Gå til innhold

Gutten min på nesten 1år vil plutselig ikke ha fast føde...

Anbefalte innlegg

Gutten min på 11,5mnd vil plutselig ikke ha fast føde! Han har aldri vært flink til å spise middag ( og i alle fall ikke ferdigmat på glass..), og har ikke spist så mye brød, men har tidligere alltid spist masse grøt, men nå vil han ikke ha det heller!! Han spiser to skjeer med grøt, og så bare vrir han på hodet og nekter å åpne munnen. Får han brød spiser han to biter og så så spytter han bare ut igjen. Og det samme med middag, han spiser et par biter/skjeer og så spytter han bare ut alt jeg prøver å gi han. Han kan godt sitte å tygge/sutte på maten en stund, men i steden for å svelge spytter han bare ut. En av de større barna prøvde i dag å sitte på gulvet og spise babygrøt forran han (var lenge siden sist lillegutt hadde fått i seg mat), og etter en stund ville lillegutt også ha, men etter to skjeer var det stopp da også.

Jeg tror det er noen flere tenner på gang (har så langt fått 8 uten problemer) og har lurt på om det kan være årsaken, eller det at vi har vært på ferie så det har vært mindre rutiner og ro rundt måltidene. Vi har heldigvis kommet hjem igjen nå og jeg krysser fingrene for at spisingen ordner seg nå, men er jo litt bekymret...

Har noen opplevd noe liknende? Og hva måtte til for at det gikk over?? Han er fortsatt i godt humør hele dagen og drikker godt med både vann og melk

Fortsetter under...

Åh som jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Min lille pÅ nettopp fylte 1 År har holdt pÅ slik i snart 2 mnd og nekter ALT. Det er kun smÅ mengder med grøt og litt fruktpure og youghurt som gÅÅr ned. SÅ er han fryktelig glad i vann med litt smak...lurer litt pÅ om vi har gÅtt pÅ en smell med Å servere han søt drikke. Har googlet litt pÅ nettopp hva jeg burde gjøre annerledes, og det kommer fram at søte drikker og kjeks ofte gir en lengre metthetfølelse. Jeg har vært sÅ bekymret for at han ikke fÅr i seg nok næring, sÅ vi har gitt han drikkevelling. Dette skal han ofte ha i 5 tiden pÅ morgenen, for sÅ Å sovne igjen. Utrolig slitsomt.

NÅ prøver jeg Å legge om pÅ rutinene, slik at jeg etterhvert nÅ vil følge rutinene som de har i barnehagen han skal begynne i i august. Der er det frokost mellom 07:30-08:30. Lunsj mellom 11:00 - 11:30, soving fra 11:00 - 14:00, og matpakker fra 14:30-15:00.

Dagen i dag var første dagen hvor han faktisk ikke fikk drikkevelling nÅr han vÅknet, ga han bare sutten og gikk Å la meg igjen. Heldigvis vÅknet han ikke før 07:30 (han sovnet sent dagen før). Han var tydelig sulten nÅr han vÅknet, og det er lenge siden han faktisk har gapt etter maten, og uten Å mÅtte ha en leke ved bordet. Han orket ikke holde ut sÅ lenge før han ble trøtt igjen, og synes det er forferdelig slitsomt Å holde han vÅken nÅr han er trøtt....sÅ dumme meg la han i vogna kl 09:00. Resten av mÅltidene gikk ikke sÅ greit, men kanskje fordi han fikk søt drikke i mellomtiden???

Planen for morgendagen er kun Å servere vann - melk liker han ikke, bare spytter ut igjen.

Det er en tÅlmodighetsprøve, men tror det er viktig Å være konsekvent og ikke servere noe mat mellom mÅltidene. Slik at de blir skikkelig sultne. Jeg skal pÅ 1 Års kontroll neste uke, har tenkt Å høre litt om hva jeg burde gjøre annerledes. Kan evt holde deg oppdater pÅ hvordan det gÅr he i gÅrden, tar ogsÅ gjerne imot tips hvis du finner noe som funker. :)

hei, min sønn på 13 mnd gikk også igjennom en sånn periode da han var 11 mnd.MEN så fikk jeg et tips. Sett deg ved middagsbordet og spis SAMME mat som ham. Først spiser du..så vil han fatte interesse og deretter vil han ha.

Det kan også være at barnet rett og slett er lei maten du serverer..så endre matsorter og begynn å eksperimenter. Bland fruktpure med havregrøt (jeg er nødt til å ha grøten i kjøkkenmaskinen..for ellers vil han ikke ha den), prøv drikkeypghurter i andre smaker (kirsebær er veldig søt..), most avokado er det beste barnet kan få, cherry tomater i bitesmå båter.

Også er det viktig at du IKKE tvinger maten i ungen. Det er ungen som skal komme til maten.

