Gå til innhold

3 uker gammel gutt som skriker og skriker - kun om kvelden. Trenger desperat tips!

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 3 uker var fantastisk lettvint de første 1-2 ukene. Han spiste og slokna - sov i 3-4 timer, og sånn gikk døgnet. Så plutselig for noen dager siden begynte han å skrike vanvittig etter kveldsmåltidet. Ingenting hjelper, han er ikke sulten, for han får tilbud om mer mat (han får flaske, jeg "fullpumper"), men tar flaska i munnen, suger en gang og gapskriker igjen. Ingen bærestillinger hjelper, han har ren bleie, han har rapet... Og etter et par timer gir han seg og sovner.

Vi synes det er forferdelig vondt at han skriker og skriker uten at noe hjelper! Melka han får til dette måltidet har jeg jo pumpet tidligere på dagen, så jeg skjønner ikke at den kan ha noe å si (mtp fettinnhold etc). Han skriker like mye om han raper lite eller masse. Han er ikke sulten. Han krøker seg ikke sammen som om han skulle hatt vondt i magen...

Det er ikke noe problem med de andre måltidene på dagen og natten - da er det rett ned med maten, raping og trøtt gutt som sover etter kort tid. Det er kun dette måltidet, og det skrikinga starter jo også før vi går på soverommet for å legge han (dersom det skulle ha noe å si for en så liten en)...

Forslag???

Tusen takk for svar!

Fortsetter under...

Spørs om det bare er kveldsuro. Det er ikke så uvanlig og begynner ofte i 2-3 ukers alderen.

Man tror de første 2 ukene at man har vært så heldig som har fått en rolig baby også bare plutselig snur det, og man faller litt sammen.

Som oftest er det ikke noen spesiell årsak, men av og til kan det skyldes litt luftsmerter, trøtthet, eller for mange inntrykk i løpet av dagen.

Min eldste skrek fra kl 19-23 hver kveld fra han var 2-6 uker. Det sluttet like brått som det begynte. Klarte aldri å sette fingeren på hva det var som gjorde det. Men han var veldig våken og oppvakt, og spesielt når han ble eldre merket vi det på han på kvelden om han hadde fått for mye.

Var ikke så mye som hjalp når det stod på, men han roet seg litt når han ble båret rundt og gikk vi på badet ble han, på merkelig vis, helt rolig, så ble noen runder dit i løpet av kvelden :) .

Dette høres veldig normalt ut, selv om det er kjedelig for alle parter:-(. Mine tre har vært litt sånn fra de var på barsel, men de to siste(tvillinger) fikk forverring fra nøyaktig tre ukers alder. Skriking "uten grunn" fra ca syv-åtte på kvelden til omtrent midnatt. Med eldste varte det nokså lenge, men de minste er nå ni uker og jeg synes allerede de er litt bedre(bank i bordet..). Her har bæresele vært helt uvurdelig, eneste som hjelper. Samt passe på å ikke overfore babyen.

Håper dere finner noe som hjelper, evt at det går over fort:-)

Sånn har det vært her også, han er nå 7 uker. Men lurer på om det har roet seg litt nå, har gått til innkjøp av, ammete, minifom, og nr.1 tut på avent flaskene så hviken av disse som har hjulpet..? Ikke godt og si.. Men minifom er bare og gå til innkjøp av, dette blir ikke tatt opp av kroppen så ikke farlig:)

Her har massasje hjulpet veldig. Jenta vår på snart to uker gråter også bare på kvelden og det er tydelig at det er luftsmerter her, hun anspenner seg veldig. Massasjeprogrammet fra spebarnsboken har funka :-)

Tusen takk for svar! Det er godt å vite at det ikke bare er vi som er helt uvitende og ikke har tenkt på noe åpenlyst :/

I natt skrek han like mye etter neste måltid også, og idag etter alle måltider hittils... Vet ikke hva vi skal gjøre, men drar hvertfall på apoteket og kjøper minifom i morgen. Her skal alt prøves!

Annonse

Hadde tatt barnet med til en manuell terapeut, mange har god erfaring med massasje og manipulering av ledd og muskler hos babyen. Ofte er det ikke magen som er vond, men f.eks nakke/rygg etc. I noen tilfeller kan det være KISS syndrom.

Har du eller gutten symptomer på sopp/trøske? Dette er ofte smertefullt for barnet, og det vil da kunne reagere med bryst- eller flaskenekt.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske

Dersom du finner ut at det er sopp (dvs dere har symtomer og behandling hjelper) så bør du ikke bruke evt frossen melk fra denne perioden. Frysing dreper ikke soppen.

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Endret av lillenims

Tror ikke jeg har sopp. Har vært sår siden dag 1, derfor pumper jeg. Han suger ikke riktig, og jeg orker rett og slett ikke å prøve mer amming. Men det gjør ikke vondt å pumpe - jeg antar det også ville vært vondt dersom man har sopp?

Ja, pumping vil gi de samme symptomene som amming. Det er fullt mulig for kun en av dere å ha symptomer (og soppinfeksjon i det hele tatt), så jeg ville ha sjekket munnen hans. Typisk tegn er hvitt belegg, ofte med rødt rundt (under). Belegg kan også være melkebelegg, dersom du skraper det vekk etter mating så kommer det ikke tilbake før etter neste måltid.

Ellers fullpumpet jeg selv i 6 uker med første barn, sannsynligvis skyldtes problemene våre at bystknoppene mine er store og hun hadde liten munn. Broren (4 uker) har også litt liten munn, men denne gangen gikk det bedre. Om du vil må du bare ta kontakt via pm eller epost ammehjelper.lillenims @ gmail.com

Hadde samme problem her. Vi var hos kiropraktor med henne et par ganger og byttet fra Avent til dr.Brown flasker, og vips var det slutt på skrikingen :) Håper dere finner noe som hjelper snart, utrolig slitsomt :(

Når gutten min får slike "byer", sitter jeg meg på en pilatesball og humper på den med han i armene, og tilbyr han smokk som han da og til vil ha. Da roer han seg, og sovner omtrent alltid etter en liten stund. Ingenting annet hjelper, hadde ikke overlevd uten pilatesballen :)

Min datter begynte plutselig å skrike slik også. Etter fire dager med full n)hyling tok jeg henne med til legen, og hun fikk diagnostisert ørebetennelse. Ikke rart hun skreik stakkar!

• 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...