Gå til innhold

Blodtrykk: Bli bekymret om overtrykket stiger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Undertrykket er ikke steget nevneverdig men overtrykket har steget en del de siste dagene. Er det bare undertrykket en bør passe på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høyt er overtrykket da? Legene tillater ofte er blodtrykk opp til 140/90, men har du andre risikofaktorer i tillegg (alder, røyk, sukkersyke, overvekt, høyt kolesterol) kan dette allerede være for høyt.

Skrevet

Det var ikke så høyt, (138/87.)men har ligget lavt i svangerskapet( under 120/80, had undertrykk på 60) så er innen for grensen da men siden det har steget bør jeg kanskje følge med nå på slutten. Måler selv siden legen har ferie

Skrevet
Det var ikke så høyt, (138/87.)men har ligget lavt i svangerskapet( under 120/80, had undertrykk på 60) så er innen for grensen da men siden det har steget bør jeg kanskje følge med nå på slutten. Måler selv siden legen har ferie

Siden du har lag på rundt 120/80 i svangerskapet, og det nå er steget og blodtrykket ligger nesten i grenseland for høyt, så ville jeg gått innom legekontoret og levert en urinprøve, for å være på den sikre siden. Eventuelt fulgt litt med på blodtrykket.

Skrevet

De blir ikke bekymret før du har et overtrykk på over 160 og undertrykk på over 100. Mulig du blir satt på blodtrykksenkende. Har hatt høyt trykk gjennom hele svangerskapet, det har blitt medisinert og etter uke 28 har jeg gått til kontroll hver 3 uke. Trykket mitt ligger jevnt mellom 145-156 over 85-100.

Skrevet

Sist svangerskap lå jeg høyt hele tiden, men da sa de at så lenge det ikke steg så gikk det greit. Plutselig stigning var verre sa legen. ( kunne være tegn på svsngrskapsfirgiftning så vidt jeg forstod) denne gangen har jeg ligget lavt men altså steget nå på slutten de siste dagene. Men usikker på om overtrykket har så stor betydning? At det bare er undertrykket de ser på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...