Anonym bruker Skrevet 18. juli 2012 #1 Skrevet 18. juli 2012 En venninne av meg har blitt sammen med en kurder. Han overøser henne med gaver og hun er i lykkerus. Jeg har derimot fått nyss om at han skal få kona si hit om 6 mnd. Når er det vanlig at en kurder gifter seg? Han er 20 år nå. Han er livredd for at familien skal finne ut av forholdet og gjemmer seg bak religion og at de er så strenge. Jeg tror hun blir grundig lurt og får jeg bevis på det kommer jeg til å informere familien hans. NOen med erfaring om hva som er vanlig i dette miljøet? Er det slik at alle gifter seg med en fra eget land?
Silly80 Skrevet 18. juli 2012 #2 Skrevet 18. juli 2012 Hvilket land er han fra? Forskjell på kurdere fra forskjellige land..
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2012 #3 Skrevet 18. juli 2012 Oki. Tror han er fra irak. Kjenner du til det miljøet?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 Det er nok ganske mulg at han er gift ja, men når han ikke vil la henne møte familien ville jeg blitt veldig skeptisk. Er selv sammen med en tyrker (ikke kurder, så de er mer liberale), men hadde jeg ikke fått møtt familien så hadde jeg droppet han, og grunnen til det er at da hadde jeg vist at han ikke mente noe med det. Har tullet med venner der nede om dette før og sagt: Ikke søren om jeg skal være sammen med noen her før jeg har møtt moren. Det er jo et lite paradoks da at de kaller oss nordmenn rasister, men tåler ikke selv at sin sønn er sammen med ei fra Norge siden det ikke er bra nok.
Miss Dynamite Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 Jeg er sammen med en kurder. Fra Irak. har også kjent kurdere derfra så lenge jeg kan huske. Jeg har gode erfaringer ,men alle mennesker er forskjellige. Ps jeg er gift med han. Hm men jeg forstår ikke helt spm ditt... At han er gift som 20 kam godt være. Det vet vel bare han. Hehe... Altså det er ikke en typisk aldersgrense for å gifte seg. Når var han sist i hjemlandet feks? Som sagt, forsto ikke heeeelt greia, men for din venninner del da, så håper jeg jo ikke det stemmer
Tauriel Skrevet 18. juli 2012 #6 Skrevet 18. juli 2012 Jeg har vært borti den mer negative delen av kurdere fra Irak. X-en min fra der var liknende som han, bare han har ikke noe familie her i Norge. I tillegg til at kurderene i Irak er forskjellig avhengig av område de er fra. Kurdere er like forskjellig som normenn har jeg erfart, du har de som er snille som lam, og de som er direkte ondskapsfull i tillegg til de "gruppene" inni mellom. Men det JEG personlig har erfart gjør at jeg er veldig skeptisk til dem. Og de kan godt være gift og ha ei her i Norge uten problem. Så mistanken du har kan godt være reell.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2012 #7 Skrevet 18. juli 2012 Min bestevenninne har vært innvolvert med en. Han ville ikke la henne treffe familien, var ærlig om at det ikke var akseptert med en skilt alenemor. Hun ville ikke ha noe offisielt heller så det var greit nok. Men etter ett år eller så orket hun ikke mer. Da kom det frem at han var gift (ufrivillig) Familien til bruden hans krevde nå at han skulle ta og hente henne til norge. Det ville ikke han og han krevde skilsmisse... Han var smart nok til å gå til politiet og fortelle om sin situasjon (tvangsekteskap, det er mange gutter som blir tvunget også) HAn fortalte at familien la press på han og krevde at kona hans nå skulle komme på familiegjenforening. Da hun fikk avslag pga opplysningene han hadde gitt til UD klikket de i vinkel.... Ble ganske stygg situasjon ut av det hele.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2012 #8 Skrevet 18. juli 2012 Det var modig gjort av han. Tenker ikke på gutter i den sammenhengen egentlig, men klart det forekommer jo tvang der også.
