Gå til innhold

Babyen ligger fortsatt høyt i bekkenet og er langt i fra festet, er det håp om nær fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til kontroll hos lege i går, babyen ligger med hodet ned, men hodet ligger såpass høyt enda og han er langt ifra festet. Han hadde faktisk plass til og snu seg enda, huff.. håper han ikke gjør det iallefall. Symfysemålet var skyhøyt, men det er fordi lillegutt ligger så høyt. Legen ville ha meg inn igjen til kontroll om en uke, er nå 38+2 og begynner og bli utålmodig. :-)

Er det noen som har gått i fødsel selv om babyen ligger såpass høyt i bekkenet?

Førstemann lå langt nede i bekkenet på slutten og var festet i uke 36.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert forskjellig for alle - men om det er noen trøst har begge mine barn "stått høyt" i magen uten at hodet er festet før fødsel.

Med første var jeg på kontroll dagen før termin, og jordmor mente jeg var minst 2 uker fra fødsel. Kun timer etter gikk vannet, og gutten kom på termindagen. Med nr. 2 var det akkurat det samme, hun sto høyt og var ikke "festet" før fødsel. Vannet gikk 10 dager før termin, plopp, og hun var ute på knappe timen etter vannavgang.

Hos meg er det ingen sammenheng med hvor babyen ligger og hvor nærstående fødsel har vært. Venter nr. 3 nå i august, og er spent på om det blir denne luringen alle snakker om. Lykke til!

Skrevet
Det er sikkert forskjellig for alle - men om det er noen trøst har begge mine barn "stått høyt" i magen uten at hodet er festet før fødsel. Med første var jeg på kontroll dagen før termin, og jordmor mente jeg var minst 2 uker fra fødsel. Kun timer etter gikk vannet, og gutten kom på termindagen. Med nr. 2 var det akkurat det samme, hun sto høyt og var ikke "festet" før fødsel. Vannet gikk 10 dager før termin, plopp, og hun var ute på knappe timen etter vannavgang. Hos meg er det ingen sammenheng med hvor babyen ligger og hvor nærstående fødsel har vært. Venter nr. 3 nå i august, og er spent på om det blir denne luringen alle snakker om. Lykke til!

Takk for svar :-)

Fikk førstemann på termindagen sist, så håper ihvertfall jeg slipper overtid denne gangen. Men uansett ikke lenge igjen.

Fikk du beskjed om å legge deg ned, siden dine barn lå høyt og ikke var festet når vannet gikk?

Lykke til, til deg også :-)

Skrevet

Nei, jeg fikk faktisk ikke beskjed om det, de mente det var i gamledager man skulle legge seg og at det kun var en fordel å bevege meg mht fødselen (men jeg har sett at det er store diskusjoner og regionale forskjeller mht råd om dette). Første gangen var i Oslo. Det tok 5-6 timer fra vannavgang til fødsel, men siden jeg fikk rier med en gang var vi stort sett på sykehuset. Andre gangen hadde jeg en blødning og skulle på kontroll på sykehuset i Fredrikstad. Vannet gikk omtrent da jeg kom inn døren, og jeg fødte rett etterpå stående. Så også dette var jo i "trygge" omgivelser.

Jeg har ikke fått råd heller nå om å legge meg ned iom jeg kan forvente spontan vannavgang uten at barnet er festet. Jeg har ikke bekymret meg særlig over dette - men har som sagt registrert at der mener man forskjellig og alle får gjøre det de opplever som trygt for seg og sitt barn :-)

Skrevet

På mitt sykehus spurte jeg ( er der til ktr nå grunnet seteleie og termin 17/7) . Tulla sitter høyt i bekkenet og er ikke festet. Overlegen der sa at om vannet gikk skulle jeg legge meg ned og ringe ambulanse. Dette gjaldt både sete og hodeleie så lenge barnet ikke er festet. Det er en fare for at navlestrengen kommer i klem i " dragsuget" når vannet går.

Skrevet

Uten at jeg kan si det sikkert, tror jeg kanskje det er litt annerledes når det er konstatert seteleie?

Det var jo blant annet overlege ved Riksen som sa jeg ikke behøvde å legge meg og bare kunne komme opp på sykehuset når riene ble regelmessige.

Men jeg har sett, og lest, at det gis ulike råd og anbefalinger, og jeg ville helt klart fulgt rådet til sykehuset. Og er man i tvil, kan det jo ikke skade å ta det med ro.

De sender ikke ambulanse ved vannavgang uten at barnet er "festet", hverken i Oslo eller Fredrikstad - jeg har spurt. Det skal i så fall svært spesielle omstendigheter til, som eks tvillinger, prematur e.l. Det er svært ofte barnet ikke er "festet", særlig hos flergangsfødende.

Skrevet

Det at man skal legge seg ned når vannet går er de aller aller fleste gått vekk i fra. Står faktisk ikke i retningslinjene for gravide lengre heller 0 . Jeg er 2 gangs og spurte i går hos legen min for jeg har flyttet til ny by, og i Bergen med nr 1 skulle man ikke legge seg ned heller :-) Men best å gjøre som legen til den kommunen du hører til sier :-)

Skrevet
Det at man skal legge seg ned når vannet går er de aller aller fleste gått vekk i fra. Står faktisk ikke i retningslinjene for gravide lengre heller 0 . Jeg er 2 gangs og spurte i går hos legen min for jeg har flyttet til ny by, og i Bergen med nr 1 skulle man ikke legge seg ned heller :-) Men best å gjøre som legen til den kommunen du hører til sier :-)
Godt, da er det ikke bare jeg som har fått denne informasjonen :-) Jordmoren min mente at man ikke har funnet stor sammenheng mellom navlesnorsfremfall og det å legge seg ned, det kan skje uansett (ekstremt sjelden), det samme gjelder navlesnoren rundt halsen. Begrepet om at "hodet er "festet" tillegges også mindre vekt enn før, og er rimelig diffust alt ettersom hvordan hver enkelt jordmor bedømmer hvor dypt barnet er "borret" ned i bekkenet.

Men det er klart at ved seteleie og ved prematur vannavgang kan dette kanskje være noe annerledes. Uansett, å følge de rådene man får fra sin helseinstutisjon er jo det eneste fornuftige, de kjenner situasjonen din best :-)

Skrevet

Takk for svar alle sammen :-)

Bor i Bergen, men planen er å føde på Voss som sist, det hadde ikke vært mulig om jeg skulle lagt hele veien hvis vannet hadde gått først ;-P

Skrevet
Takk for svar alle sammen :-) Bor i Bergen, men planen er å føde på Voss som sist, det hadde ikke vært mulig om jeg skulle lagt hele veien hvis vannet hadde gått først ;-P
Lykke til! Håper det går greit, og at du slipper hele problemstillingen :-)
Skrevet

Min siste festet aldri hodet, og lå veldig høyt helt fram til han ble født. Han lå faktisk veldig høyt, jordmor kommenterte dette da jeg kom inn med fire cm åpning og rier.

Så det er alltid et håp :)

Skrevet
Min siste festet aldri hodet, og lå veldig høyt helt fram til han ble født. Han lå faktisk veldig høyt, jordmor kommenterte dette da jeg kom inn med fire cm åpning og rier. Så det er alltid et håp :)

Takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...