Gå til innhold

Sengetid i helger og ferier

Anbefalte innlegg

Hvor gamle er deres små, når legger de seg til vanlig og gjør dere noen forskjell på leggetiden i helger og ferier? Vår lille snuppe på litt over 2 er aldri vanskelig å få i seng og legger seg som regel rundt kl 19. Det hender vi strekker det en halvtimes tid hvis det er noe spesielt som skjer i helgen eller ferien. Den siste uken har vi hatt besøk av noen med barn på 3 snart 4år og hun har fått være oppe så lenge som halv ti godt og vel, det er jo ferie som foreldrene sier. Kjenner jeg synes det har vært passe slitsomt med unger rundt meg nesten til min egen leggetid og lite tid til voksensamtaler med gode venner. Men det er kanskje normalt i feriene? Aner jo ikke egentlig hva som er vanlig siden vår første bare er 2 ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143954683-sengetid-i-helger-og-ferier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira med en av hver

Vår eldste blir snart 3 år, og vi er faktisk ganske strenge på leggetiden.

Hun er stort sett i seng til kl 1900, og sovner med en gang. Noen ganger venter vi til kl 1930, men det er kun hvis hun tilfeldigvis har sovnet i bilen en gang i løpet av dagen eller hvis vi f.eks har besøk.

Grunnen til at vi er såpass strenge er fordi hun alltid er trøtt på det tidspunktet og fordi det er greit å ha litt tid alene på kvelden. Hun har i tillegg en lillebror på 5 mnd som ikke sover så bra, så det skjer dessverre at han noen ganger vekker henne på natten. Så derfor trenger hun den søvnen hun kan få.

Min er snart 3 år og leggetiden hennes er kl 20.

årsaken til at den er kl 20 er grunnet her vi bor så er "kulturen" at ungene gjerne sover en time eller to på dagtid frem til 4års alderen. Problemet vårt er at jenta vår da ikke er trøtt til kvelden og sovner som regel ikke før ca 22. Ved å ha en leggetid på kl 20 så får jeg og mannen min litt alenetid på kvelden, mens jenta vår får slappe av i senga (regelen er at etter leggetid er hun rolig i senga og skal ikke komme ut av rommet)

I feriene og helgene så er vi mer laidback på leggetiden men siden hun da ikke sover på dagtid så er hun som regel i seng til kl 19.30 og sover innen kl er 20...

Her er vesla nesten 3 år og eldste nærmer seg 10 år. Vi er nettopp kommet hjem fra Rhodos og der la alle barna seg rundt kl 22.30 lokal tid (21.30 norsk tid), da var de godt utslitte etter mye bading og sol. Vesla sover egentlig ikke på dagen lenger, men tok seg noen dupper der nede. Ellers legger hun seg rundt kl 19.30 både på hverdager og i helger, men kan tøyes litt ved behov.

• 3 måneder senere...

Annonse

Gutten vår er 2 år og 2 mnd, og han legger seg ca 1930 de dagene han skal i barnehagen (har "bare" 60% plass), og i helger/fridager legger han seg mellom 2000-2030.

Skal sies at han er like enkel å legge uansett når han blir lagt, men vi syns det er koselig å ha han oppe lengre når vi har fri dagen etter.

Legges han feks 2 timer seinere enn vanlig en dag, så sover han tilsvarende 2 timer lengre morgenen etter :)

Hadde han ikke vært så enkel å legge , hadde vi helt klart holdt oss til et klokkeslett og vært veldig strenge på det.

• 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Her legges han klokken 19.00, men han er veldig fleksibel i mangel på bedre ord. Han kommer lett inn i legge rutinene igjen hvis vi har vært på ferie, besøker osv.

Så på ferie i Norge legges han mellom 19.00 og 21.00 - alt etter hva som skjer. Da vi var i utlandet sist var han oppe helt til 23.00, og la seg lett som bare det klokken 19.00 da vi var hjemme igjen. Og om sommeren hender det at vi er lengre ute på de fine og varme dagene :-)

Han står opp mellom 06.30 og 07.30 når han skal i BHG og 07.30 og 08.30 i helgene. Hender noen ganger at han vil stå opp 06.00.

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

Gutten her er to denne uka. Legger seg vanligvis 1930, sovner innen en halvtime som regel. Holder på de tidene i helga, men noen ganger forskyves daghvilen litt hvis han sover lenger på morgenen. Og da blir det litt senere i seng :)

• 2 uker senere...

Her er vi slaver til rutinene, fast leggetid mellom 18 - 18.30. Vi har ei jente med nattskrekk, og bryter vi rutinene og hun blir overtrøtt har vi garantert et greit anfall ett par timer etter legging. Tulla sover ikke lenger på dagen og da sovner hun mens vi synger ett par sanger på sengekanten. Sovner hun eksempelvis i bilen i løpet av dagen, sovner hun gjerne ikke før 21-22, med masse grining og mas. Best for alle når kvelden blir avslutta på en fredelig måte :-)

• 2 uker senere...

Legger seg til ca samme tid i helger og ferier. Kan hende vi drøyer en times tid hvis hun ikke er trøtt, men jeg orker ikke begynne å justere tilbake til hverdagen etter en ferie. For meg er det nydelig å få litt voksentid om kvelden også i ferier.

Så får vi heller stå tidlig opp og starte dagen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...