Silly80 Skrevet 18. juli 2012 #9 Skrevet 18. juli 2012 Gift med en kurder fra Iran. Og stusser på at hun ikke får møte familien. Kanskje han er gift eller at familien har funnet en kone de forventer at han skal gifte seg med. Rart egentlig, da de fleste kurdere får velge selv hvem de vil gifte seg med. men er drittsekker fra alle nasjoner, selv om de fleste jeg har møtt er tyrkere.. Syns du skal fortelle hva du vet til din venninne.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2012 #10 Skrevet 18. juli 2012 En gang før og aldri igjen. Makan til mishandlere skal man lete lenge etter. Jeg hadde løpt.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 19. juli 2012 #11 Skrevet 19. juli 2012 (endret) Har ikke så mye til overs for kurdere, de er veldig spesielle, spesielt de fra Irak og Iran.( min erfaring med møte av kurdere) Har kjent mange og alle er sammen med norske jenter i ungdomsårene / tidlig 20-årene før de gifter seg med en jente fra landsbyen de kommer fra. Hvis hun ikke får treffe familien som bor i Norge hadde jeg tenkt mitt. Kan godt være at han ikke er gift, men at han er "lovet" bort til en kurdisk jente. Er ofte at familien bestemmer hvem gutten/jenten skal gifte seg med. Be hun gi han ett ultimatum, enten får hun treffe familien ellers er det slutt. Bor de i Norge bør de klare å akseptere at sønnen finner seg en norsk jente. Endret 19. juli 2012 av ღTyrkiskPepperღ
Miss Dynamite Skrevet 19. juli 2012 #12 Skrevet 19. juli 2012 Har ikke så mye til overs for kurdere, de er veldig spesielle, spesielt de fra Irak og Iran.( min erfaring med møte av kurdere) Har kjent mange og alle er sammen med norske jenter i ungdomsårene / tidlig 20-årene før de gifter seg med en jente fra landsbyen de kommer fra. Hvis hun ikke får treffe familien som bor i Norge hadde jeg tenkt mitt. Kan godt være at han ikke er gift, men at han er "lovet" bort til en kurdisk jente. Er ofte at familien bestemmer hvem gutten/jenten skal gifte seg med. Be hun gi han ett ultimatum, enten får hun treffe familien ellers er det slutt. Bor de i Norge bør de klare å akseptere at sønnen finner seg en norsk jente. Jeg må bare nevne noe her. Ang landsbyene som du nevnte... Nå ser sikkert de fleste for seg bitre små landsbyer med gamle regler og tankegang, men kurdere fra Irak, (veldig mange av de iallfall) inkl min mann er fra sulemani , en by med over to mill innbyggere bare i by delen. Liberalt, maaange kjøpesentere
Miss Dynamite Skrevet 19. juli 2012 #13 Skrevet 19. juli 2012 Oss,lagret for fort.. D j skulle fram til at de som bor i disse stor byene har som regel kommet mye lenger i tankegang også.... Og ikke generet landsby som du sier.....
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 19. juli 2012 #14 Skrevet 19. juli 2012 Oss,lagret for fort.. D j skulle fram til at de som bor i disse stor byene har som regel kommet mye lenger i tankegang også.... Og ikke generet landsby som du sier..... Skulle skrevet landsby og byer:) kjenner en del som er typisk landsbyfolk fra små steder og andre som er fra storbyer som Suleiman, erbil osv. Og inntrykket jeg har er at de aller fleste gifter seg med en fra stedet de er fra som gjerne familien har funnet. ( men som sagt dette er min erfaring, finner nok masse kurdere som har kommet lengre i tankegangen som du sier:) )
Silly80 Skrevet 19. juli 2012 #15 Skrevet 19. juli 2012 Merkelig, for blandt alle de kurderene jeg kjenner får alle gifte seg med hvem de vil. Og mange velger norske jenter fordi vi er mer frigjorte og åpne. De jeg kjenner er høflige og hjelpsomme,men nå har min manns familie høy status i miljøet. Og han sitter ikke på cafe dagen lang som mange andre. Er som med alle andre. Du kan finne et bra eple eller et råttent
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 19. juli 2012 #16 Skrevet 19. juli 2012 Merkelig, for blandt alle de kurderene jeg kjenner får alle gifte seg med hvem de vil. Og mange velger norske jenter fordi vi er mer frigjorte og åpne. De jeg kjenner er høflige og hjelpsomme,men nå har min manns familie høy status i miljøet. Og han sitter ikke på cafe dagen lang som mange andre. Er som med alle andre. Du kan finne et bra eple eller et råttent Kanskje det bare er kurderne i Bergen som er litt rar da, Hehe. Vet faktisk ikke om en eneste som har giftet seg med en norsk dame. De har hatt norske kjærester men kun kurdere de gifter seg med:)
Miss Dynamite Skrevet 19. juli 2012 #17 Skrevet 19. juli 2012 Samme erfaring som silly80. Jeg er selv sammen med en som har nokså høy status i hjemlandet og jeg merker igrunn ikke forskjell på at han er fra utlandet eller ei. Muslim ja, praktiserende nei igrunn ikke. Blek, jeg er brunere enn han, han er en meget meget hyggelig mann, som kommer fra et veldig flott land(by) ,men det er ikke bare å si, kurdere er møkk, eller flott. Det er jo det samme med nordmenn og alle andre nasjonaliteter for den saks skyld? Det er ingens feil hvor man er født og oppvokst hen... Det er hvordan man er som person.. Det er vondt å se når noen "ser ned på han " feks, bar fordi han har mørkt hår..... Da får alle sine tanker. Det er vondt å høre om hans barndom(mye av den) , hvordan de løp ut fra timen på skolen fordi de trodde skolen ble bombet, så de løp ut for da så flyene at oi, det er en skole, ikke ta... Hvordan man kan bli vant til å høre kuler rundt seg... Men også om den utrolig kjærligheten og støtten i familien.... Nå er jeg stolt av å reise på ferie til Suleiman. En flott by, gigantisk etter min mening, kjøpesenteret så langt man kan se, tivolier overalt. Til og med flere "hvite" turister der, og fastboende. Sjokkert? Hvem hadde trodd det.. Joda, det er en av flere byer som har og holder på å komme langt frem. Rolig er det der også... Men, pga ordet "kurder" feks, så er det med en gang skummelt.... Noen er råtne epler, andre er som en diamant. Alle er forskjellige <3 ha en fin kveld alle sammen
NORSK BOR I ERBIL Skrevet 12. februar 2014 #18 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er gift med en Kurder fra Irak , og flyttet ned til hans familie i Erbil. Jeg har vært her nå 1 års tid snart. Og jeg leser flere av innleggene. Det er ikke snakk om fordommer det er faktisk snakk om realiteten. Realiteten er at det er en helt annen kultur, de holder fast på sine eldgamle tradisjoner, ære og respekt for familien er det viktigste. Og det familien sier det stemmer, er riktig og må følges ellers kan det bli represalier fra familien. Det gjelder for nesten alle Kurdere fra Irak uansett storby eller landsby. Det stemmer at flesteparten av Kurderne gifter seg med personer fra der de selv kommer fra. Dette for at familiebåndene skal være så tette som mulig, Og de skal egentlig helst gifte seg med Kurdiske jenter. Det er far i huset som bestemmer dette, og er faren død så er det eldste sønn i huset som bestemmer dette. I mitt tilfelle er faren død , så jeg måtte bli godkjent av den eldste i familien før min mann kunne gifte seg. Men utryggheten min er her fremdeles da religion sier at de kan giftes med 4 damer- og tradisjon at de bør giftes med Kurdere, Om du er norsk forlanger familien at du konventere til Muslim før du kan bli kanskje litt godkjent av familien. De fleste Kurdere som kommer opp er ute etter oppholdstillatelse for å jobbe og bygge seg opp, sende penger hjem hvor de investerer i en tomt, og gifte seg med en Kurder som familien forlanger, og forsøke å få henne opp.Slik er tankegangen og systemet, En lønn her nede er nær 3000 kroner i måneden derfor er Norge er ett kjempe attraktivt land.Dette er Kurdistan i dag. Så før Kurdistan blir enda mer sivilisert i tankegangen, og dette vil nok dessverre ta lang tid pga de tradisjoner de har,bør Dere jenter tenke dere kjempe godt om hva dere går inn i.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #19 Skrevet 12. februar 2014 Jeg er gift med en Kurder fra Irak , og flyttet ned til hans familie i Erbil. Jeg har vært her nå 1 års tid snart. Og jeg leser flere av innleggene. Det er ikke snakk om fordommer det er faktisk snakk om realiteten. Realiteten er at det er en helt annen kultur, de holder fast på sine eldgamle tradisjoner, ære og respekt for familien er det viktigste. Og det familien sier det stemmer, er riktig og må følges ellers kan det bli represalier fra familien. Det gjelder for nesten alle Kurdere fra Irak uansett storby eller landsby. Det stemmer at flesteparten av Kurderne gifter seg med personer fra der de selv kommer fra. Dette for at familiebåndene skal være så tette som mulig, Og de skal egentlig helst gifte seg med Kurdiske jenter. Det er far i huset som bestemmer dette, og er faren død så er det eldste sønn i huset som bestemmer dette. I mitt tilfelle er faren død , så jeg måtte bli godkjent av den eldste i familien før min mann kunne gifte seg. Men utryggheten min er her fremdeles da religion sier at de kan giftes med 4 damer- og tradisjon at de bør giftes med Kurdere, Om du er norsk forlanger familien at du konventere til Muslim før du kan bli kanskje litt godkjent av familien. De fleste Kurdere som kommer opp er ute etter oppholdstillatelse for å jobbe og bygge seg opp, sende penger hjem hvor de investerer i en tomt, og gifte seg med en Kurder som familien forlanger, og forsøke å få henne opp.Slik er tankegangen og systemet, En lønn her nede er nær 3000 kroner i måneden derfor er Norge er ett kjempe attraktivt land.Dette er Kurdistan i dag. Så før Kurdistan blir enda mer sivilisert i tankegangen, og dette vil nok dessverre ta lang tid pga de tradisjoner de har,bør Dere jenter tenke dere kjempe godt om hva dere går inn i. Uff, håper du har det bra Anonymous poster hash: f0571...2bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå