hamarmamma87desemberspire Skrevet 15. juli 2012 #1 Del Skrevet 15. juli 2012 Lurer på såååå mye.. Hvordan gjør dere med soving/soveplass? Har dere begge barna i samme seng eller hver sin vogge/seng? Hvis de sover sammen: Vekker de hverandre på natta når det er tid for mat? Får dere tatt opp en,gitt den mat og lagt den igjen uten at den andre våkner? Vekker dere begge til faste tider om natta for å mate dem? Har dere faste mattider gjennom hele dagen? Hvordan løser dere det når en skal mates/skiftes på og den andre skriker? Hva slags triks bruker dere for å kjenne dem igjen/skille dem fra hverandre? Hvordan ser en vanlig hverdag og natt med tvillingene ut hjemme hos dere? Utstyrsliste til tvillinger,hva er gull verdt å handle inn? Alt fra stort til smått Hvor mye klær trenger man den første tida? Som dere ser,jeg lurer på det meste,svar på det dere gidder Hehe Tar med glede imot alt av tips,grønn tvillinggravid som jeg er Dukker opp maaange spørsmål når en plutselig får vite at man skal få to babyer istedet for en! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143954714-tvillinger-p%C3%A5-veitrenger-tips-og-r%C3%A5d-fra-dere-erfarne-tvillingm%C3%B8dre/
Termin020712 Skrevet 15. juli 2012 #2 Del Skrevet 15. juli 2012 Hei! Vi er helt i startfasen med tvillinger da våre to jenter er tre uker gamle. Her har vi fra første tid samkjørt matingen. Det vil si at vi vekker den som evt sover. Det fungerer veldig fint:) Den ene jenta har hatt litt feil sugeteknikk da hun gjerne suger på tunga og dermed presser den opp i ganen. Etter råd fra sykehuset får hun derfor flaske og jeg pumper meg slik at hun også får morsmelk. Jordmødrene mener at hun vil komme til å ta brystet etterhvert, så vi får se. Den andre jenta dier og jeg ammer henne for det meste, men ettersom jeg også gir litt morsmelkerstatning er begge nå vant til flaske også. Om natten har vi derfor mest gitt flaske ettersom vi opplever det mest praktisk. Vi vekker den andre når førstemann våkner og mater hver vår (min mann er lærer og har ferie nå i hele sommer). Hvordan vi gjør det etterhvert får vi se an, men jeg håper å kunne amme begge samtidig. På dagtid har vi tre timers intervaller på mating, med unntak av de gangene en av de ønsker mat hyppigere. Vi har sett at de har økedager hvor de vil spise med 1,5 times mellomrom og da får begge tilbud. Vi har ikke rutine på faste klokkeslett, kun at de skal ha mat samtidig og at det ikke skal gå mer enn tre timer nå i starten. Allerede nå opplever vi at de er klare for mat rimelig samtidig. Vi bruker smokk og lar dem få det hvis de er utålmodige når den andre får mat, men våre jenter er forskjellge i personlighet og den ene er mye mer utålmodig enn den andre så dermed får hun som regel først;) Ellers sover de i samme seng. Det har vært uproblematisk til nå og oppleves som riktigst synes vi. Vi tror absolutt at de har glede av hverandre:) Lykke til med dine - du har mye å glede deg til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143954714-tvillinger-p%C3%A5-veitrenger-tips-og-r%C3%A5d-fra-dere-erfarne-tvillingm%C3%B8dre/#findComment-144393407
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå