Gå til innhold

Babyen vår er 4 mnd nå. Galskap å bytte til større bilsete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er snart 7 kilo, og rundt 62 cm lang.

Bilstolen hun har hatt fram til nå, er en Acta Graco nyfødt-stol, altså av typen 0-13 kg. Vi har tatt ut alt av innlegg, likevel virker nå denne stolen for liten til jenta. Det virker rett og slett ikke som om hun sitter godt i den.

Stolen er med base, og når hun sitter i bilen, så "stanger" beina mot baksete-ryggen. Det ser i det hele tatt litt ukomfortablelt ut.

Så mitt spørsmål er: blir det helt feil å sette henne i en ny bilstol fra 9-18/25 kg, siden hun per i dag ikke er mer enn 7 kg?

Vi skal forresten snart til Sverige, er det noen som vet om stolene er billigere der, eller om det er like greit å handle i Norge?

Takker for svar :-)!

Fortsetter under...

Skrevet

Ja jeg syns det er galskap, kunne aldri finne på å sette min 5 mnd gamle baby i en trinn2 stol, da hadde jeg sett om det fantes en annen 0-13 stol. Hvilke stol har du tenkt på ?

Skrevet

Ja, det er for tidlig å begynne å bruke et sete som er fra 9 kilo. Mye fordi disse setene er mye mer oppreiste, og hun vil ikke sitte komfortabelt i et sånt sete, men også på grunn av sikkerheten. Det finnes derimot noen seter som er fra 0-18 kilo f.eks. Se etter et sånt, så kan dere bruke det lenger. Vi kjøpte et Britax sete i england som var fra 0-18 kilo.

Bilseter er generelt billige i Sverige, men det hender det er gode tilbud i Norge også.

Ser at Besafe har en del stoler fra 0-18 kilo, men de skriver likevel at de er anbefalt fra 6 mnd. http://besafe.no/bilstol-produkter/bilstol-0-18kg

Skrevet

tror det er en nedre grense på minimum 6 mnd på større bilstoler? min sitter også i acta graco, han er 74 lang og veier 10 kg. og har ennå litt igjen på både lengde og tyngde før han må over i større sete.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hun er 7 kg, hun hører ikke hjemme i et sete fra 9 kg.

Setet fra 9 til 18/25 kg er fra 9 kg, fordi det er først trygt da. Og de setene er mer rett i ryggen, og det er jo heller ikke bra for ryggsøyla hennes :-/

Har samme type sete på jenta vår som dere, hun er 4 mnd, er 62.7 cm lang og veier 6.8 kg. Og har god plass i setet fortsatt (har også med base) Sikker på at alle justeringer er rett?! Som å heise opp skulder stroppene osv..

Er jo rart at deres jente ikke har noe plass, når jenta vår fortsatt har plass i det innlegget :-/

Tror nok heller jeg hadde skaffet et annet type 0-13 kg sete.

Skrevet

Ja ;)

Da hadde jeg heller byttet til et annet baby-bilstolmerke.

Mini her hadde maxi cosi pebble til hun var langt over året. Hun var veldig lang for alderen... No problem! :) Med family fix base kunne vi justere sittestillingen fra liggende til sittende med basen, så ingen problem med lange bein :)

Annonse

Skrevet

Hei, Må si meg enig med de andre her - det er alt for tidlig med en trinn 2 stol ved fire mnd. Hvis den er for liten hadde jeg sett meg om etter en annen 0-13 stol. Min gutt på akkurat 9 mnd sitter enda i det første setet sitt; han er 75 cm og 11 kg...Det er et Briosete. Han skal imidlertid overta storebrors sete hvert øyeblikk, for nå begynner det å bli trangt for ham : )

Skrevet

Sier meg enig med de andre, jeg ville ventet med å bytte sete og heller sett etter et annet 0-13kg sete.

Vi hadde et nyfødtsete til jenta mi til å begynne med, men hun satt så veldig trangt i det og var tydelig ukomfortabel så her byttet vi til maxicosi 0-13kg da hun var 4mnd gammel. Selv om begge setene hadde samme vektklassen (0-13kg) så var passformen på maxicosi setet bedre til henne og bilen. Dette setet hadde hun til hun var omtrent 12mnd gammel.

Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet

Jeg må også si meg enig med de andre. Våre små er og 4 mnd gamle, og de sitter godt i Maxi-Cosi stolene sine. Vi skal hvertfall vente, og de stolene som går fra 0-18 kg er alt for bratt i ryggen.

Så lenge babyen ikke klager, ville jeg ventet med å kjøpe ny.

Bilstolene er litt billigere i Sverige ja :)

Skrevet

Det vil i så fall være uforsvarlig sikring av barn i bil. Besafe izi sleep er et stort sete fra 0-13 kg. Barnet vårt satt i sete frem til han var litt over 11 kg og hadde god plass.

Skrevet

Hovedinnlegger her!

Tusen takk for gode svar, alle sammen :-)!

Det lønner seg å lufte tankene på Dib, når ens egne har gått i vranglås, hehe! Og som mange sier, det er jo godt mulig at det er setet i seg selv som ikke er tilpasset jenta. Dette er vårt andre barn, og førstemann stortrivdes i setet og brukte det til hun over over året. Barna har ganske forskjellig form, andremann er større og "bredere" - så mulig at dette setet rett og slett blir for trangt for henne.

Men da ser jeg mest sannsynlig etter Maxi cosi når vi er hos søta bror :-)!

Takk igjen!

Skrevet

Det er ikke uforsvarlig så lenge du ikke har tenkt å ha ungen i en forovervendt stol.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Mini brukte det setet til han var 12 kilo og over 82 cm lang, selvfølgelig stanger beina mot baksetet, det vil det gjøre på alle seter etterhvert, uansett type? Så lenge de sitter bakovervendt, mener jeg. Gir hun uttrykk for ubehag?

Annonse

Skrevet
Mini brukte det setet til han var 12 kilo og over 82 cm lang, selvfølgelig stanger beina mot baksetet, det vil det gjøre på alle seter etterhvert, uansett type? Så lenge de sitter bakovervendt, mener jeg. Gir hun uttrykk for ubehag?

Jo, det er nok kanskje sant, men her må hun liksom sitte med beina "oppover" seteryggen, hvis du skjønner?

Ja, hun gir uttrykk for ubehag vil jeg si. Hun liker generelt ikke å sitte i stolen, vrir seg og gråter/klager, og sover relativt sjeldent i den når vi kjører. Og med mine øyne ser det liksom for lite ut, sånn i "øyemål"!

Som tidligere sagt, eldstejenta brukte setet til hun var mye eldre enn lillesøster, så det er mulig at "formen" på barna har en del å si for komforten.

HI

Skrevet
Det er ikke uforsvarlig så lenge du ikke har tenkt å ha ungen i en forovervendt stol.

Din dott...

Gjest Husfrua
Skrevet

Vi hadde samme problemet med andremann her i huset. Vi kjøpte Akta Graco Duologic 2. Det er fra 0-18 kg. Grunnen til at vi valgte dette er fordi det er en skikkelig liggestilling i setet. Synes mange seter som Besafe sine gruppe to seter ikke har dette. De er liksom ikke gode nok og de minste blir hengende fremover med hodet. Akta Graco sitt er også ett av få seter som har bestått den svenske pluss testen. Vi er veldig fornøyd med setet,det er lett å montere med og uten base. Liggestillinget for de minste er helt lik som på spedbarnsseter. Det er på tilbud her: http://www.lilleprinsen.no/product/578590/Akta-Graco_DUOLOGIC-2-0-18-kg-(gr.-0-I).html

Skrevet

Signerer hun over. Duologic kan dere bruke fra nyfødt. Det er nok rimeligere i sverige ja.

Verdt å sjekke.

Skrevet

Vi må passe på at de ikke blir liggende for mye i stolene sine, for blir de liggende for mye bakover, vil trykket bli på skuldrene og dermed forplante seg nedover ryggraden ved en evt kræsj. Nå har vel mange stoler indikatorer som sier fra dersom stolen står feilmontert. Men lurt å ha i bakhodet :)

Skrevet

Må henge meg på og anbefale Akta Graco DuoLogic 2. Supert sete.

At beina når borti seteryggen er ikke noe argument for å bytte sete, det vil i såfall være en "problemstilling" så lenge barnet sitter bakovervendt. Det er heller ikke noe problem at de sitter med bøyde ben.

På Akta Graco Duologic er det forøvrig god plass til bena, bedre enn på de aller fleste seter.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Akta Graco Cosmic Comfort S Lyon er fra 9 kg desverre, eller så hadde jeg anbefalt deg det, storebror her i huset har det, og både han og vi elsker det.

Men Akta Graco DuoLogic 2 vil jeg tro er minst like bra! Så til de grader. Ei venninne av meg har det, og det er like god benplass der, som det er på setet til guttungen vår :)

Skrevet

Vi byttet sete til minstemann da han var 4 mnd. Han hadde nyfødt sete som han mistrivdes i, de to andre satt i samme setet og hadde det fint til de var rundt 8mnd. Han satt ikke skikkelig inntil med ryggen. Vi byttet til et sete som var fra 0-18kg. Bilturene forandret seg etter det, mini satt godt og ble slutt på hyling! Dette setet bruker han ennå, 16mnd og 9,5kg.

Skrevet

Hun er snart 7 kilo, og rundt 62 cm lang.

Bilstolen hun har hatt fram til nå, er en Acta Graco nyfødt-stol, altså av typen 0-13 kg. Vi har tatt ut alt av innlegg, likevel virker nå denne stolen for liten til jenta. Det virker rett og slett ikke som om hun sitter godt i den.

Stolen er med base, og når hun sitter i bilen, så "stanger" beina mot baksete-ryggen. Det ser i det hele tatt litt ukomfortablelt ut.

Så mitt spørsmål er: blir det helt feil å sette henne i en ny bilstol fra 9-18/25 kg, siden hun per i dag ikke er mer enn 7 kg?

Vi skal forresten snart til Sverige, er det noen som vet om stolene er billigere der, eller om det er like greit å handle i Norge?

Takker for svar :-)!

Skjønner probleme ditt. Men er babyen tydelig plaget av at det sitter trangt?! Jeg syns ikke hun høres stor ut.

Men det finnes bakovervendte bilsete fra 0-18 kg. For all del, kjøp kun bakovervendt.

Men du kan trygt kjøpe et sete som er større, men sjekk at det er godkjent, bakover og fra 0 mnd. Jeg har et som jeg måte kjøpe til mitt barn da hun var 7 mnd fordi hun vokste over babysetet. Men det er 0-18 kg og bakovervendt. Det som kan være uheldig er om babyen sitter, babysetet er mer bakoverlent, så ryggen er mindre belastet.

Jeg hadde aldri gjort det på så små, og kun gjort det et barn selv. Pga faren ble for stor ved det lille sete enn hva risikoen var med et større. Mye å tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...