Gå til innhold

Leggetid for 18-mndring?

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha

Når legger dere /la dere deres små rundt 18 mnd? Vi har hatt sju som en gyllen regel det siste halve året, men nå spretter junior opp som en duggfrisk blomst før seks om morgenen og vil leke. Sukk. Så vi har prøvd å dytte leggetiden til mellom halv åtte og åtte, men er samtidig litt redd for at det skal bli for sent? Han sov til sju i dag (hurra!), og da la han seg ti på åtte i går og sovnet nesten med en gang. På den annen side er jo det nesten 11 timer, så det bør jo ikke gå under søvnmangel.

Han sover fortsatt en lur på dagen, den er han avhengig av for å holde ut til kvelden.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143955232-leggetid-for-18-mndring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt fra 10-14 timer nattesøvn er normalt for småttiser, så 11 timer er ikke synonymt med for lite søvn nei. Min gutt på 15 mnd sover sjelden mer enn 10 t netter, og han er både blid, frisk og rask. Legger vi ham senere, våkner han konsekvent bare enda tidligere... :P hehe

Hadde fortsatt med å legge kl 20 jeg, om han da sover helt til kl 07. Syns dere har funnet en fin løsning på det allerede ;)

Endret av Madolyn&Muffin

Mi er nå 17mnd, og hun slukkner stort sett hver kveld klokka 18. Hun sover til mellom 7 og 8 hver morgen. Her på søndag sov hun faktiskt helt til 9 (!!!!), så vi ble nesten litt bekymra :) Hun sover også ca 1 time om dagen...har nesten nettopp gått ned fra 2 til 1 dupp. Hvis det virker for dere å la han sove fra 20-7 så er jo det bra :)

Her er det natta mlm 1830-1900, alt ettersom.

Personlig ville jeg heller sett an dagsovingen fremfor å forskyve leggingen på kvelden, men sitter heller ikke med noen fasit :)

Kanskje sover småtten for sent på dagen? Eller kanskje helst for lenge?

Sover ungen 2 timer, ville jeg kuttet en halvtime, sover han 1,5, kutt ned til en time....

Lykke til, sannsynligvis er det en regulering et sted, og jeg trooooor det har med dagsoving å gjøre ;)

Annonse

Gjest Mentha

Tja, han regulerer dagsovinga veldig greit selv egentlig, og sover alt fra 30 min til tre timer. Men like fullt hvor lite eller mye han sover så er nattesøvnen lik stort sett hver eneste natt. Virker ikke som om han får søvnproblemer eller at han blir for våken om kvelden dersom han sover lenger på dagtid. Da har han rett og slett bare behov for mer søvn, og tar det igjen på dagluren, etter min erfaring.

Vi la han rundt 19.45 i går, og han sov til 07 igjen idag, så jeg tror vi holder oss til de tidene enn så lenge og ser hvordan det går. Det er _litt_ mer ålreit tid å stå opp på enn klokka 6, og den siste timen har mye å si for hvordan dagsformen til mor blir ;)

Sov 19-06 før ferien, med en dupp på 2 timer dagtid. Har blitt litt forskjellig med dagsovinga nå i ferien, og er så mye greiere å få lagt i tide hvis han har sovet mindre enn 1,5 timer. Syns nattesøvnen på 20-07 er fint nå i ferien. 17 mnd.

Gjest Juliea - kukløsklan

Legger henen 18.30. Hun sover jo ekstremt lenge da til 09 om morgen.

Når han begynner i barnehagen blir han nok mer sliten og sover kanskje lenger i helgene når han har muligheten, hørt flere som begynner å sove lenger etter bhg start :)

Sove fra 20-7 eller fra 19-6 spiller jo ingen rolle for ungen, det er jo like lenge. ;-) Så blir jo ikke for sent å legge ungen kl 20 hvis han sover en time lenger på morgenen..? Hmm, skjønte ikke helt den jeg! Det som funker best for dere og ungen er jo fasiten :-) Er ikke noe regel at barn må legge seg kl 19..

Her legger mini seg mellom 20 og 21 og våkner mellom 7 og 9 på morgenen. Han er 19 mnd.

Annonse

Legger henen 18.30. Hun sover jo ekstremt lenge da til 09 om morgen. Når han begynner i barnehagen blir han nok mer sliten og sover kanskje lenger i helgene når han har muligheten, hørt flere som begynner å sove lenger etter bhg start :)

krysser fingrene for at det skjer :D

Legger seg kl 19 her muligens litt før om dagsovingen har vært kort etc... Står som regel opp mellom 0730 -0830. Men vet ikke helt når hun våkner for hun kan sitte/ligger lenge i sengen og kose/leke før hun blir utålmodig. Men hun er veldig uforutsigbar om natten. Våkner fra 0-5 ganger.. Er snart 19 mnd her.. Lurer på når hun skal begynne å sove helt hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...