Mamaraptor Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 De vurderer å sette i gang fødselen min to uker før. Er andregangsfødende, og forrige fødsel var skikkelig tøff. De sier det kan hende det var fordi hun var så stor, og skal derfor på vekstkontroll for å se om dette barnet er like stort, og i så fall vil de sette det igang. Men hun var bare fire kg, det er jo ikke såå stort... Klarer ikke helt å tro at det var grunnen.. Har lest om å få satt igang fødselen før tiden, og kommer bare over negative erfaringer, men jordmor sier det mottsatte. Er så forvirra og redd for denne fødselen. Vet ikke hva jeg skal velge om de på vekstkontrollen gir meg tilbud om igangsatt.. Noen med erfaring som kan gi råd? Og si om det var din første fødsel eller ikke som ble satt igang. Det skulle visst ha noe å si at jeg hadde født før ifølge jordmor, da pleide det gå bedre..
3 prinser prinsesse på vei Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 Hmmm. Min nr to var 4800 gram og 37 cm rundt hodet, og jeg fødte han greit. Fødselen var dog igangsatt og jeg syntes det var vondt fra første rie og mye mer smertefullt enn første ( og senere tredje gang) hvor jeg ikke hadde i nærheten så vondt når det var rett før pressrier. Det var aldri snakk om igangsetting neste gang ( var kanskje fordi fødselen gikk så greit til tross for at han var så stor).
tre håpefulle Skrevet 18. juli 2012 #3 Skrevet 18. juli 2012 Jeg ble satt i gang med nummer en. Han var jo ikke stor da, for han var prematur. Vannet gikk i uke 32 og de satte meg i gang i uke 34. Jeg hadde en kjempefin fødsel. Det gikk seks timer fra de satte meg på drypp til han var ute. Og kun siste timen jeg kan si at var smertefull og heftig. Nummer to fødte jeg uten drypp. Det var en kjemperask fødsel der jeg kun hadde den heftige timen.. Så for min del var det ikke noe verre å bli sett i gang enn å starte naturlig. =) Jeg tror det er veldig individuelt hvordan en responerer på dryppet og hvordan fødselen vil være.. =)
SurreGuri Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 Jeg ble satt i gang med nummer 1, 2 uker over termin. Gutten var 4700gram, 55 cm og 39HO store syns jeg. Det var en lang fødsel og jeg mistet mye blod- vondt var det, men jeg har ingenting og sammenligne med, så om det er verre en naturlig startet fødsel vet jeg ikke. Jeg er nå gravid med nummer 2, har termin nå på fredag, og i morgen har jeg fått time på sykehuset for å skjekke hvor stor denne gutten er, er han omtrent på størrelse med 1 mann får jeg tid for igangsettelse, slipper ikke unna det denne gangen heller. Jeg må si jeg gruer meg, men det gjør du jo uansett..Men jeg føler det ville vært så mye bedre om ting bare startet, da har du null kontroll og alt bare skjer, nå blir det mere å møte opp og begynne ein prosess kroppen ikke helt vil være med på, og akkurat DET ser jeg ikke frem til. Når jeg ser tilbake på fødsel nummer 1- har jeg egentligt bare gode minner, og det var en fin opplevelse med god oppfølgning og pleie. Jeg har også snakket med jordmor på sykehuset da jeg var på innskrivning, og hun sa til meg at nummer 2 fødsel er bedre enn 1 fødsel- det har allerede passert ett barn gjennom kanalen før, såkroppen vett hva den gjør. Min søster har født 2 gutter- begge igangsatt, 1 fødsel var ett rent helvete men det skyldes dårlige oppfølgning av pleierene (12 år siden) 2 fødsel for 4 år siden var en DRøMME fødsel- Så jeg tenker at så lenge du har dyktige folk rundt deg som tar hensyn og lytter så får du det fint! og med ein god dose epidural så går det enda bedre
AO3 Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 Jeg er ikke gravid, men sniker litt her likevel. Det skal visst stemme at det kan være tøffere for førstegangsfødende å bli satt i gang. Har lest at spesielt for førstegangsfødende kan det være tøft å bli satt i gang. Det var det i alle fall for meg - jeg ble satt i gang med drypp, og det var IKKE en god opplevelse. Nå var det mange årsaker til det, men jeg fikk iflg jordmor styrtrier. Vet ikke om de var styrtrier etter definisjonen, men jeg fikk i alle fall rier med veldig kort mellomrom helt fra starten, uten oppbygging eller nedtrapping på slutten ("bølge"), de var pang rett på, max vondt fra første sekund. Det var kjempetøft. Uten epidural hadde det hele vært et mareritt. Det endte i ks, men det var ikke pga igangsettingen. Det er større sjanse for komplikasjoner ved igangsetting, men det vet jo selvsagt legen som evt gir deg tilbudet om igangsetting, og da har han/hun vel veid pluss opp mot minus. Nå skal det sies at det er mange måter å sette i gang en fødsel på, avhengig av hvor moden du er. Hvis man klarer å unngå drypp, men bare kommer i fødsel av seg selv av ballong, for eksempel, er det vel ikke så ulikt en "vanlig" fødsel i prinsippet? Det finnes gode og dårlige erfaringer, med igangsetting som med alt annet. Håper du føler deg trygg på det du velger, uansett hva det er.
Prøver igjen *junibaby12* Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 (endret) Jeg ble satt i gang med drypp. Førstegangsfødene og jeg syns ikke det var så ille. Nå kan jeg ikke sammenlikne med en annen fødsel da. Min fødsel varte i 7,5 t fra dryppet starta. Hadde det ikke vært for at han måtte tas med vakum, hadde det vært en drømmefødsel. Ikke styrtfødsel, men den dro heller ikke ut. Så jeg klarte å være "med" hele veien. Jeg fikk en ny bestevenn i lystgassen og fikk fentanyl etter 7 cm. Det gjorde nytten for meg:) Jeg hadde også lest mange negative erfaringer om igangsetting og gruet meg litt pga det. Men for meg ble det ikke en negativ erfaring hvertfall. Skjønner jo at det er veldig individuelt hvordan man reagerer på dryppet, så en kan jo aldri vite hvordan det vil bli egentlig... Ville bare skrive at jeg har en god erfaring med igangsetting:) Håper det ordner seg greit for deg og du må ha masse lykke til med fødsel:) Endret 19. juli 2012 av Prøver igjen *junibaby12*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå