Gå til innhold

ul for å sjekke morkakens plassering?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da jeg var til sjekk for det med eldste så ble jeg sjekket med utvendig, så fikk de heller ta innvendig om nødvendig. Heldigvis trengte jeg ikke siden morkaka hadde trukket seg godt unna :) Babyen ble sjekket også, og vi fikk bekreftet kjønnet :)

her tror jeg de må ta invendig også på meg. på vanlig ul såg ikke jordmora at morkaka låg inntill åpninga. men fikk en sjekk av livmorhalsen pga av hyppige og regelmessige kynnere, å der såg legen at morkaka låg placenta previa marg. håper jo de tar en titt på babyen også. men jeg skal ikke før uke 32. er 24+4 no.

her tror jeg de må ta invendig også på meg. på vanlig ul såg ikke jordmora at morkaka låg inntill åpninga. men fikk en sjekk av livmorhalsen pga av hyppige og regelmessige kynnere, å der såg legen at morkaka låg placenta previa marg. håper jo de tar en titt på babyen også. men jeg skal ikke før uke 32. er 24+4 no.

Hos meg så legen det heller ikke på utvendig ultralyd, men siden jeg hadde hatt blødninger fikk jeg også innvendig ul, og der så de det!

Annonse

Jeg hadde placenta previa, var på UL i uke 28 og 32 i tillegg til ordinær UL. Begge gangene var det først utvendig UL også innvendig. Siste ktr i uke 32 viste at morkaken var flyttet og at jeg kan føde naturlig ;-) Gynokologen sjekket at alt sto bra til med barnet og estimerte vekt, men ikke noe utover det. UL ktr i uke 28 og 32 er jo først og fremst for å se på morkakens plassering.

Jeg hadde også placenta previa da jeg var på ordinær ultralyd i uke 19. Var i dag inne for å sjekke om den hadde flyttet seg, er nå i uke 31, og den hadde heldigvis det. :-) Tok utvendig ultralyd men hun sa at hvis hun ikke så morkakas plassering da så måtte hun ta innvendig ultralyd. Fikk ny time for vekstestimering i uke 37.

Begge morkakene ligger dypt, og ved forrige kontroll (uke 22) sa gynekologen at store deler av mormunnen var dekket, og virket litt negativ til at de skulle flytte seg:p Hun sa også at om de flytter seg kom jeg garantert til å få en liten blødning. Har dere andre blødd i sammenheng med dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...