Oppdatering:

Etter å ha sluttet med å gi drikkevelling på tidlig morgen, og kun servere vann mellom måltidene har han fått opp appetitten. Han har fått sansen for brød med grov leverpostei, så det kan være noe i det at han vil ha noe som smaker litt mer. Jeg servere heller ikke noe mellom måltidene, og det har hjulpet veldig.

Må jobbe mer med middagene, han liker det meste av kjøtt...men svært lite grønt. Han hater gulrøtter og brokkoli. Storebroren er stikk motsatt :)

Vi satser på at vi er på bedringens vei:)

Oppdatering: Etter å ha sluttet med å gi drikkevelling på tidlig morgen, og kun servere vann mellom måltidene har han fått opp appetitten. Han har fått sansen for brød med grov leverpostei, så det kan være noe i det at han vil ha noe som smaker litt mer. Jeg servere heller ikke noe mellom måltidene, og det har hjulpet veldig. Må jobbe mer med middagene, han liker det meste av kjøtt...men svært lite grønt. Han hater gulrøtter og brokkoli. Storebroren er stikk motsatt :) Vi satser på at vi er på bedringens vei:)

Heia,

Liker gutten deres fruktmos og slikt? Isåfall hva med å ha et lag med fruktmos oppå grøten? :)

Takker for råd! Skal prøve å være litt strengere med søt drikke mellom måltidene. Gutten drikker mye melk, så kanskje vi skal være strengere på å ikke gi så mye av det heller. Ting har ikke gått noe bedre de siste dagene, jeg vært syk så pappaen har tatt seg av gutten, som nå både har grått seg til melk, saft og søtsaker mellom måltidene... Nå har jeg fått piller av legen og har stor tro på at jeg skal være frisk nok til å prøve ut noen av rådene deres i morgen, og ikke bare ligge i senga med våt klut på pannen!

Har ikke fått time til ett årskontroll før i slutten av august, så jeg forsøkte å ringe helsestasjonen i dag for å høre om råd, men de hadde selvfølgelig sommerstengt...

Krysser fingrene for at gutten vil ha litt mat snart!

Annonse

I dag har gutten spist litt! Han har vært litt sutrete siden han ikke har fått så mye melk som han pleier, men jeg er storfornøyd med at han har spist både litt middag og kveldsgrøt!

Benyttet meg av flere av rådene, ingen søt drikke og lite melk, og lagde middag som alle kunne spise. Steinbit med ris slo an hos hele gjengen! (til og med hunden fikk og likte det!) Matet han da fra min tallerken, han ville gjerne være med og holde skjeen selv og det fikk han lov til. Ble mat en del andre steder enn i munnen også, men han koste seg og spiste mer enn jeg har sett på lenge! Fikk også i han kveldsgrøt, men ikke mens han satt i stolen sin... MEn det får bli et mål for senere, nå er jeg fornøyd med at han har spist litt!

Takker for hjelp og håper den gode trenden fortsetter!

Uff Zana123, det er ikke gøy å være syk når man har småbarn i hus...heldigvis høres det ut som du får god hjelp av mannen din.

Jeg har hørt at melkeprodukter ofte gir en lengre metthetsfølelse, kan jo egentlig stemme med min gutt.

I dag spiste han faktisk brødskive med kaviar, noe han hatet for litt siden...så ikke gi opp! Faktsik opplever jeg at han ofte vil ha mat som ikke er kald...når grøten blir kald, vil han ikke ha. I dag spiste han også salat og grillet paprika....tror sannelig vi har en liten gourmet gutt; han vil veldig gjerne at maten skal smake litt mer.

Uff Zana123, det er ikke gøy å være syk når man har småbarn i hus...heldigvis høres det ut som du får god hjelp av mannen din. Jeg har hørt at melkeprodukter ofte gir en lengre metthetsfølelse, kan jo egentlig stemme med min gutt. I dag spiste han faktisk brødskive med kaviar, noe han hatet for litt siden...så ikke gi opp! Faktsik opplever jeg at han ofte vil ha mat som ikke er kald...når grøten blir kald, vil han ikke ha. I dag spiste han også salat og grillet paprika....tror sannelig vi har en liten gourmet gutt; han vil veldig gjerne at maten skal smake litt mer.

Ja, jeg får mye god hjelp av mannen min (han er best:-))! Han har syntes så synd på meg at han har sett de tre første filmene av Twilight sagen med meg på tre kvelder, etter at han har tatt kveldsbading og legging av lillegutt! Ikke alle menn som er så snille med syke koner! Antibiotika fungerer heldigvis fint, så jeg regner med å være tilbake for fullt i morgen! Har også fått i han masse (til han å være) av min middag i dag. Siden det sto urtebakt steinbit på menyen kan det jo være at jeg også har en liten gourmet gutt?? (han liker også andelever paté, hummer og rype, men det er jo ikke sånt jeg har råd til å gi han hver dag..) Jeg har i alle fall fornyet håp om at gutten skal begynne å spise til slutt! Han har også smakt på alt jeg har gitt han i dag, og det er noen uker siden sist han var så villig!

