Cinnamon4 Skrevet 18. juli 2012 #1 Del Skrevet 18. juli 2012 Vi prøver nå på nr 4 og jeg er 40. Tenker veldig på risikoen nå, selvom jeg fødte i april i fjor og den gangen tenkte jeg ikke slik... Rart hvordan det blir når man tipper 40... Hva er best av disse testene? Tryggest? Minst smertefullt for meg...? Sikrest svar? Noen som kan fortelle litt om dem, gjerne om de har tatt noen av dem selv. Veldig spent på om det går like greit å bli gravid denne gangen som sist. Håper kroppen min er like fruktbar! Lengter voldsomt etter fjerdemann, h*n mangler i flokken vår )) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143955596-duotest-fostervannspr%C3%B8ve-eller-morkakebiopsi/
eaglebeagle Skrevet 19. juli 2012 #2 Del Skrevet 19. juli 2012 Velkommen, og lykke til med prøvingen :-) Jeg ble selv overtalt av mannen til å prøve en siste, blir vårt femte barn når vi teller "mine" og "dine" og våre :-) Jeg var 39 når vi begynte prøvingen, og når jeg fjernet hormonspiralen tok jeg samtidig en undersøkelse for å se på "ståa" mht forplantning :-) Alt så såre vel ut, og det var bare å gå i gang sa legen. Etter tre måneder satt spiren, og så startet bekymringene om alder og tester. Jeg som deg reflekterte plutselig veldig over alder, og leste meg opp på alle tester, trisomier osv. Jeg visste ikke man kunne gå rett på morkakeprøve/fvp - så jeg gjorde det de fleste vel gjør, gikk for en duo-test. Legen din vil sende en henvisning til nærmeste universitetssykehus, og du får innkalling. Testen er helt ufarlig for barnet og deg (og smertefri), men gir jo bare en risikovurdering, ikke et sikkert resulat. Testen er delt i to, dvs en blodprøve (selve duotesten) som kan tas fra uke 9-10, og deretter en tidlig UL fra uke 11-13+6. Det optimale er visst i uke 12. (Noen tar Duo og UL samme dag, eks. når de har reisevei. Jeg ville ta blodprøven først, slik at resulatet av denne allerede forelå når jeg tok UL. Da slapp jeg mer venting, det er lange nok uker som det er). Når resultatene av blodprøve og UL er gjort, får du en tallfestet risiko for de tre vanligste syndromene, 13, 18 og 21 (Downs) Det skal sies at det egentlig bare er Downs som har en veldig markant økning etter fyllte 38-40, for de andre trisomiene er det ikke store forskjellen om du er 36 eller 40, først etter 43 er det stor økning. Hvis du får et resultat som er "dårligere" enn 1-250, får du tilbud om fvp (evnt morkakeprøve). Du har i utgangspunktet ca 1% risiko for eks downs ved fyllte 40 år. Så tilbudet om videre prøver gis faktisk på en risiko som er lavere enn den du opprinnelig hadde. Risikoen for abort etter en morkakeprøve er marginalt høyere enn ved fvp, men jeg tror ikke det er store forskjellen. Det er visst kanskje også slik at risikoen for abort etter en slik test egentlig er lavere, og at der det går galt var det kanskje noe galt uansett. Dette strides de nok om. Faktum er uansett at du har en ørliten risiko for abort ved morkakeprøve/fvp, en risiko som er omtrent lik den du har for et sykt foster og du får tilbudet om videre tester. Alt i alt må du vurdere hva som er riktig for dere. Ta også med i vurderingen at duo-test kan gi et "midt-på-treet" resultat, som gjør at du sitter og lurer på om du skal sjekke videre eller ikke. Det beste er jo når man får et helt klart resultat, og det gjelder de fleste heldigvis. (Alle detaljer får du forresten i den obligatoriske samtalen du har før duotesten. ) Selv fikk vi veldig gode tall etter testen, og fikk ikke tilbud om ytterligere tester. Vi har ingen garanti for et friskt barn, men vi gleder oss nå veldig til veslemor kommer til oss i august. Igjen, lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143955596-duotest-fostervannspr%C3%B8ve-eller-morkakebiopsi/#findComment-144401911
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå