Gå til innhold

Noen som fremdeles nattammer 9-10 mnd? Eller avvente rundt nå?

Anbefalte innlegg

Jeg gjør...men skal snart i jobb og kjenner at jeg kunne tenke meg å slutte med det. (samsover fra første nattmåltid og til morgenen).

Flere som er i samme situasjon? Eller har avvent barn i den alderen?

Ps. ønsker ikke svar fra alle dere som har hatt babyer som har sovet rundt eller avvent seg selv ved 4-6 mnd ol....:)

Fortsetter under...

Jeg fikk brystbetennelse da baby var ca 9 mnd. Da måtte jeg slutte å amme helt. Var litt protester (mest første natta), men det gikk seg fort til. Både baby og jeg sov godt HELE natta etter 3 netter uten. Må si at det å stå i litt gråting ikke var såå mye værre for meg disse tre nettene enn å måtte våkne pga amming (selvom han ligger i senga med meg og forsyner seg selv). Så jeg ville nok ha anbefalt deg å bare kutte helt på natta.. utrolig hvor fort babyen venner seg til nye rutiner.

Jeg fikk brystbetennelse da baby var ca 9 mnd. Da måtte jeg slutte å amme helt. Var litt protester (mest første natta), men det gikk seg fort til. Både baby og jeg sov godt HELE natta etter 3 netter uten. Må si at det å stå i litt gråting ikke var såå mye værre for meg disse tre nettene enn å måtte våkne pga amming (selvom han ligger i senga med meg og forsyner seg selv). Så jeg ville nok ha anbefalt deg å bare kutte helt på natta.. utrolig hvor fort babyen venner seg til nye rutiner.

Ligger han i egen seng nå?

Vi er fortsatt i samme situasjon Leelo:) Vi samsover når hun våkner etter jeg har sovnet. Har jo lyst til å nattavvenne, for jeg jobber og det er slitsomt i lengden. Får aldri en god natts søvn, selv om hun som regel sover til morran i senga vår. Vi står opp mellom 5-6, som er altfor tidlig. Hun våkner også endel etter leggetid når jeg fortsatt er våken, får aldri pupp da, men uansett skjer det samme hver kveld.

Tips mottas med takk her også.

Vår lille er snart 11,5 måneder og jeg begynte i jobb igjen for ca tre måeder siden og jeg ammer henne MYE enda.

Hun har hatt litt liten vektoppgang den siste tiden og jeg har derfor ikke villet avvenne henne, men håpet hun ville avvenne seg selv på natten. I perioder vil hun ha så lite fast føde, så dette kombinert med lav vektoppgang har gjort at vi ikke har gjort noe med nattspisingen - før nå.

De siste nettene har jeg ammet henne mellom 21-23 (før jeg legger meg). Så har mannen gitt henne smokk eller vann hvis hun har våknet før 05.30/06, og amming igjen. Det ser ut til at dette går og hun ser ut til å venne seg raskt til det, men vi tar det veldig sakte for å si det sånn. I vårt tilfelle var nok dette likevel det riktige. Lykke til :-)

Annonse

Jeg var der og nattavvende i den alderen. Må si jeg syns det var en bra alder å gjøre det på, fordi både gutten og jeg var modne nok. Jeg hadde jobbet noen uker, og vi samsov fordi mannen min (som da hadde pappaperm) fikk velge mellom å ta seg av ham om natta eller hente ham in til meg. Så kom en periode med hyppige oppvåkninger, og da måtte jeg bare si at nok var nok. Det hører til saken at gutten kun sovnet med pupp frem til da. Så midt på natta når jeg var sikker på han ikke var sulten (hadde spist timen før) så nektet jeg bare. Han gråt og var skuffet og sint i 30-40 min. Så LA HAN SEG TIL Å SOVE! Etter det fortsatte vi å amme tidlig morgen (kl 5) til han var 1 år. Våknet han oftere, så godtok han ganske fort at ikke han fikk. Fikk isteden tilbud om vann da. Jeg hadde også ammefri og jobbet en time mindre frem til han var et år. Når han ble syk og ikke fikk i seg annen mat på en uke, så øket jeg på og ammet om natta igjen. Er gla for at jeg hadde den muligheten da. Det var ikke noe problem å kutte det ut igjen senere. Vi sluttet helt i påsken fordi han glemte det litt bort når jeg var hjemme hele dagen (ellers ammet vi i det jeg kom hjem). Lykke til!

Og han fikk forresten flytte inn på eget rom i "voksenseng" når han var 14 mnd uten noen som helst problemer. Nå er han 17 mnd og kommer tassendes inn til oss på morgenkvisten för å sove litt til :-)

Jeg ammer mye på natta, og gutten sover hos oss fra første oppvåkning som gjerne er i tolvtida. Han er ti måneder. Jeg tenker vel også at eneste måten å avvenne på er å la faren hans være hos han med smokk/ vann/ trøst når han våkner, og håper det er så enkelt som "alle" sier; at han da sover natta igjennom etter tre netter. Tenker imidlertid vente til etter sommeren ( da er han elleve måneder), fordi vi er så mye på reisefot i sommer at vi ikke vil drive andre store omveltninger i pjokkens liv samtidig...

Ellers vil jeg bare si at jeg ikke forstår hvorfor det skal gå sport i å få barnet til å "sove rundt" fra så veldig tidlig alder (jmf hovedinnlegget); det er vel lettere å opprettholde melkeproduksjonen lenge dersom man ammer på natta også, og anbefalingene er jo fremdeles at man ammer noe frem til barnet er i alle fall ett år. Dessuten; det er jo fantastisk hyggelig å våkne med en liten venn i senga om morgenen....

Vi nattavvente ved ca 9 mnd. Da sov han hos mormor 2 netter, fikk vann og klaget bare litt. Tredje natten virket det ikke som han forventet å ammes i det hele tatt. Han godtok i allefall å ikke få noe. Men jeg tror ikke han hadde noe behov for melken om natten lenger, han brukte bare puppen som hjelp til å få sove igjen når han våknet.

Han fortsatte å våkne på natten, og det gjør han enda (11 mnd). Men har også sovet hele natten noen ganger. Vi fikk ikke tidligere morgener etter nattavvenning, men har hatt tidlige morgener hele tiden. (4-6)

Vi samsov en god del før nattavvenning, nå sover han stort sett bare i egen seng. Ulempen her er at han nå ikke vil sove i vår seng i det hele tatt, men våkner til enda mer og skal leke hvis jeg tar han med dit. Så jeg Må stå opp for å få han til å sove igjen når han våkner, det er ikke noe alternativ å "gi opp" og bare ta han over i vår seng hvis jeg er veldig trøtt. ;)

Takk for mange fine svar. Jeg har tro på at hun skal klare å inrette seg rutiner hvis jeg bare orker å gjennomføre det; for eksempel så gikk hun fra å kun sovne ved pupp til å sovne av seg selv etter et par kvelder. Nå har jeg sluttet å amme på soverommet før lallings, og det går også fint.

Men skal innrømme at det er litt vanskelig nå i ferien, siden vi har reist litt rundt, da har jeg ikke villet stresse med noe:)

Hun våkner en gang eller to før jeg legger meg, men ingen pupp da. Føler vel at hun bruker puppen når vi samsover til å sovne igjen. Hvis hun for eks våkner kl 06-07 tiden, så kan vi leke litt i sengen, eventuelt skifte bleie og ta på klær, så kan jeg amme henne i søvn igjen etter 1/ 2 time og så sover vi til 08.30-09....men det kan jeg jo ikke gjøre når jeg skal på jobb...

