Gå til innhold

hesteridning i graviditeten

Anbefalte innlegg

Samboeren mener det er på tide å slutte å være i stallen og frem til graviditeten er ferdig (er 17+2)

har vært i stallen flere ganger i uken så lenge jeg kan huske, så det er en naturlig del av meg, har gått med på at jeg ikke skal drive sprang, men jeg føler selv at jeg må få lov å ta en tur med hingsten min i ny og ne... (han er 8 og henholdsvis rolig)

trenger ikke å trene beinhardt, men en liten tur er nok for meg...

han er redd jeg skal bli sparket, eller bitt eller at det skal skje noe...

Hva mener dere om dette >?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143954770-hesteridning-i-graviditeten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg vært allergisk for hester hele livet, så det er et tema jeg ikke har satt meg veldig grundig inn i, men jeg har hørt det er helt greit å ri så lenge du er vant til det fra før. Husker det var en større storyline om temaet i McLeods Daughters da Tess var gravid (sesong 5?), så om du har lyst på litt lett underholdning og noen gode argumenter på kjøpet så kan du jo ta en kikk :)

Hei!

Det er jo du som kjenner deg selv og hesten best. De sier at tyngdepunktet endrer seg når magen dukker opp, så da er det kanskje på tide å begrense seg.. Jeg sluttet å ri rundt der hvor du er nå, mest fordi jeg begynte å kjenne litt ømhet i hoftene etter å ha vært på tur.. Fant ut at jeg ikke ville risikere å plutselig få bekkenløsning! Hat en venninne som gikk fra å ha null bekkenløsning til innmari vondt på en ridetur, hun kjente rett og slett at ting ble strekt!

Så mitt råd er: kjenn etter selv, men tenk på at kroppen skal gå gjennom ni mnd med dette og bør holde helt til mållinjen:-) og du kan jo fortsatt være i stallen og jobbe med hesten din selv om du ikke rir! Dersom hesten din er trygg og grei som du skriver så kan du jo fokusere på longering/tømmekjøring eller kjøring? (men du bør jo da ha en hest du er SIKKER på ikke sparker..:-)

Lykke til med resten av graviditeten!

Hei!

Jeg har mange hester, og vært gjennom 2 svangerskap med gampene. Første gang sluttet jeg å ri da jeg var 12 uker, det var kun fordi hesten ikke er helt god :P I mitt siste svangerskap ridde jeg til ca uke 20, fra da kjørte jeg bare, og det gjorde jeg fram til uke 30, da begynte det å bli tungt å sele på osv. Da brukte jeg kun den hesten som jeg er 100% sikker på, eller 100% sikker kan man jo aldri bli, det er jo fortsatt dyr, men han stoler på meg, og jeg stoler på han. Jeg har også en hingst, men han brukes ikke så mye om sommeren, da står han med damer, og da er han hormomidiot. Jeg har jo måttet stelt og håndtert alle hestene/ponniene selv om jeg har vært gravid, men fikk mye hjelp av mannen min, både til mokking og stelling, det blir tungt på slutten ja :) Har du hesten(e) hjemme hos deg eller er de oppstallet? Hvis du har "all inclusiv" hjelper det jo godt på, da du slipper alt det tunge arbeidet med å ha hest :)

jeg har selv hatt hest i flere år, men solgte hesten min ca ett år før jeg ble gravid. Jeg har ridd 3-4 ganger mens jeg har vært gravid, men kun inne på lukket bane, og kun på hest jeg er trygg på.

nå er nok jeg veldig nervøs for at noe skal gå galt, men jeg ville nok ikke tatt sjansen på å ri på tur og langt avgårde av frykt for at noe skulle skje.

Risikoen for at noe skal gå galt om man faller av er for stor for at jeg syns det er verdt det.....

men all respekt til dere som holder på, for det er jo fantastisk trening så lenge man klarer det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...