Gå til innhold

Pumping om natten??

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en liten gutt på 5 uker som nå sover hele natten gjennom. legger han ca 23.00 å da sover han til rundt 7-8.

problemet er at jeg våkner hver morgen med skikkelig melkespreng. det gjør skikkelig vondt! pleier dere andre som har barn som sover natten gjennom å pumpe dere om natten? må pumpe hver morgen før jeg legger han til brystet for han får ikke tak når det er såpass spreng.

håper liksom å slippe å pumpe om natten, men er redd for å miste melken på dagtid om jeg går uten amming hele natten?? Gutten spiser store å gode måltid ca hver 4 time om dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143954844-pumping-om-natten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Så lenge du fullammer (altså ikke gir MME) så vil du produsere nok melk til barnet itt om du ammer kun på dagtid. Dersom produksjonen går ned så vil barnet spise hyppigere og dermed øke mengden.

Har han sovet gjennom natta lenge? Som regel vil produksjonen justere seg litt etterhvert, i løpet av noen dager.

Om melkesprengen om natta er ubehagelig, vil jeg anbefale at du pumper nok til at han får godt tak om morgenen, og nok til at det ikke lenger er ubehagelig for deg. Det høres ut som du har godt med melk, så med mindre du trenger å fryse mye melk til senere (eller har lyst til å bli morsmelkdonor :)) så ville jeg ikke begynt å pumpe "tomt" i løpet av natta.

Min ville kun ha den ene puppen om natten, så jeg måtte opp og pumpe den andre selv om han ikke sov hele natten. Gjorde det pga spreng, det var sikkert ikke nødvendig, men jeg taklet absolutt ikke å sove med det. Men det ga seg etter et par uker selv om jeg pumpet, fikk sikkert ikke ut alt. Men virket ikke som jeg hadde for lite på dagen for det.

Takk for svar!

Jeg fullammer ja, han får kun mm. Har nok av melk fåreløpig.

Han har sovet rundt 8 timer den siste uken, før dette var det rundt 6 timer i strekk.

Noen netter har jeg stått opp å pumpet om natten for det var vert så sprengt at alt blir vått, men det har blitt litt bedre. men det er fortsatt såpass spreng at hele brystet er knallhart!

imårres pumpet jeg ut 100ml på hver side før jeg la han til å da spiste han seg god å mett på det som var igjen.

Har nå over 1 liter mm liggende i frysen å har ikke plass til mer så melken så eventuelt blir pumpet ut om natten kaster jeg.

jeg kjenner at jeg er bekymret for at vis dette fortsetter at kroppen slutter å produsere så mye melk om natten å at derfor produksjonen går ned på dagtid også? eller vil den holde seg oppe på dagtid?

Dette er midt andre barn, å med første mistet jeg melken da lille var 4 uker pga stress, så er veldig redd der skal skje igjen.

Jeg hadde også det samme problemet når vesla var 2-3 mnd. Jeg sto opp og pumpet om natten. Jeg pumpet ikke mye, bare nok til at den verste sprengen gav seg. Det var en overgangsperiode på ca 1 - 2 uker der kroppen tilpasser melkemengden og produserer mindre om natten.

Jeg har aldri hatt problem med for lite melk til vesla, verken før eller etterpå. Melkemengden reduseres om natten, men opprettholdes likevel om dagen.

Takk for svar! Jeg fullammer ja, han får kun mm. Har nok av melk fåreløpig. Han har sovet rundt 8 timer den siste uken, før dette var det rundt 6 timer i strekk. Noen netter har jeg stått opp å pumpet om natten for det var vert så sprengt at alt blir vått, men det har blitt litt bedre. men det er fortsatt såpass spreng at hele brystet er knallhart! imårres pumpet jeg ut 100ml på hver side før jeg la han til å da spiste han seg god å mett på det som var igjen. Har nå over 1 liter mm liggende i frysen å har ikke plass til mer så melken så eventuelt blir pumpet ut om natten kaster jeg. jeg kjenner at jeg er bekymret for at vis dette fortsetter at kroppen slutter å produsere så mye melk om natten å at derfor produksjonen går ned på dagtid også? eller vil den holde seg oppe på dagtid? Dette er midt andre barn, å med første mistet jeg melken da lille var 4 uker pga stress, så er veldig redd der skal skje igjen.

Det går nok helt fint å ikke pumpe på natta i forhold til produksjonen. En god del mødre har barn som sover natta gjennom når de fullammer - og flere skulle nok ønske de hadde det :) Slapp av, og ikke vær bekymra for produksjonen din - dette går nok bra! Skulle gutten trenge mer så kommer han til å etterspørre det, og da er det bare å la han die når han vil.

Men i forhold til spreng så høres det ut som du kanskje bør pumpe litt noen netter fremover. Det er ikke behagelig med kraftig spreng, og det øker risikoen for tilstoppinger og brystbetennelse. Du kan evt håndmelke i et håndkle, så slipper du stå opp, dersom du likevel ikke tar vare på melka.

Annonse

Jeg har ei lita jente på snart 6 mnd som har sovet hele natta fra hun bare var to uker gammel. Jeg hadde også overfylte bryst og melkespreng når jeg våknet på morgenen, men dette gikk seg til. Tror puppene gikk gjennom en tilvenning av seg selv, for etter en liten mnd så hadde jeg ikke spreng om morgenen lenger:) Virket som om puppene skjønte at de ikke trengte å produsere like mye om natten som om dagen. Jeg har fullammet hele veien, uten å miste melk, og da går jeg 9-10 timer uten å amme hver natt:) Så tror ikke du skal bekymre deg for at det vil gå utover ammingen dersom du lar være å amme på natta:) Og det virker jo som du har massevis med melk til den lille:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...