Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Flaskebarn, får bare nan+ malt pga forstoppelse. Gikk ned til fem måltider per døgn ca 5-6 uker gammel og spiser alt fra 80-170 ml per måltid. Føler hil gulper opp nesten alt etter noen måltider, og aldri et måltid uten gulp. Det kan også komme lenge etter måltidene.

Skal sjekke vekt i dag på helsestasjonen, men føler hun legger godt på seg tross all gulpingen. Enkelte ganger er det nesten sprut ut av munnen hennes. Hikke er hun også plaget med, og mye uro/mageknip, spes om kveldene.

Har vært til manuell terapeut da hun har favorittside, men dette var ok og skulle vare stimulere henne fra motsatt side.

Tips? Gå ned til mindre og hyppigere måltider igjen?

Bare vente til det blir bedre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143955863-gulping-10-uker-blitt-verre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen barn gulper desverre mye mer enn andre! Min første kunne også prutgulpe til tider. Fant ut at ettet måltidet var det best å bare sette barnet rolig på fanget å stryke ryggen (istedenfor over sulderen)når det skulle rape feks...ikke la barnet ligge å kave rett etter et måltid, og ha gulpefillen klar :-) Det går over! Lykke til!

Akkurat slik var min datter, HS og lege så at jeg skulle kutte litt ned på måltidene ikke gi så mye for hun spiste rett og slett for masse i forhold til magemål, altså mindre mengde og helst med 2 timer mellom! gjorde dette pluss at jeg kjøpte AVENT flasker og da fikk hun ikke så mye luft når hun spiste (hadde dr.browns) det ble bedre fort :)

Hm, hun bruker allerede Avent flasker, og Hipp får her sjelden tak i her jeg bor(prøvde det såvidt en gang pga mageknip etc, men da d var så vrient å få tak i mer, ga jeg opp.

Er ikke ukjent m gulping da jeg har tre barn, men det kom kanskje ikke fram av innlegget mitt at babyen virker plaget av det.

Det mest logiske er vel å prøve hyppigere mindre mindre måltider for å se om det hjelper. Samt prøve å ta hyppige pauser under måltidene og helst ikke ligge helt flatt

Og så glemte jeg og si at jeg bynte og la mi "sitte" og drikke på fanget mitt og så løftet jeg ikke på henne når hun skulle rape bare klsppet forsiktig i baken og strøk litt på ryggen slik hun "satt" og så lot jeg henne "sitte" slik en stund etterpå :) en lege sa til meg er det "fersk" melk som kommer opp så har hun rett og slett spist for mye for fort :) og det kan komme lenge etter måltidet.

Annonse

Småen fikk NAN i 2 mnd, har nettopp byttet. Byttet først til HiPP for ville prøve den og pluss at den er økologisk, men den sprutgulpet han av stakkers liten. Så nå får han Collett og gulper nesten ikke lengre. Han gulpet den del når han fikk NAN, men virket ikke som han brydde seg så mye at han gulpet. Etter han har spist sitter han i vippestolen litt sånn at maten får synke. Muligens det hjelper hvis du prøver å bytte merke?

Peri1: har ikke brukt Collett så lenge, bare 4 dager men so far so good! måtte gi han litt drikkeklar NAN1 i dag når vi va ute på tur og da gulpet han en del så skjønner at Collett funker bedre. Men når jeg tidligere brukte NAN så brukte jeg Malt i nesten hver flaske, har ikke brukt det like mye med Collett for han fikk skikkelig løs avføring, i dag har han hatt to bæsje bleie men det var ikke så mye i hver, bør jeg fortsette med Malt? evnt bare 1-2 ganger om dagen? Kjøpte også sviske saft fra Nestle på butikken i dag, sånn fra 4 mnd (han er 3 mnd på torsdag) tenkte å kanskje bruke dette istedenfor malt, for malt er jo litt søtt.. Har du noe erfaring med sviske saft? hvordan gir jeg han det og hvor mye??

Happines4life:

etter at jeg startet med Collet bruker jeg ikke noe ekstra, men om han får veldig treg mage kan du sikkert gi svisker men husk at det også kan gi luft og vondt (prøv å spis mye svisker selv og se hva som skjer). Ta jeg ville ha prøvd uten noe, tror nok at både Collet og at han er 3 mnd vil gjøre år han blir bra. Litt grøt/velling på kvelden vil nok også hjelpe. Lillegutt er 3 mnd og han fik grøt for første gang her om dagen. Igår gav jeg han 1.5 ss blandet med 60-70 ml mme og han stor koste seg! Pluss sovnet 20.15 og døv til 1.15. Ellers har han ikke sovna før i 23 tiden, så håper det fortsetter!

Lykke til med Collet!

Jenta mi var også sånn, det var helt ekstreeeemt! Skifta klær opptil 10 ganger om dagen.. Veldig slitsomt, og jeg fikk så vondt av lilllemor, som til slutt ble stressa hver gang hun så flaska. Jeg bestile en erstatning på apoteket som het enfamil AR, da ble det straks MYE bedre. Gulpa fortsatt, men veldig mye mindre. Jeg vil vel egentlig ikke si at hun gulpa, det var mere oppkast! Men hør med helsesøster ang å bestille denne melken. Det hjalp ihvertfall for oss.. Det ga seg gradvis når hun begynte med fast føde, og nå er det nesten ingenting lenger. Deilig!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...