Gå til innhold

Får man tilbud om keisersnitt dersom babyen er stor (over 4kg)?

Anbefalte innlegg

Både jeg og barnefar var store barn - jeg 3800g, han 4000g. Jeg har i tillegg lagt på meg mye, og symfysemål ligger i øvre grenseland.

Hva skjer om symfysemål blir over grensen? Får man ekstra UL om det er mistanke om stort barn? Vil min vekt påvirke barnet nå så tidlig i graviditeten, eller er det først de siste ukene som betyr noe?

Fortsetter under...

Jeg var til vekstestimering pga. høyt symfysemål. De ser om barnet er veldig stort eller det er for mye fostervann (er visst ikke bra det heller). Begge mine var estimert til over 4 kg, ingen som nevnte keisersnitt da. De var for øvrig 4,5 og 4,2 kg, gikk helt fint å føde vanlig :-)

En venninne av meg fødte 3 barn naturlig, hvor alle var over 4 kilo. Siste mann ble sittende fast siden de ikke hadde estimert at han var 4820g, men han kom tilslutt ut. Så mye går ann! Det kommer veldig på kvinnen som skal ha den. En annen venninne fikk ikke til presse, og etter noen timer uten framgang ble det ks, uten stort hastverk. Han var 4930, og venninnen min er nokså spinkel og lita, så hun var lettet over ks'n :) Håper du får viljen din om du absolutt føler for ks pga str. :) har full forståelse for at noen er redd og bestemmer seg for det :)

Annonse

Oj da... håper ikke han blir så stor...

Jeg vet egentlig ikke hva jeg helst vil i det tilfelle. Er litt småredd/ skremt av diverse historier, men vil jo helst føde på vanlig måte.

Nei.. Sønnen min ble Estaminert til 4500g +/- 10% og det var ikke noe tema.. Endte opp med hastesnitt pga tregt forløp i fødselen, han ville ikke ned pga inntulla i navlestrengen, veide litt over 5 kg;p alt gikk fint så ikke få noen owæææ tanker nå..

Ikke tenk for mye på symfysemålet, jeg lå ganske langt oppe med førstemann, og jeg var ikke veeeeldig stor den gangen. han veide så vidt 3 kg når han ble født. så er ikke alltid det er noe fasit. Med nr 2 lå jeg ca på midten hele tiden, pluss den ekstra valken på magen da, han veide også litt over 3 kg. så er ikke alltid dette har noe betydning :)

Leger og jordmødre er flinke til å se forløpet og hvordan det går underveis, og hvis det skulle være noe som tilsier at du trenger ks, så får du det :) du skal ikke bekymre deg for det. Risikoen er ikke noe større for at noe skal gå galt om babyen er over 4 kilo. Var ikke meningen å skremme deg med tidligere kommentar, bare si at det går ofte bra selv om barnet er over 4 kilo, og at hvis det er noe galt blir det ks. Det kommer til å gå så bra :) De er flinke og følge med. Lykke til :)

Annonse

Enig, både du og mannen din hadde helt normal fødselsvekt, ikke noe å stresse for! Det er ikke nødvendigvis SF-målet, heller. Jeg hadde et fantastisk stort SF-mål med førstemann, laaangt over det grønne feltet. Ut kom (med akutt ks, dessverre) en gutt på 3,5 kilo i uke 38. Ved mistanke om stort barn kan det bli snakk om vekstestimering, ja. Jeg fikk aldri det, selv om det var snakk om det i andre trimester, men det ble aldri noe av.

Det er også verdt å huske på at vekstestimeringer vel er pluss/minus 0,5kg, så de er ikke alltid så nøyaktige. Jeg vet om folk hvor de har bommet med 1kg - begge veier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...