Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Babyen på 15 månder er matlei. Vil ikke ha brød, ikke grøt, ikke frukt, ikke middagsglass. Bare Ellas kitchen smoothie.... og noen ganger middag.... feks. poeter, men da bare potet, eller ris, bare ris...noen som har noen tips til hva jeg kan gi?

Har prøvd egg, men da blir det luft i magen. pannekaker går greit, men må jo variere litt.... Føler at hele spisingen bare blir ett slit.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143954551-mat-lei-1-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Juliea - kukløsklan

Hei:)

Middagsglass er ikke så populært her heller, det skjønner jeg alt smaker samme smørja. Jeg lager det samme til middag til meg selv som henne. Her om dagen fikk hun chicken tandori - veldig lett stekte kylling helte i kokkosmelk, ris og tandorikrydder 1-2SS og salat vd siden av, mega populært!

Ellers er fiskepinner en slager, hjemmelagd fiskegrateng, brokkoli og holde i hånden.

Hun spiser fint med bestikk, men syntes det er stas å holde brokkoli, gulrot og blomkål i hånden når hun spiser den så det er greit syntes jeg.

Mille spiser egentlig alt som jeg lager. Men glassen er altså ut nå.

Hun spiser ikke så mye pr dag da. Havregrøt sammen med meg til frokost den piffes opp med kanel, rosiner, eller annet spennende. 1 brødskive med leverpostei + frukt. Middag, så grøt til kvelds og det er det hun spiser.

Hun spiser kun leverpostei på brødet da, for det er det eneste smørepålegget uten melk som ikke er syltetøy som er fullt av sukker.

Hei!

Jenta mi på 15 mnder er også vanskelig i matveien akkurat nå. Vanligvis er hun kjempeglad i mat, og liker alt hun får smake på. Hun greier ikke å bruke bestikk helt enda, men noen ganger hjelper det å gi henne egen barnegaffel, så hun kan holde på litt selv. Mat hun kan spise med hendene er lettere enn mat jeg må gi henne, da slår hun etter skjea som regel. Resten av brødet blir som regel kastet på gulvet etter noen få biter.. Yogurt som hun pleide å elske vil hun heller ikke ha... Jeg tilbyr henne alle de faste måltidene, men hun spiser ikke like mye som før. Jeg prøver å ikke stresse så mye med det, og tenker at hun tar til seg det hun trenger, og så lenge hun får nok drikke så er det det viktigste. Man kan jo ikke akkurat tvinge de til å spise heller.

Til vanlig får hun samme middag som oss, noen ganger middagsglass.. Hun er veldig glad i grønnsaker, salat og bær. Hjemmelagde kjøttkaker er stas, makoroni, stortsett alt med hvitløksdressing på, ostesmørbrød med søt sennep, pannekaker, pitabrød.

Pålegg som skinke, gulost, baconost, kremost med urter, makrell i tomat, kaviar, leverpostei, banan osv.

Grøt har hun faktisk aldri vært noe særlig glad i.

Lykke til, det går nok over! :-)

Hei,

Har en som forsåvidt er glad i mat, men han er ikke så enkel å mate lenger. Så det jeg ser er at det aller meste går ned dersom han får prøve selv. Enten om jeg legger biter foran ham på bordet eller om han får dem på gaffel eller aller helst får lov til å prøve å spise med gaffelen selv.

Det er jo ikke all mat dette lar seg gjøre med, så jeg må innimellom distrahere ham med noe fingervennlig mat og så mater jeg ham med andre ting innimellom. Jeg har ihvertfall merket meg at det er utrolig viktig for ham å få prøve selv, og han spiser mye bedre om han får det samme som vi spiser enn om han får f.eks. grøt. Middagsglass har han forsåvidt aldri vært begeistret for, så det har vi aldri brukt.

Han synes også det er helt storveis å få spise bær og frukt selv. Sitter og trer bringebærene på fingeren før han putter dem i munnen. Rips, blåbær, jordbær, bananer, epler og pærer går ihvertfall ned på høykant. Vi er også så heldige å ha noen bærbusker i hagen, og da står han og peker i vei og vil ha rett fra busken. Det er kjempestas.

Jeg merker som de over her også at han er mye mer interessert når det er mye smak på maten. F.eks. liker han godt lasagne. Brødskive med salami er også en stor favoritt for øyeblikket, og den hadde jeg egentlig trodd var litt for krydret, men neida. Han sitter og sutrer til han får smake dersom jeg spiser det på brødskiven.

Har forøvrig også begynt og innse at mye er perioder for disse små, så forhåpentligvis vil det ordne seg etter en stund. Men inntil videre, så er nok mitt beste tips å prøve og "sprite opp" smakene litt og la den lille spise litt selv. :-) Steam litt grønnsaker slik at det er litt motstand i dem og la barnet få kose seg med det f.eks. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...