Gå til innhold

Noen som har erfaring med barnevernet?

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt eller kommer til å bli meldt til barnevernet. Jeg frykter ikke noe, men jeg er spent på hva som kommer til å skje. Jeg skrev et innlegg på Anonymforum også, og jeg er ikke flau over å vise "hvem jeg er".

De som har fordommer, får bare ha det for min del. Jeg frykter heller ikke dem. Det preller ganske lett av meg.

Jeg har vært innlagt på psykriatisk sykehus, og sykehuset er pliktet å melde meg til barnevernet. Dette synes jeg er helt ok, og ser frem til å få snakket skikkelig med dem. Jeg bruker en medisin, og er frisk nå.

Jeg har selv tatt kontakt med bv for å høre hvilke fremgangsmåter de hadde når de fikk en melding, og snakket med en hyggelig mann som forklarte dette greit.

Men det jeg lurer på er om noen her har erfaring med hva bv kan hjelpe med? Kanskje noen har erfaring med psykisk sykdom og bv? Hvor lenge må jeg vente før bv tar kontakt? Det er vel sommertid nå, der også.

Fortsetter under...

Det du kan forvente er å få en innkalling til samtale i første omgang. Dette kan ta noe tid, men vet du at meldingen er sendt kan du ringe og si at du gjerne vil komme så raskt som mulig. De vil, dersom det vurderes som det er grunnlag for det (terskelen er svært lav) åpne det de kaller en undersøkelse hvor de bruker maks tre mnd på å bli kjent med deg, sykdommen din og på hvilken måte din situasjon eventuelt påvirker barna. For noen barn er det viktig å vite noe om foreldres psykiske sykdom og å forstå. Mange ganger tror man at barna ikke legger merke til eller forstår, men man kan bli ganske overrasket over hvor mange barn som vet, legger merke til endringer etc. Ikke at dette er farlig, men da er det fint å få en god forklaring og også få vite at foreldre får den hjelpen de skal og at barna ikke trenger å passe på. Mitt råd er vær deg selv, forklar at det er viktig for deg med god informasjon om hva de ønsker å gjøre samt hvorfor og be om skriftlig dokumentasjon fortløpende i kontakten. Og be om råd og anbefalinger om hva de tenker er viktig for barna dine. Etter mitt syn har de et ufortjent dårlig rykte og det er viktig at du ikke hører på alle skremselshitorier, men gjør deg opp din egen mening i møtet med dem. Lykke til!

Hei, ser du har fått et godt svar allerede :-) Moren min jobber i barnevernet, med spesielt med fokus på foreldrehjelp og psykisk sykdom, så jeg har fått et bilde av hvordan de jobber.

Det virker som om du har gjort alt riktig til nå, dvs vært åpen og kommet de i møte. Det viktigste verktøyet barnevernet har, er jo nettopp kommunikasjonen de har med deg som mor (evnt også far). Jeg ville derfor tatt kontakt igjen, og bedt om et møte, gjerne før du får innkalling.

Dette møtet er for at du skal kunne gi et bilde av din situasjon, slik at de best mulig kan tilrettelegge tiltak for deg (om du skulle trenge det). De vil også innhente helseopplysninger, og sette seg inn i situasjonen din (aller helst i samarbeid med deg).

Du har kanskje gode og dårlige perioder, og det handler jo først og fremst om å finne løsninger for deg og barna når du evnt ikke fungerer. Hvis behov, kan f.eks avlastningshjem komme på tale. Min mor jobber med ulike metoder, og ingen familier er like. Det kan være å filme foreldre/barn i samhandling og deretter gå igjennom dette sammen, det kan være bruk av dukker/pedagogiske metoder i forbindelse med å kartlegge barna og om de evnt har tatt skade av sykdommen osv. Det kan være ren avlastning for mor/far, oppfølging/hjelp til foreldre mht å følge opp skole/aktiviteter e.l. Det vil jo avhenge av hva slags sykdom det er snakk om, noen foreldre tør f.eks ikke gå ut i dårlige perioder, og da må jo noen være med barna på fotball/tannlege osv.

Først og fremst jobber jo barnevernet preventivt, og det er jo derfor det er så bra at du allerede er i dialog slik at du kan få hjelp om du skulle trenge det. Ofte kommer de for sent inn, eller i hvert fall så sent at det er mye vanskeligere å hjelpe både foreldrene og barna.

Det er viktig at du i friske perioder, slik du har nå, legger grunnlaget for å få det til å fungere også om du skulle bli dårlig igjen. Det er kjempebra at du har en åpen og positiv innstilling. Barnevernet er der jo for dere!

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...