjon, så er faktisk ikke dette noe problem. Artikkelen nevner dessuten ikke skadevirkninger av industrielt bearbeidete grønnsaker med ett ord.

Har du noen artikler som viser disse skadevirkningene da..?? Eller er det bare tull og tøys?

Skrevet
Den artikkelen der var jo helt på trynet. Det som står der, er at frosne grønnsaker er bedre enn "ferske" grønnsaker som er lenge og feil lagret, visne og råtne. Det skulle bare mangle! De er selvfølgelig ikke bedre enn ferske grønnsaker av god kvalitet. Går man på en spesialforretning med kompetent personale og ok sirkulasjon, så er faktisk ikke dette noe problem. Artikkelen nevner dessuten ikke skadevirkninger av industrielt bearbeidete grønnsaker med ett ord.

Og hvor finnes de her spesialforretningene om jeg tør å spørre??

Skrevet

I Oslo er det i hvert fall ikke vanskelig å finne bra grønnsaker og frukt. Det finnes mange butikker som spesialiserer seg på nettopp denne typen varer, særlig "innvandrerbutikker". I tillegg får man gode varer hos enkelte delikatessebutikker, og hos de litt bedre dagligvarebutikkene, som f.eks. Jacobs, Ultra og enkelte Meny-butikker.

Annonse

Skrevet
I Oslo er det i hvert fall ikke vanskelig å finne bra grønnsaker og frukt. Det finnes mange butikker som spesialiserer seg på nettopp denne typen varer, særlig "innvandrerbutikker". I tillegg får man gode varer hos enkelte delikatessebutikker, og hos de litt bedre dagligvarebutikkene, som f.eks. Jacobs, Ultra og enkelte Meny-butikker.

Da får alle de som ikke bor i verdens navle nøye seg med frosne grønnsaker da :)

Skrevet

Stek grønnsakene i panne, kok ris og, stek kyllingkjøttdeig. Bland alt sammen i panna, bland inn litt soyasaus (jeg krydrer også med blandingskrydder) og stek i et par minutter. Kjempe godt og enkelt!

Skrevet

Jeg bruker lapskausblanding oppi lasagnen, amerikansk blanding kan jeg koke opp med vannet om jeg lager pose potetstappe eller ha i sausen til pasta. blomkål og brokkoli bruker jeg mest når jeg woker.

Hverken jeg eller barna er spesielt begeistret for frosne grønnsaker så her blir det stort sett kjøpt ferske men har alltid noen poser med forskjellige frosne i fryseren i tilfelle jeg ikke har mulighet til å få handla inn ferske.

Eller om pengene ikke strekker helt til en mnd.

Skrevet

Pleier å ta amerikansk grønnsaksblanding, pløser, hjemmelaget potetmos og ost i en form og steker det i ovnen (ett lag av hver). Ellers funker samme blandingen fint som snacks til småbarn, datteren min fikk ofte en skål hun plukket i seg, så fikk hun trent pinsettgrepet samtidig (mais er vel ikke spesielt næringsrikt, lurer på om jeg ikke har sett en blanding med kun gulrot og erter?) ;)

Brokkoli synes jeg ikke er godt etter de har vært fryst, ei heller sopp. Lapskausblansingen lager jeg lapskaus av (originalt ;) Ellers foretrekker jeg ferske grønnsaker, men av og til er det lettvint med de frosne.

Skrevet

For å ha det sagt, så holder jeg meg stort sett til ferske grønnsaker jeg også, synes bare det var litt interessant med den artikkelen.

Så var spørsmålet om grønnsakene er like fulle av næring som de ser ut som bestandig da......ikke like godt å vite ;) Selv om det finnes spesialforhandlere aldri så mye, vet de nok ikke alt som hver enkelt grønnsak har vært gjennom til enhver tid!

Skrevet

Har aldri hørt om spesialforetning for grønnsaker. Meny og Ultra er vel bare vanlig dagligvarebutikk som er litt dyrere enn rema 100 og rimi. Og disse innvandrerbutikkene selger jo bare halv visne grønnsaker. Har hittil til gode å finne skikkelig bra grønnsaker på disse butikkene.

Men skal du har så ferske grønnsaker som mulig så må du nok oppsøker div. gårderer og høre om du ikke kan kjøpe grønnsaker direkte fra jordet deres.

Men tilbake til HI. Jeg bruker frosne grønnsaker i grateng.

Skrevet

Det er veldig godt å blande dem i hvit saus, og så ha karbonader, fiskekaker eller hva som helst egentlig til :)

Skrevet

Som en tilleggsopplysning som ikke kom frem i artikkelen men som jeg bet meg merke til da det gikk en reportasje på tven pga det samme.. De ferske grønnsakene kunne lett ha blitt kuttet opptil 1 mnd før, derfor er de "gamle" i butikken. Jeg fikk litt sjokk jeg, men det ble sagt. Derfor mistet de næringstoffer. DU vet ikke hvor lenge siden grønnsakene blir kuttet. Det man vet er at frosne grønnsaker fryses innen 24 timer sa de..

Skrevet
Det er veldig godt å blande dem i hvit saus, og så ha karbonader, fiskekaker eller hva som helst egentlig til :)

Det skal jeg jammen prøve. Har selv problemer med å finne ut hva jeg skal bruke frosne grønnsaker til. Hva slags grønnsaksblanding passer f.eks til fiskekaker?

IKke hi.

Gjest peacock
Skrevet

Om vi har travelt lager vi iblant wok av kyllingfilet og kinesisk grønnsaksblanding (heter den det? Den fra eldorado med gulrot, vannkastanjer, brokkoli, sukkererter, babymais og masse mer), en pakke nudler og oyster and spring onion sauce (sånn i pose). Stek kyllingen først, ha grønnsakene opp i pannen og stek til de er tint. Deretter har du i woksausen - den er fort varm, retten trenger ikke å steke så veldig mye mer. Kok nudlene i to min samtidig som du steker grønnsakene og ha de opp i pannen til resten. Vi pleier å ha hvitløksbrød til.

Skrevet

Har aldri hørt om spesialforetning for grønnsaker. Meny og Ultra er vel bare vanlig dagligvarebutikk som er litt dyrere enn rema 100 og rimi. Og disse innvandrerbutikkene selger jo bare halv visne grønnsaker. Har hittil til gode å finne skikkelig bra grønnsaker på disse butikkene.

Det er vel forskjell på innvandrerbutikker som det er på andre butikker. Her i Oslo er det et par på Grünerløkka og Vaterland som er helt fabelaktige på frukt og grønnsaker. De har et fantastisk utvalg, og de har så stor omsetning at det er en konstant utskifting av varebeholdningen. I tillegg til det store utvalget og den ypperlige kvaliteten, er prisene meget rimelige.

Skrevet
Det skal jeg jammen prøve. Har selv problemer med å finne ut hva jeg skal bruke frosne grønnsaker til. Hva slags grønnsaksblanding passer f.eks til fiskekaker? IKke hi.

til fiskekaker så er den lapskausblandingen veldig god syns jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...