Lutteliten; jeg vet ikke om du mente at jeg var en av dem som var opptatt av at barnet skulle sove rundt fra tidlig av; skjønte ikke helt om du siktet til meg? Men jeg er absolutt ikke opptatt av "sånne ting", har vært viktig for meg å følge veslas behov og signaler og tatt ting litt som det kommer, men nå kjenner jeg at jeg trenger å sove litt mer sammenhengende for å være opplagt til en lang arbeidsdag:))

Vi er fortsatt i samme situasjon Leelo:) Vi samsover når hun våkner etter jeg har sovnet. Har jo lyst til å nattavvenne, for jeg jobber og det er slitsomt i lengden. Får aldri en god natts søvn, selv om hun som regel sover til morran i senga vår. Vi står opp mellom 5-6, som er altfor tidlig. Hun våkner også endel etter leggetid når jeg fortsatt er våken, får aldri pupp da, men uansett skjer det samme hver kveld. Tips mottas med takk her også.

Håper det bedrer seg for begge oss. Her lurer jeg på om tennene plager litt, vet ikke helt. Isted var jeg oppe og hun ville ikke roe seg, men så prøvde jeg vann og det viste seg at hun var tørst. Etter et par heftige slurker roet hun seg helt:) Men ikke lett å vite alltid...

Syns det er kos med samsoving, men søvn er jo viktig for oss voksne også...

Lurer litt på om vi har samme baby?:) Vi har akkurat sluttet å amme i søvn, la seg fint etter to kvelder. Amme på soverommet før leggetid sluttet vi med for noen få kvelder siden. Jeg syns det er kjempekos å ha snuppa ved siden av meg om natta, men ønsker ikke at hun skal være avhengig av puppen om natta for å sovne igjen. Vet egentlig hva vi bør gjøre, det er jo bare å bite tennene sammen og stå i det noen netter, men føler meg aldri klar/opplagt til å gjøre det.

Annonse

Lurer litt på om vi har samme baby?:) Vi har akkurat sluttet å amme i søvn, la seg fint etter to kvelder. Amme på soverommet før leggetid sluttet vi med for noen få kvelder siden. Jeg syns det er kjempekos å ha snuppa ved siden av meg om natta, men ønsker ikke at hun skal være avhengig av puppen om natta for å sovne igjen. Vet egentlig hva vi bør gjøre, det er jo bare å bite tennene sammen og stå i det noen netter, men føler meg aldri klar/opplagt til å gjøre det.

He he, ganske så likt her ja. Den siste setningen kunne jeg skrevet selv:))

Gjest peacock

Hei, her ammes det fortsatt når gutten våkner på natten. Som oftest en gang tidlig på morgenkvisten, men oftere og oftere våkner han ikke i det hele tatt. Han sover i egen seng, og jeg tar meg bryet med å flytte han tilbake når han er ferdigspist. Jeg skal begynne på skole om to uker, men tenker nok likevel å la dette gå sin gang; det virker som om han klarer å nattavvende seg selv etterhvert.

Vi koser litt i voksensengen før vi står opp, men siden han turner som en gal i sengen vår blir det ikke noe soving der utover når han iblant ikke vil ligge i sengen sin på kvelden og bare roer seg med mamma sin dyne. Da flytter vi han i egen seng når vi går og legger oss.

Synes du skal nattavvende om nattspisingen skyldes en dårlig vane og ikke at hun er sulten. Det er biktig at ha en opplagt mamma som også får sove på natten!

Ville i første omgang la hende sove i egen seng hele natten. Om hun våkner prøver du først med trøst og litt vann før du tyr til puppen. Flytt hende tilbake i sengen sin når hun har spist - da våkner hun ikke bare for å kose (oppvåkning for det blir du ikke kvitt ved å nattavvende...). Ville også testet å la det gå lengre og lengre mellom måltidene på natten for å få opp appetitten på dagen (om hun nattspiser fordi hun er sulten).

Ja. Da jeg sluttet å amme på natten var ikke dette noe problem at han sov i egen seng. Han sover i senga ved siden av min seng da.. men tror det hadde vært det samme for han om jeg hadde flytta senga hans til et annet rom. Han sover hele natten igjennom, så tror ikke han merket overgangen nesten;) Må si at det er en helt annen verden for meg. Nå har jeg mye mer overskudd på dagtid. Sammenhengende søvn er gull verdt!

