Gå til innhold

Sigøynere er IKKE det samme som romfolk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at betegnelsen sigøyner ikke lenger blir brukt, er at det er en unøyaktig samlebetegnelse som har blitt brukt om en rekke forskjellige folkegrupper. Opprinnelsen er enda mer unøyaktig, og betyr "folk fra Egypt", noe som bare er feil.

Betegnelsen "sigøynere" har blitt brukt om nær sagt alle reisende folk i Europa, uavhengig av om de tilhører samme folkegruppe eller ikke. De som nå kommer til Norge fra Romania og Bulgaria, tilhører folkegruppen rom, og snakker språket rom. Dette er noe annet enn folkegruppen romani, som snakker spåket romani, og som også tidligere ble kalt sigøynere i Norge (taterne). Betegnelsen blir også brukt om de engelske og irske "gypsies", som etnisk er svært fjernt fra rom- og romanifolket.

Fortsetter under...

Skrevet

Dette er riktig. Å insistere på å kalle romfolket for sigøynere, er litt som å insistere på å kalle svensker for "utlendinger" og å nekte å skille mellom dem og polakker, franskmenn, tyrkere og islendinger.

Skrevet

Men uansett hva vi kalle de er disse som er i Norge og tigger med å ødelegge for seg selv og neste genrasjon.

Måten de oppfører seg på er ikke bra. Jeg hater fremgangsmåten til tiggerene.

ønsker selvfølgelig at de skal få det bedre men liker ikke tiggingen og kriminaliteten de holder på med.

ser jo at mange av de går med dyre merkeklær og sko som ikke jeg har råd til. Jeg har ikke råd til å kjøpe joggesko til 1700 kr hvordan kan en tigger sitte med slike sko? uten å stjelt de?

JA DA JEG HAR SKRIVE FEIL DRIT I DE.

Skrevet

Dette er jeg selvfølgelig enig i. Jeg synes ikke måten de opptrer på i Oslo er akseptabel. De må respektere at det ikke er tillatt å slå seg ned hvor som helst, med det det medfører av forurensing og forsøpling. Jeg synes ikke det er greit at det kommer flere tusen av dem til Norge for å leve på denne måten.

Jeg ville bare rydde opp i misforståelsene rundt begrepsbruken, siden det var så mye forvirring I den andre tråden.

H.i.

Skrevet
Grunnen til at betegnelsen sigøyner ikke lenger blir brukt, er at det er en unøyaktig samlebetegnelse som har blitt brukt om en rekke forskjellige folkegrupper. Opprinnelsen er enda mer unøyaktig, og betyr "folk fra Egypt", noe som bare er feil.

Løgn fra ende til annen. Det betyr ikke folk fra Egypt. Det er ukjent hva sigøyner betyr (kilde: Etymologisches Wörterbuch der deutschen Sprache).

Sigøyner er den norske (samle)betegnelsen på folkegruppene "roma", sinti, kaale m.fl..

Romfolk betyr på norsk folk fra verdensrommet og er ikke noen anerkjent betegnelse for sigøynere. Språkrådet anbefaler sigøynere, og anbefaler ikke "romfolk".

De som nå kommer til Norge fra Romania og Bulgaria, tilhører folkegruppen rom, og snakker språket rom.

Rom betyr mann og begrepet er derfor kjønnsdiskriminerende. I tillegg er sigøynere den norske samlebetegnelsen på bl.a. dette folkeslaget. At disse personene selv har en egenbetegnelse endrer ikke på den etablerte norske samlebetegnelsen som omfatter denne og andre grupper. Rom betyr dessuten mye annet på norsk (bl.a. en by, rom som i verdensrommet, rom som noe du oppholder deg i osv.), og romfolk betyr bare folk fra rommet.

Skrevet
Dette er riktig. Å insistere pÅ Å kalle romfolket for sigøynere, er litt som Å insistere pÅ Å kalle svensker for "utlendinger" og Å nekte Å skille mellom dem og polakker, franskmenn, tyrkere og islendinger.

Det finnes ikke noe som heter romfolket pÅ norsk fordi det er ikke bevist at det er liv pÅ mars. SprÅkrÅdet ANBEFALER IKKE begrepet "romfolk"/"rom":

20px-Sitat1m-no.pngSelve ordet rom er enkelt, men det hjelper lite dersom folk ikke forstÅr hva de tre bokstavene betyr20px-Sitat2m-no.png

– Sylfest Lomheim[14]

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...