Gå til innhold

Baby med full matnekt og fortvilet mor!!!

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så oppgitt at jeg vet neimen ikke hva jeg skal finne på. Godgutten på snart 11 mndr nekter å spise noe som helst, bortsett fra grøt da, som heldigvis går glatt ned foreløpig. Og pupp, som han ikke viser noe tegn på å snart ville være ferdig med. Men det vil jeg! Har ikke noe imot å amme og gjør det selvsagt så lenge det trengs, men jeg vil så gjerne ha noen fremskritt på matfronten.

Jeg har prøvd ALT, hjemmelaget middag i alle slags varianter, finmost, ikke helt finmost, kjøpeglass, brødskiver med forskjellig pålegg, frukt, mate med skje, spise selv, amme først, amme etterpå, ikke amme i det hele tatt (!), ingenting ser ut til å trigge sulten til denne gutten! Eller nysgjerrigheten for den sakens skyld, han gidder stort sett ikke smake engang. Jeg blir GAL snart!!! Hva skal jeg gjøre?

Er veldig takknemlig for tips! Jeg er helt tom for ideer etter nesten 5 mndr med å prøve å få barnet mitt til å spise...

Fortsetter under...

Gjest peacock

Kanskje du kan begynne å blande frukt og middag inn i grøten litt etter litt?

Nekter han både middag og frukt? Frisk frukt også? Her er mini fortsatt skeptisk til fruktpureer de fleste dager, men den gule fra ellas kitchen og frisk banan går ned. Middag spiser han også bare noen få retter (4-5), mest glad i potet, mais og kalkunglasset og favorittnudler :-)

Takk for svar:-) Har vurdert å begynne å trikse med ulike smaker i grøten, men er livende redd for at han skal begynne å nekte den også... Men kanskje jeg skal prøve litt likevel, bare være litt forsiktig i starten. Takker for tipset!

Hvor gammel er din?

Fruktpureer av ulikt slag har stort sett alltid gått ned, men nå vil han ikke åpne munnen for å smake engang. Dermed kommer han aldri så langt at han oppdager om det er fruktpure eller lungemos (har ikke prøvd å gi det altså:-p) jeg prøver å gi ham. Frisk frukt, f.eks banan, er helt glemmesak.

Han spiser middag innimellom, men de siste dagene nå har han ikke spist noe annet enn grøt. Det jeg forstår minst av alt er at det ikke ser ut til å være noe system på når han vil ha mat og når det er full nekt. Jeg kan lage en middag til han som han spiser en porsjon av, men så nekter han akkurat den samme maten neste gang jeg prøver å gi den. Han spiser middag kanskje 1 av 10 ganger jeg prøver å gi ham. De øvrige 9 av 10 går alt i dunken. Frustrerende!

Hva gjør du Peacock når den foretrukne menyen er såpass begrenset? Prøver du å tilby nye ting ofte eller bare innimellom. Av og til føler jeg at min blir lei av at jeg prøver å gi ham ting. Det kunne vært fristende å gi ham en pause, men han må jo ha mat! Ai ai ai, det er neimen ikke lett å vite hva som et best å gjøre... :-(

Gjest peacock

Det kan jo også hende at det er tenner på gang? Eller at det bare er en fase?

Min er 10 mnd. Han er for eksempel ikke noe glad i nestleglassene med hele ris - er nok mer konsistensen enn smaken tror jeg. Han sutter på det og spytter hele greien ut igjen, men åpner gjerne munnen for mer (som også kommer ut igjen)...

Vi prøver nytt stort sett hver dag. Om han spiser et par skjeer av en middag han ikke liker eller ikke vil ha i det hele tatt prøver vi en stund (legger litt igjen på leppen - han smaker som regel, men er gjerne stopp ganske fort), og når det er full stopp får han en middag han liker. Jeg stresser ikke så mye med det egentlig, det løsner nok etterhvert, men smake må man i hvert fall :-) Når det gjelder frukt prøver vi også med "nye" ting stort sett hver dag og supplerer med noe han liker eller brødskive.

Tror det viktigste er å ikke prøve å presse ungen til å spise - heldigvis er det de færreste som bare spiser såpass få ting når de blir større :-) Er jo en god vane å smake på maten da :-)

Når jeg var liten likte jeg potetmos såpass godt at jeg spiste det uansett hva som var gjemt under, hehe.

Får han lov å spise selv? Jeg ville droppet å prøve å gi ham, men tilbudt kokte grønnsaker i biter, frukt, brød ol når dere spiser, og se om han plukker opp noe av det selv. Tilby betyr her å legge det på bordet forran ham, og ikke noe annet.

Annonse

Takk for svar, og for tips:-) Havrefras skal prøves i morgen den dag!

Denne lille gutten har vært sær i kosten alltid, så noen fase er det nok dessverre ikke. Men jeg kommer aldri til å gi opp håpet om at det skal gå over en dag! ;-)

Vi har prøvd å la ham spise selv også, og han tar gjerne fatt i det, men så hiver han det bare på gulvet. Svært sjelden han smaker på maten, og hvis han gjør det så kommer det noen vanvittige grimaser før han hiver det på gulvet. Har prøvd dampede grønnsaker i biter, frukt, bær og brød. Ingen interesse what so ever dessverre....

Nå spiste han nettopp en hel middagsporsjon, med den samme maten som han nektet i går. Glad for at han spiste nå selvsagt, men jeg skjønner jo fortsatt ingenting av dette her...

Peacock - du skal ikke se bort fra at vi her i huset må ty til potetmostrikset i fremtiden;-)

Og ja - jeg synes også det det er et "minimumskrav" å smake på maten. Tror jeg hadde stresset litt mindre hvis han bare ville smake, men han er bare så innmari skeptisk. Hvordan kan han vite om han vil ha maten eller ikke når han ikke smaker på den? Det forstår jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...