Ligger han i egen seng nå?

Om du gir godt med grøt/mat før leggetid, trenger nok ikke en baby på 9-10 mnd pupp på natten pga at h*n er sulten.. er nok mer en vane/kos. Min gutt pleide å våkne en til to timer etter vi la han for å få pupp.. etter avvenningen våknet han ikke i det hele tatt.

Hun spiser godt nok på dagen, så jeg vet at det ikke er et næringsbehov (selv om hun på den første nattammingen spiser masse...), i kveld har jeg vært oppe to ganger og da drakk hun mye vann, så tørste kan det jo også være, men ja, vet jo at det er en kosevane:)

Jeg begynte å nattavenne først når snuppa var 10 mnd, hun spiser veldig dårlig og har hatt veldig liten vektoppgang så derfor ville jeg ikke gjøre det tidligere. Spiser fortsatt dårlig men har faktisk fått bedre matlyst og er mere sulten når hun får frokost nå :-) nattavenninga gikk kjempebra egentlig, våknet nok mest for kosen sin skyld og for å puppe seg i søvn. Nå får hun kun vann hvis hun våkner før halv 5. Kveldsammer kl halv ti ;-);-) snuppa er nå 11 mnd nå :-)

Vi ammer nok 4 ganger mellom 19.00-06.00. Her er det nødvendig da han ikke alltid plukker i seg så mye mat på dagtid, og vi tenker at "food before one is just for fun" Så mm utgjør største delen av matinntaket, og det er helt greit. Jeg er dog så heldig at jeg ikke behøver å jobbe på stund(selv om egoisten i meg gjerne skulle jobbet litt;) Også er jeg ganske heldig som ikke våkner, det er ren selvbetjening.. Har aldri sovet så godt som når jeg ammer!

Skjønner at det kan bli tøft med full jobb og våkne netter:)

Hva med å amme det måltidet hun spiser mye, og kutte ned på annet først? Jeg merker det iallefall fort på produksjonen om nattmåltidene blir færre(noen netter spiser han mindre, når han har spist godt på dagen)

Her har vi kutta helt nå fra en dag til en annen. Hun får nå ikke mat fra 19-7, som er natta for henne. Søvn har aldri vært snupass sterkeste side og jeg har ikke orket å ta noen kamp når man er så trøtt... Hehe. Men nå har jo også mannen ferie, så vi er to til å trå til. Det går foreløpig veldig bra og mannen sove like godt. Vi er på hyttetur, så han ligger i overkøya og vi under. Hun våkner et par ganger i løpet av natta og gråter litt og turner litt rundt, men roer seg i løpet av en halvtimes tid.

Er veldig spent på hvordan det går å komme hjem til varmt soverom og egen seng.... :)

• 2 uker senere...

Vi sjekket ut dette med helsestasjonen før jeg begynte å jobbe for en måned siden. Baby blir 10 mnd imorgen.

Så lenge de spiser gode måltider på dagen og går normalt opp i vekt er det ikke noe problem å slutte å nattamme. Siden pappaen nå går hjemme sover de i hver sin seng på gjesterommet. Det fungerer veldig fint, jeg ammer før jeg går på jobb, når jeg kommer hjem og ved legging. Nattavvenningen her gikk på en natt, ingen problem. Pappaen er jo der, de første nettene lagde han flaske, men siden mini aldri har vært noen fan av mme, valgte han heller litt vann og sov videre. ;)

Hei hei, HI her. Nå har vi nattavvent, har gått uten store problemer:) Gjorde det selv. Nå får hun mm om morgenen, helst etter kl 06, men 05.30 går også. Da sover hun litt videre etterpå.

Men hun våkner ofte om natten fremdeles, men roer seg ganske greit (gråter ikke etter pupp i alle fall). Har noen tenner som snart er igjennom, kan være det, og noen ganger drikker hun noen gode slurker med vann.

På dagen får hun mme, noe hun er begynt å bli veldig glad i, så ammer vi kveld og morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...