Krysser fingrene for at vi begge har villige spisegutter de neste dagene!

Eg trudde ein ikkje skulle gje søte drikker og melk mellom måltidene. At det var kun reint vatn ein skulle gje som tørstedrikke og ikkje noko anna. Eg har enno ikkje gitt barna mine søte drikker som tørstedrikke, kun når dei er sjuke og ikkje får i seg noko anna mat. Men, det hjelper som sagt å vere kreativ. Og som eg leser, så har ting begynt å ordne seg når ein har kutta ut søte drikker mellom måltidene. Trudde dette var informasjon som helsesøster gav ut eg.

No har eg alltid hatt altetande 1-åringar (har 3 barn på 1, 3,5 og 9 år). Men, veit og av erfaring at det er ikkje alltid dei blir så altetande når dei blir eldre. Men, eg maser ikkje på desse jentene mine. Er berre glade at dei får i seg noko av maten som blir servert. Det viktigaste er at ein ikkje maser på barna sine. Min 1-åring satt og ville ha brokkolien til far i dag ved middagsbordet. Og den elska han. Spiste den for seg sjølv utan at maten er kneppa saman. Men, så langt har eg ikkje noko vanskeleg 1-åring i matveien. Han et den maten har får. MEn, han får ikkje mat mellom måltidene eller søte drikker.

Får desse eldre søsterene hans godterier, så et dei ikkje noko vanleg mat.

Eg trudde ein ikkje skulle gje søte drikker og melk mellom måltidene. At det var kun reint vatn ein skulle gje som tørstedrikke og ikkje noko anna. Eg har enno ikkje gitt barna mine søte drikker som tørstedrikke, kun når dei er sjuke og ikkje får i seg noko anna mat. Men, det hjelper som sagt å vere kreativ. Og som eg leser, så har ting begynt å ordne seg når ein har kutta ut søte drikker mellom måltidene. Trudde dette var informasjon som helsesøster gav ut eg. No har eg alltid hatt altetande 1-åringar (har 3 barn på 1, 3,5 og 9 år). Men, veit og av erfaring at det er ikkje alltid dei blir så altetande når dei blir eldre. Men, eg maser ikkje på desse jentene mine. Er berre glade at dei får i seg noko av maten som blir servert. Det viktigaste er at ein ikkje maser på barna sine. Min 1-åring satt og ville ha brokkolien til far i dag ved middagsbordet. Og den elska han. Spiste den for seg sjølv utan at maten er kneppa saman. Men, så langt har eg ikkje noko vanskeleg 1-åring i matveien. Han et den maten har får. MEn, han får ikkje mat mellom måltidene eller søte drikker. Får desse eldre søsterene hans godterier, så et dei ikkje noko vanleg mat.

Det er ikke mye søt drikke, men kanskje litt mye melk som faktisk var problemet vårt... Han får en "dæsj" babyeplesaft i vannet sitt om det er varmt eller han er syk for å få i litt ekstra drikke (og en stor dæsj når vi var i det store sydenlandet tidligere i år for å være helt sikker på at han drakk nok). Har også hatt en samtale med storebrødrene hans (på 10 og 14) som inrømmet at de lar han smake på mye av det de spiser på, og nå som det er sommerferie (og pappaen er litt svak siden de ikke bor her hele tiden) har visst lillegutt fått i seg både kjeks, is og sjokolade mellom måltidene. Syntes nemlig det var litt rart at han begynte å spise igjen når de dro til mammaen sin... De har lovet på tro og ære og ikke gi lillegutt noe å spise uten å høre med meg eller pappaen først! Så da er det bare å håper disse tiltakene hjelper på spisingen!

Jeg er nemlig IKKE typen mamma som fostrere opp babyen min på saft som jeg fikk inntrykk av at du trodde når jeg leste innlegget ditt... Og var det ikke ment sånn og bare ment som en generell kommentar om at søt drikke ikke er bra så er vi jo helt enige;-)

Jeg også var imot søt drikke, men når guttungen stopper helt opp å spise er man overlykkelig for at han drikker nok væske. Jeg ble oppfordret av helsesøster til å gi melk, men den har han nektet. Han har også nektet vann til vi ga en liten dæsj med eplejuice oppi...det var vel mest pappa'n som skjemte han bort i pappapermen. Vi har som sagt skyti oss selv litt i leggen, men det er heldigvis på bedringens vei nå. Nå spiser han skiver med kaviar og leverpostein og drikker kun vann.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...