Gå til innhold

Noen med treningserfaring/kunnskap som kan mene noe?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jordmoren min er ikke på jobb før om 14 dager og jeg trenger litt vettig input. Jeg trener (tung) styrke, men har til nå ligget unna mageøvelser under svangerskapet til jeg fant ut noen øvelser det faktisk skal være greit å ta selv om magemusklene har delt seg.

Trente tidligere i dag og følte meg helt ok til jeg startet med magetreningen. Begynte som svake mensmurringer, men tok seg fort opp og ble såpass smertefullt at jeg ikke klarte å stå rett oppreist. Jeg valgte å legge meg ned på sofaen i studioet for å vente på at det gikk over, men her sitter jeg nå hjemme i egen sofa 3 timer etterpå og har fortsatt vondt. Ikke like vondt, men veldig merkbart. Har aldri hatt slik vondt etter magetrening utenom graviditet, men nå er jo musklene delt og vil vel derfor kjennes anneledes.

Hva er deres erfaringer med dette? Kan musklene gjøre så vondt under/etter trening i svangerskapet og er det helt greit, eller bør jeg slå meg selv i bakhodet for idioti og rett og slett ligge unna mageøvelser? Jeg vil jo absolutt ikke gjøre noe som kan skade babye, men fant altså disse mageøvelsene godkjent av fysioterapaut for gravide på nett.

Skjønner at det er ett litt vanskelig spørsmål. Er derfor jeg etterlyser noen med styrketreningserfaring og helst under graviditet. Anyone?

Fortsetter under...

Er gravid i uke 26 og jobber som trener og trener veldig mye selv. Kan fra gang til annen få veldig vondt i magen når jeg kjørt planken og lignende øvelser. Kjennes ut som om musklene blir for stramme, som om de vil tilbake til "gammel" lengde. Har bare hvilt og så kjørt litt mindre neste gang. Da har det gått fint.

Er sikkert mest fordi du er vant til å trene fra før, ikke har trent på lenge og "vekket" magemusklene helt plutselig.

Jeg trener og mye, er i uke 27 nå, og kjenner forskjell fra gang til gang om jeg kan trene planken eller ikke. Noen dager funker det bra, men greier ikke stå så lenge lenger. Andre dager gjør det bare vondt, og da lar jeg bare være... Pleier å trene "sideflesket" ved å ligge på siden og løfte bena, og det har aldri vært vondt....

Trente igjen i går og gikk bevisst inn for å sjekke hvilken øvelse som gav meg smerter, men alt gikk helt fint. Merket en antydning da jeg holdt planken ganske lenge og ga meg med det, men ut over det så merket jeg ingenting. Dere har sikkert rett i at det går på dagsform, så heretter skal jeg kjenne godt etter når jeg trener og om noe gjør vondt på "feil" måte får jeg bare hoppe over det å gjøre noe annet. Tusen takk for gode svar. Ble litt engstelig nemlig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...