Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Selv er jeg ikke berørt av deres opphold her i Norge, men må jo innrømme at jeg ikke hadde syntes det var kjempestas om det plutslig hadde kommet en leir med mennesker ved nabolaget vårt. Enten det hadde vært romfolk eller andre. Hvorvidt det er tilfelle at de stjeler og er truende mot de som bor der vet jeg ikke, men hvis det er tilfelle forstår jeg veldig godt naboene sin frykt og irritasjon. Dessuten kommer det jo både bæsj og boss etter folk, enten man vil eller ei. Går man tur med hunden, er man pliktig å plukke opp bæsjen etter hunden sin. Men menneskebæsj rundtom skal liksom folk finne seg i? æsj... Jeg har ikke lyst å være så dømmende mot mennesker som jeg egentlig vet så lite om, men alt man finner i media er stort sett negavtivt og det er derfor vanskelig å prøve å se på disse menneskenes leir som noe positivt. Har derfor prøvd å finne litt ut om romfolket/sigøynerne, for å få litt mer forståelse for deres situasjon, men har egentlig bare funnet historie. Lurer veldig på hvor de kommer fra og hvorfor så mange plutselig har slått seg ned i Norge? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 Det hevdes at India kan være opprinnelseslandet for mange hundre år siden.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #3 Skrevet 17. juli 2012 Ja, det har jeg lest, men lurer på hvor alle de som plutselig har kommet til Norge kommer fra? De må jo komme fra et land...?
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #4 Skrevet 17. juli 2012 Mange kommer fra Romania. Men en del har reist mye rundt i Europa i mange år. De har alltid blitt trakkasert og harselert med. Mange blander de sammen med romanene, som er mange av de lommetyv og innbruddsbandene som opererer i Norge, men de er altså ikke rom. Vil anbefale deg filmen "Le gadjo diljo". En nydelig film om livet for sigøynere/rom i Romania
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #5 Skrevet 17. juli 2012 De lever av å tigge, dette har de gjort i generasjoner. De er ikke interessert av å leve et liv som oss andre, de oppdrar sine barn til dette også. De kommer fra Romania ja, men mange bor i andre europeiske land, og ikke i selve Romania.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #6 Skrevet 17. juli 2012 Her var det vidt forskjellige svar. Hvorfor skrive et svar hvis man ikke vet med sikkerhet hva som er riktig? Hva er det riktige egentlig? Jeg TROR forresten ikke det har noe med vilje å gjør om man vil leve et annerledes liv. Hvordan skal de få jobb? Utdannelse? Hus? Ikke minst hvor skal de få til dette? Virker som de blir møtt med hat og vemmelse uansett hvilket land/by/sted de drar, så hvordan i alle dager skal de kunne forandre på livet sitt?
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #7 Skrevet 17. juli 2012 De som kommer til Norge nå, kommer for det meste fra Bulgaria og Romania. De fleste bilene jeg har sett har vært bulgarsk-registrerte.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #8 Skrevet 17. juli 2012 Ja, var veldig forskjellige svar, men jeg tror det er litt sannhet i begge deler og ble nå litt klokere likevel jeg HI
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #9 Skrevet 17. juli 2012 Tror de kommer fra Romania/Bulgaria..........
MrsMilla Skrevet 17. juli 2012 #10 Skrevet 17. juli 2012 Mener å huske at dette er et folk som var kasteløse i india, altså nederst på rangstigen, og kommer opprinnelig derifra. men det skal være temmelig mange århundrer siden. De er nomader, ikke fastboende, det er endel av kulturen - og også grunnen til at mange ikke er bofaste på ett sted i dag. Dette gjør også utdanning etc litt vanskelig. mange gifter seg svært tidlig, 13-14 år, og får mange barn. Dette kombinert med lite skolegang er vel sannsynlig en av årsakene til liten inntekt.
Musemorbr / Skrevet 17. juli 2012 #11 Skrevet 17. juli 2012 I følge media kom de første ca 200 fra Romania og Bulgaria. Nå har det kommet noen i engelskregistrerte biler, og det sies at flere er på vei fra andre steder, nå som de har fått et sted det ser ut til at de ikke blir jaget vekk fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå