Gå til innhold

Topplistenavn - hot or not???

Anbefalte innlegg

Det sier seg selv at disse navnene er poppis om dagen,men ville DU valgt et av topp 10-navnene??

De mest populære navnene i Norge

1. Emma og Lucas/Lukas

2. Linnea/Linea og Emil

3. Sara/Sahra/Sarah og Mathias/Matias

4. Sofie/Sophie og William

5. Nora/Norah og Magnus

6. Ingrid/Ingerid/Ingri og Markus/Marcus

7. Thea/Tea og Jonas

8. Emilie og Kristian/Christian

9. Ida og Oliver

10. Maja/Maia/Maya og Alexander/Aleksander

Kilde: Statistisk sentralbyrå

Jeg personlig sier - NOT! (ikke fordi de ikke er fine, men jeg ville ikke kalt barnet mitt det samme som en drøss andre!!!!)

Hva sier dere? Er disse navnene hot eller not for dere??:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143954421-topplistenavn-hot-or-not/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter nøye overveielser går min mann og jeg for et topp 10 navn.

Det er rett og slett det navnet vi liker best og etter å ha fått tall på hvor mange i vår kommune som hadde dette navnet i 2011, er det litt overdriv over hvor stort problemet med topp 10 navn er. I vår kommune ble 4-5 jenter kalt dette navnet i fjor. Det er 10 barneskoler i kommunen. Det sier seg selv at det ikke vil kry av jenter med dette navnet selv om det er på topp 10 listen.

Selv har jeg et navn som IKKE var på topp 10 listen det året jeg ble født, men havnet likevel i klasse med en med samme navn. Samme skjedde på videregående med en annen med samme navn. Jeg ville tross dette aldri ha byttet navnet mitt.

Min mening er at man ikke skal henge seg for mye opp i topp 10 om man liker et navn veldig godt.

Klarer ikke å velge et navn som er så populær selv om jeg synes at mange topp ti navn er fine. Havnet som tidligere fortalt med 3 andre med samme navn i ungdomsskolen og det er alltid noen med samme navn på jobb eller idrettslag og vennegjengen. Kjedelig det. Og jenten min havnet i barnehagen med 3 Emma i samme gruppe. På alle bildene er det 4 venniner: Emma 1-3 og min jente ;) Det kan være tilfeldig men sansynligheten er mye større.

Not.

Er et navn populært så strykes det automatisk av listen. Jeg synes at navnet ofte mister sin glans om man hører det for ofte. Jeg vil heller ikke at barna våre skal måtte bruke forbokstaven i etternavnet eller få kallenavn fordi det er flere andre som heter det samme i klassen/kullet. Det er faktisk ganske irriterende at man ofte må bryte opp samtalen: "Vent, mener du Emma V., Emma K. eller Lille-Emma nå?!".

Heldigvis så har jeg ikke falt for navn som ikke engang er Topp 100, så det er egentlig ikke noe problem. Men har strøket noen navn fra mannens liste pga popularitet - bl.a. nr 16 og Nr 22 (de siste 10 årene).

Navnene jeg falelr for trenger absolutt ikke være spesielle - bare ikke mye brukt :)

Annonse

Synes man skal velge det man liker uansett jeg. Vi ender opp med topp 10 navn på begge, men Julie i magen nå er oppkalt etter oldemor, og det har vært bestemt lenge før det ble så poppis, at fikk vi en jente, ble det Julie.... Da vi fikk Tobias for 4,5 år siden, var Oliver det andre alternativet. Og det var før det navnet havnet på listene... Tobias har vel forsåvidt lagt der noen år, men vi liker det, så da ble det sånn.... Om det skulle bli to i samme klasse(noe som uansett skal litt til), så tenke jeg at det nok går helt fint det og:-)

Jeg tror vanlige/nøytrale navn kommer til å bli "hot". Dels som en motreaksjon mot trenden med de "spesielle" navnene, og dels som en følge av anonymitetsproblematikken på Internett. Tror dette kommer til å skje også for etternavn, der jeg tror -sen navnene vil bli mote igjen jeg. :)

Annonse

Not. Liker Nora og Ingrid veldig godt, men vil ikke døpe ungen min noe tre andre i samme klassen kommer til å hete.. Er så mange navn å velge mellom! :) kjedelig at "alle" heter det samme.

At det blir tre i hver klasse med topp 10 navnene blir ikke helt riktig i forhold til statistikk og kan i de fleste tilfeller kalles en overdrivelse.

Ta feks Akershus der nr 1 navn er Emma (58 stk) og Oscar/Oskar (61 stk) i 2011. Det finnes 111 barneskoler i Akershus fylke. Dermed vil det om noen år være ca en med disse navnene på annenhver skoles klassetrinn i Akershus.

Ser man på hele landet så er det 1749 barneskoler.

Med 470 Emma og 493 Emil, så vil nok også det her være både mange klasser og klassetrinn uten disse navnene representert.

Minner om at det er ca 60.000 barn som blir født hvert år, et navn som under 1% heter vil ikke være et navn det «kryr av».

Topp 10 listen blir dessverre misforstått av mange for at dette er navnene som «halve klassen heter». Så viktig at man leser tallene riktig og ser det virkelige bildet. Og først og fremst velger det navnet man liker uavhengig av topp 10 listen.

Endret av charnelle

Vi velger navn vi liker, uavhengig av topplista, men påvirkes mer av om vi kjenner mange som har barn med det navnet vi tenker på. Vi tenkte på et topplistenavn denne gangen, men fant ut etter litt tenking at vi har to bekjente med det navnet på et barn, selvom ingen av våre venner har det.

Så vi ender opp med navn som ikke er topplistenavn på barna vare - så langt i alle fall :)

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke visste om topplista engang da vi valgte navnet til jenta vår. Tilfeldigvis så er navnet på lista ser jeg. Men det er da en stor verden og ikke alle norske småjenter (eller gutter for den saks skyld) vokser opp i Norge ;)

For moro skyld tittet jeg på topplisten her jeg bor og navnet til jenta mi er på 99.plass i 2011, men kom ikke engang på topp 100 i 2009 da hun ble født.

Jeg ville ikke tatt utgangspunkt i listen da jeg velger navn, men om navnet jeg/vi bestemmer oss for skulle være på lista så tar vi ikke automatisk bort navnet.

Vi velger navn vi liker, uavhengig av topplista, men påvirkes mer av om vi kjenner mange som har barn med det navnet vi tenker på. Vi tenkte på et topplistenavn denne gangen, men fant ut etter litt tenking at vi har to bekjente med det navnet på et barn, selvom ingen av våre venner har det. Så vi ender opp med navn som ikke er topplistenavn på barna vare - så langt i alle fall :)
Enig, her har vi strøket noen navn rett og slett fordi venner og familie har brukt navnene :-)

Har ei som har to av navna, bruker begge. Og ei som har ingen av de. Liker Nora og Emil, men kunne ikke valgt topp ti navn i dag nei. Minste har en sjelden kombinasjon, og etter jeg fikk hun har jeg fått sansen for sjeldne navn... Så ikke mer topp ti på oss nei...

@charnelle:

Det er helt riktig at topp ti ikke betyr automatisk 3-4 i samme klassen med samme navn. Men sjangsen er MYE høyere.

Og det er like kjedelig med hyppige navn når det ikke er direkte kontakt mellom de som heter sånn. Når jenten min sier at hun gleder seg til å se Amalie igjen og jeg må spørre om hun mener nabojenten, cousinen, datteren til veninnen min eller en av de 2 i barnehagen... Hadde ikke skjedd med Aslaug ,Talulah, Solfrid eller hvilken som helst sjelden navn ;)

Trenger jo ikke å være <10 i hele landet som heter sånn for å være litt mer kreativ en topp 10.

Når det er sagt er det tilfeldigvis ikke EN Emil i vår barnehage eller vennegjeng. Og selv om seg synes navnet er kjempefint klarer jeg sikkert å finne et likefint fra plass 20-1000 på listen til gutten i magen ;)

Gjest AnneS

Jeg har en Emil på snart 8 år, og jeg visste ærlig talt ikke at det var et "topp ti" navn da vi kalte han det. Men nå har det seg faktisk slik at vi bor i ei bygd med 4000 innbyggere og det er bare 4 som heter det, og tre av dem er 4,6 og 8 år (den siste er voksen). Så altså ingen som går på skolen med min Emil som heter det, på hele skolen! Så topp ti navn trenger ikke å bety mange i hver klasse nei ;)

CHARNELLE: Da jeg gikk på barne og ungdomsskolen var det mange på samme trinn og i samme klasse som het det samme.. Camilla, Christina, Christoffer Og Thomas var s.eks veldig populære navn da jeg begynte på skolen. Det var flere av disse i klassen min.. Dette er en av grunnene til at jeg velger bort topp 10 navn..

CHARNELLE: Da jeg gikk på barne og ungdomsskolen var det mange på samme trinn og i samme klasse som het det samme.. Camilla, Christina, Christoffer Og Thomas var s.eks veldig populære navn da jeg begynte på skolen. Det var flere av disse i klassen min.. Dette er en av grunnene til at jeg velger bort topp 10 navn..

Gå inn på SSB sine sider så ser du helt andre tall på hvor mange som het ti på topp navnene før i tiden i forhold til ti på topp navnene som er i dag. (merk også at SSB grafene ikke viser nyfødte, men alle som totalt heter dette navnet) På 70-80-tallet stod ti på toppnavnene for to til tre ganger så mange med samme navn i forhold til dagens ti på topp navn. Noen av ti på toppnavnene enda lengre tilbake i tid stod for mellom 5-10% av befolkningen. Skjønner at det er lett å sammenligne, men det har kommet til mange flere navn gjennom årene som gjør at ti på toppnavnene ikke lengre er så blir så utpregete som før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...