Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 Har en tidligere dansk kollega som ble en venninne for et par år siden og vi har etterpå holdt kontakten via FB og Linkedin. Jeg la inn anbefaling (etter hennes forespørsel) på Linkedin, men fikk aldri noen anbefaling tilbake. Sendte henne en forespørsel på å raskt se over et dokument på dansk for eventuelle skrivefeil, noe som ville ta henne toppen 20 minutter. Tror dere ikke dama skulle ha betaling for dette??? Jeg ble helt paff. Hun klagde på at hun var blitt alenemor, startet firma og hadde dårlig råd. Er vant til at man gjør sånne små vennetjenester uten å kreve penger. Er det bare jeg som synes man kan gjøre sånne små vennetjenester uten å kreve penger? Det går jo begge veier....
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #2 Skrevet 19. juli 2012 Om dette dokumentet er i forbindelse med jobben din, så synes jeg det stiller seg helt annerledes enn om du f. eks hadde spurt om hun kunne bake en kake for deg eller hente en pakke på posten. Hvis det er jobben din som sprer penger på at hun ser over dette dokumentet, så er det nesten litt frekt å be henne gjøre det. Det er litt som å be en elektriker stikke innom for å fikse ny lysbryter, og kalle det en vennetjeneste for å slippe å betale. Om dette dokumentet er privat, så er det litt annerledes.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #3 Skrevet 20. juli 2012 Det bør alltid avklares på forhånd om det skal betales eller ei. Og var dette noe som skjedde i forbindelse med jobben din, så skal du jo selvfølgelig betale for den tiden hun brukte på det! Alt annet er ganske frekt.
Zebra78 Skrevet 20. juli 2012 #4 Skrevet 20. juli 2012 Signerer #2. Min erfaring er også at tidsforbruk på slikt arbeid ofte undervurderes av de som ikke kan dette. Nå aner ikke jeg hva slags dokument eller hvor stort det er, men det skal være et ganske kort notat samt at personen som gjennomgår dette skal kjenne saken for at tidsforbruket skal kunne komme ned i kun 20 min.
I scream for icecream! Skrevet 20. juli 2012 #5 Skrevet 20. juli 2012 Jeg jobber i et kreativt yrke og et kjent "problem" blant mine kollegaer er at venner og bekjente ofte tar for gitt at vi skal gjøre det gratis for dem. Det vi jobber med er på mange måter også hobbyen vår, så manges oppfatning er at vi jo synes det er gøy, og derfor gjør det med glede for dem. Selvfølgelig synes vi yrket vårt er gøy, men det er jo ikke ALT som er gøy, og hvis vi skal gjøre gratisoppdrag for venner og bekjente støtt går det jo enten utover den tiden vi kan bruke på betale oppdrag, eller på den tiden vi egentlig kunne brukt på husarbeid, familie, egen fritid osv. Nå kan det hende dokumentet du ville hun skulle se over er noe helt annen enn et jobbdokument, og da stiller det seg litt annerledes, men hvis det går utover hennes tid som hun egentlig kunne brukt på noe mer nyttig, synes jeg ikke det er rart å gi henne i det minste en symbolsk sum for jobben.
<3frøet<3 Skrevet 20. juli 2012 #6 Skrevet 20. juli 2012 Enig med de andre her. Har selv en samboer som er rørlegger, og som selvstendig næringsdrivende blir det dumt å gjøre jobben gratis, selv om det er for venner. Som han pleier å si; jeg kan godt hjelpe deg, men å legge rør prøver jeg å leve av. Dette forstår de fleste... Nå vet jeg ikke hva venninna di jobber med, men i og med hun nevner at hun nettopp har startet sitt eget firma, viljen tro at tjenesten du ba om kommer innunder hennes forretningsområde. Du får heller spørre opp om den anbefalingen på LinkedIN, om det er det du føler hun "skylder" deg for.
blå2010+rosa2013 Skrevet 20. juli 2012 #7 Skrevet 20. juli 2012 samboer har en kompis som er elektriker og han kom hit på fritiden og hjalp oss. vi sa vi ville betale og hvor mye han ville ha men han ville ikke ha noe! etter litt vennlig diskusjon tok samboer han ut på guttekveld hvor vi spanderte alt! skulle bare mangle! selv om de er gode venner forventet vi ikke å få noe gratis!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #8 Skrevet 20. juli 2012 Helt enig. Jeg er fotograf og nesten de fleste av mine venner forventer at jeg skal fotografere deres barn til jul og slikt. Tror ike de tenker over at det tar tid å redigere og slikt etterpå......har sikkert tatt 10-15 gratis fotograferinger det siste halve året og merker jeg begynner å bli litt lei...
skinnfilla Skrevet 20. juli 2012 #9 Skrevet 20. juli 2012 Mannen her hjelper til med det meste og vi mottar gjentjenester. Kjempe greit når det er noe som skal gjøres. I kompisgjengen er det nok håndverkere til å anlegge en middels stor by;) ofte går ting på dugnad. Men er det noe som gjøres i arbeidstida så skal de selvfølgelig betales for. Betaler og selvsagt for utstyr,materialer og alt utenom.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #10 Skrevet 20. juli 2012 Bare for å gjøre det klart. Dokumentet det er snakk om her er privat og "jobben" med å sjekke for skrivefeil er noe man ikke akkurat trenger en spesialist til. Tidsbruken ville vært omtrent den samme tidsbruken jeg brukte for å skrive hennes Linkedin anbefalning. Derfor synes jeg at det minste jeg kan få tilbake for min tjeneste er dette. Min mann er musiker og tar opptil 8000 for et oppdrag. For venner ville han aldri tatt betalt når det er et privat opptreden fra egen lomme, men forventer noen flasker vin eller en gjengitt tjeneste. Neste gang er det han som trenger en tjeneste av de, og slik funker det i den vennegjengen. Jeg fikset kompisen hans som er advokat to av mine tidligere arbeidsgivere som kunder, tilbake får jeg juridisk hjelp på småting. Det er dette jeg mener. Synes venninnen min tenker kortsiktig og grådig, jeg er villig til å hjelpe henne med å skaffe henne kunder for den lille fillejobben, men vil ikke akkurat si jeg gidder det nå.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #11 Skrevet 20. juli 2012 Når de små tjenestene blir gjengjeldt er det greit uten betaling. Men blir det ikke gjengjeldt er det helt naturlig at en betaler/tar seg betalt. Mannen min er snekker, og i flere år hjalp han venner av oss med småjobber de skulle ha gjort. Når han etterhvert trengte hjelp igjen var det ingen som kunne, eller hadde tid til å hjelpe. Så nå er det slutt med den enveiskjøringen for å si det slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå