Gå til innhold

Er det flere som har babyer som ikke er så glad i melk? (obs, dette ble litt langt)

Anbefalte innlegg

Gjest Kira med en av hver

Er i en litt uvant situasjon, så er usikker på hvor mye jeg skal "presse" i han.

Min første var super glad i puppen, og kunne henge der i både tide og utide. Minstemann derimot har aldri vært glad i hverken pupp eller flaske. Ammet han frem til han var 3 mnd, hvor vi hadde en kamp hver amming. Pumpet deretter noen uker, og gikk tilslutt over til mme. Rett og slett fordi det ble tungvint å pumpe hele døgnet med to små barn.

Han er nå 5 mnd, og det er fortsatt en kamp å få i han melk. Vi har derfor introdusert mat tidlig, og han er oppe i en stor porsjon avokado/banan mos morgen og en full porsjon grøt til kvelds. Innimellom dette får han melk, men drikker maks 100 ml hver gang. Selv om det går ca 4 timer mellom hver gang han får mat.

Vi har undersøkt han hos manuelterapaut, men han fant ingenting annet enn en frisk gutt. Han legger godt på seg, ligger nesten øverst på skjemaet og veier nå over 8 kg (veide 3,2 kg da han ble født).

Snakket med hs på 5mnd kontrollen denne uken, og hun mente at dette var et barn som var mer glad i mat enn melk. Og at det derfor var greit å innføre endel mat.

Men jeg kjenner at jeg blir litt bekymret over at han drikker så lite, ihvertfall i forhold til "alle" andre. Selv om han legger godt på seg, er fornøyd og har våte bleier. Er det bare sånn at noen babyer ikke er så glad i melk?

Må også si at han sluker både grønnsaker og grøt, og skal gjerne ha mer av det når han har spist en full porsjon.

Bekymrer jeg meg unødig nå?

Fortsetter under...

Gjest <3Barn&Engler<3

Lilletupp her tåler mme dårlig (tålte heller ike mm) innførte fast føde fra 3,5 mnd, nå har det gått 3 uker, og hun har to måltider fast føde pr dag.

Dette har vi gjort i samråd med lege og ernæringsfysiolog. Målet er at hun kun skal ha mme som tilskudd når hun er mellom 6 og 9 mnd, etter 9 mnd skal vi sakte tilvenne kumelk/hvetemelk.

Jeg ville nok forhørt meg med legen/jordmor, hva de mener om det.

Min var aldri glad i melk,fikk kun mme. Drakk maks 100ml,klinte til en sjelden gang ned 120ml. Da han endelig kunne få fast føde var han stor fornøyd og begynte etterhvert og like melk bedre og bedre.

Her tok han mellom 200 og 240 ml til vært måltid frem til jeg begynte med fast føde.

Selv etter å ha sovet i tolv timer uten mat så tar han bare maks 100 ml om morgenen.

Mens grøt derimot går ned på høykant!

Virker som det er ganske vanlig at de blir mye mindre intressert i flasken ettersom de går fast føde.

Jeg ville hørt med helsesøster hva hun mener du bør gjøre.

Har du ikke time der så kan du jo bare ringe hun å høre istedenfor.

Gjest Kira med en av hver

Tusen takk for svar!

Ettersom vi var på 5 mnd kontroll denne uken, så snakket jeg med hs om det. Hun var ikke bekymret i det hele tatt, spesielt ikke fordi han er så glad i fast føde. Men jeg får heller bare "godta" at jeg har en liten en som liker mat bedre enn melk ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...