Bamsemams74 Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 Den 14. 07 var det endelig min tur til å bli mamma igjen, tre dager før termin. Riene startet kl. 04. 30 om natta, som en del netter før.... Men jeg syns de var enda vondere enn tidligere. Så vonde at det var uaktuelt å hvile, men såpass overkommelige at jeg spiste, ryddet og holdt meg i aktivitet. De kom med ca. 7 min. mellomrom og varte fra 30-60 sekund. I 9-tida virket det som de dabbet av igjen og det gikk opp til 15 min mellom dem. Da la jeg meg og sov til kl. 11. Våknet av en ganske kraftig ri. Og etter dette kom de tettere. Kl. 12 ringte jeg føden. Det var da 5 min mellom og de varte i ca. ett min. De sa at jeg kunne komme når jeg ønsket. Kl. 13. var vi på sykehuset. Da hadde jeg 4 cm åpning og fikk komme inn på fødestue. Etter dette gikk det ganske raskt fremover. Kl 15. 30 hadde jeg 5 cm og kl 18 var åpningen 8 cm. Da fikk jeg beskjed om å flytte meg over i fødestolen, hvor vannet ble tatt, og pressriene kom ganske raskt etter dette. Men jeg fikk ikke lov til å trykke p.g.a. at det var en liten kant igjen. Det var den vanskeligste delen av fødselen for meg, for det var akkurat som om kroppen presset uten at jeg kunne styre det. Det var en lettelse å endelig få presse, og ut kom han etter 10 min med intense pressrier. Ikke mye pause her. Gjennom hele fødselen brukte jeg pusten aktivt og jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten lamazepustingen. Når jeg kjente at rien bygde seg opp, begynte jeg med pustingen og jeg konsentrerte meg om den gjennom hele, før jeg pustet ut. Det gjorde at jeg hele tida visste hva jeg skulle gjøre og det ga meg en følelse av kontroll, som jeg ikke har opplevd i de to andre fødslene mine. Samboeren min og mamma hjalp meg de gangene jeg "mistet pustingen" min, spesielt da jeg måtte holde igjen. Riene gjorde jo selvsagt vondt likevel, men psykisk var det lettere å takle smertene på denne måten, syns jeg. Gutten vår er stor og flott, 3900 gram og 51 cm. Jeg fikk kun et par overfladiske pyntesting etterpå. For meg var dette drømmefødselen, fordi jeg fikk gjennomført den slik jeg hadde planlagt og sett for meg. Mamma og samboeren min var helt fantastiske. De presset på med varmeposer og maserte og klemte meg. Samboeren min måtte til og med masere ryggen min mens jeg satt på do;) Nå skal jeg nyte barselstida og min nyfødte, vakre sønn. Tida går så innmari fort, og sånne små nurk er ubeskrivelig nydelige! Lykke til alle dere som venter, og ja, nr. 3 er virkelig en luring!
Sisch Skrevet 19. juli 2012 #3 Skrevet 19. juli 2012 Nå må jeg bare spørre hva dette går ut på jeg? vannet gikk natt til igår, og jeg venter på (sterkere) rier, har fått beskjed om å øve på pusting
**♀03♥ ♂10♥ ♀12♥ Skrevet 19. juli 2012 #4 Skrevet 19. juli 2012 Gratulerer så mye igjen! Fantastisk å sitte igjen med en følelse av drømme fødsel! Det hadde jeg sist, og håper på det igjen! :-) Nyt den lille prinsen, kankje vi treffes for en trilletur når mi prinsessa e kommet?! :-)
Rds Skrevet 19. juli 2012 #5 Skrevet 19. juli 2012 Hvordan skal en puste under fødsel ? Er det ikkje noe med å ha haka på brystet for da kan en ikke presse unødig smtidig el omvendt??
Netti*** Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 Gratulere så masse med gutten :-) Jeg sverger også til pusting. Etter forje fødsel som ble en drømmefødsel pga full kontroll pga pustingen bruker jeg pusteøvelsene nå uansett grunn til smerte. Klarte klemme fingeren og sto å pusta, funker sååå bra :-) Kos deg masse med å bli godt kjent med gutten din :-)
Bamsemams74 Skrevet 24. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 24. juli 2012 Nå må jeg bare spørre hva dette går ut på jeg? vannet gikk natt til igår, og jeg venter på (sterkere) rier, har fått beskjed om å øve på pusting Nå svarer jeg sikkert alt for seint! Har valsa rundt helt i tåka her en stund kan du si... Men lamazepusting er ulike pusterytmer som man bruker i de ulike fasene. Man puster så dypt man kan, og jo vondere jo mindre dypt klarer man. Så da flytter man pusten oppover i brystet. Etter som rien slipper, så trekker man pusten dypere igjen. I tillegg så må fødselshjelperne ta tiden på riene og hele tiden fortelle hvor langt det er igjen osv. Jeg kan ikke forklare alle detaljene her, og om man har lyst til å bruke dette anbefaler jeg et kurs. Partneren må også være innstilt på det og dere må øve sammen. Sjekk ut denne linken: http://www.lillevenn.no/ Lykke til alle sammen:))
Bamsemams74 Skrevet 24. juli 2012 Forfatter #8 Skrevet 24. juli 2012 Hvordan skal en puste under fødsel ? Er det ikkje noe med å ha haka på brystet for da kan en ikke presse unødig smtidig el omvendt?? Da tenker du sikkert på under utpressingen? For da holder man jo ofte pusten mens man presser. Men lamazepustingen bruker man gjennom hele fødselsprosessen med åpningstid og alt.
HH72 Skrevet 24. juli 2012 #9 Skrevet 24. juli 2012 Selv om lamazepusting sikkert er flott, trenger man ikke nødvendigvis gjøre det så avansert. Jeg hadde ikke øvd på noe som helst. Likevel hadde jeg veldig stor nytte av å puste dypt og rolig under riene. Det var alt som trengtes for min del iallfall. Fødslene ble ikke akkurat smertefrie av den grunn, men har hatt full kontroll begge gangene(ikke like mye kontroll under pressingen, men det hadde ikke noe m pusten å gjøre, mangel på pressrier den ene gangen). Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå